Садржај / Contents / Inhalt / Содержание / Contenu / Contenidos / Conteúdo / 內容 / 内容物
Да би сте дошли до чланка који је предмет вашег интересовања потребно је да се курсором позиционирате на црвени део назива чланка и кликните левим тастером миша.
- Авиа BH-33 - Авиа BH-33
- АВИА FL.3 - АВИА FL.3
- Авиа Фокер F 39 - Авиа Фокер F 39
- Авиатик B II - Авиатик B II
- Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
- Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
- Авион Ресава - Авион Ресава
- Авион "Свети Ђорђе" - Авион "Свети Ђорђе"
- Авион "Срака" / Блоудек XIV - Авион "Срака" / Блоудек XIV
- Авро Циерва С.30А - Авро Циерва С.30А
- Аеро A-12 - Аеро A-12
- Аеро A-35 - Аеро A-35
- Аеропут ММС-3 - Аеропут ММС-3
- Албатрос D.III - Албатрос D.III
- Амиот 143 - Амиот 143
- Анатра ДС - Анатра ДС
- Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
- Антонов Ан-2 - Антонов Ан-2
- Антонов Ан-12 - Антонов Ан-12
- Антонов Ан-26 - Антонов Ан-26
- Анрио HD-320 - Анрио HD-320
- Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
- Бикер Bü 131 Јунгман - Бикер Bü 131 Јунгман
- Бикер Bü 133 Јунгмајстер - Бикер Bü 133 Јунгмајстер
- Бикер Bü 181 Бестман - Бикер Bü 181 Бестман
- Блерио XI - Блерио XI
- Блоудек XV - Блоудек XV
- Боинг 707 - Боинг 707
- Боинг 727 - Боинг 727
- Бреге 14 - Бреге 14
- Бреге 19 - Бреге 19
- Бристол Бленим Mk I - Бристол Бленим Mk I
- Бристол F.2 - Бристол F.2
- Воазен - Воазен
- Гернер G - Гернер G
- Гота GO 145 - Гота GO 145
- Груман G-164A Ag-Cat - Груман G-164A Ag-Cat
- Гурду - Лесер LGL B3 - Гурду - Лесер LGL B3
- Даглас C-47 / DC-3 - Даглас C-47 / DC-3
- Даглас DC-6 - Даглас DC-6
- Дајмлер-Клем L 20 - Дајмлер-Клем L 20
- Депердисен - Депердисен
- Девоатин D.1 - Девоатин D.1
- Девоатин D.9 - Девоатин D.9
- Девоатин D.27 - Девоатин D.27
- Де Хевиланд DH.60 Мот - Де Хевиланд DH.60 Мот
- Де Хевиланд DH.80А Пус Мот - Де Хевиланд DH.80А Пус Мот
- Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot - Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot
- Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот - Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот
- Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот - Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот
- Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот - Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот
- Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид - Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид
- Дитрих Гобит DP II - Дитрих Гобит DP II
- Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
- Дорније Do 17 - Дорније Do 17
- Дорније Do 22 - Дорније Do 22
- Дорније Do D - Дорније Do D
- Дорније Do J - Дорније Do J
- Дорније Do Y - Дорније Do Y
- Дукс биплан - Дукс биплан
- Ефаг C - Ефаг C
- Икарус 214 - Икарус 214
- Икарус 215 - Икарус 215
- Икарус Аеро 2 - Икарус Аеро 2
- Икарус ИО - Икарус ИО
- Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
- Икарус Оркан - Икарус Оркан
- Икарус "Сиви соко" - Икарус "Сиви соко"
- Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
- Иљушин Ил-14 - Иљушин Ил-14
- Иљушин Ил-18 - Иљушин Ил-18
- Јаковљев Јак 1 - Јак 1
- Јаковљев Јак 3 - Јак 3
- Јаковљев Јак 7 - Јак 7
- Јаковљев Јак 9 - Јак 9
- Јаковљев УТ-2 - Јаковљев УТ-2
- Јункерс G.24 - Јункерс G.24
- Јункерс Ju 52/3m - Јункерс Ju 52/3m
- Јункерс Ju 87 - Јункерс Ju 87
- Јункерс W.34 - Јункерс W.34
- КАМС 30E - КАМС 30E
- Капрони Ca.310 - Капрони Ca.310
- Клем L.25 - Клем L.25
- Кодрон C.27 - Кодрон C.27
- Кодрон C.440 - Кодрон C.440
- Кодрон C.510 - Кодрон C.510 Пеликан
- Кодрон C.635 - Кодрон C.635
- Кодрон G.3 - Кодрон G.3
- Кодрон G.4 - Кодрон G.4
- Компер свифт CLA.7 - Компер свифт CLA.7
- Кухељ KS-I - Кухељ KS-I
- Кухељ KS-II - Кухељ KS-II
- Летов Š-16J - Летов Š-16J
- Лисунов Ли-2 / Ли-3 - Лисунов Ли-2 / Ли-3
- Локид Електра - Локид Електра
- Лонер B.I - Лонер B.I
- Лонер TL - Лонер TL
- Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
- Месершмит Bf 108 B-1 Таифун - Месершмит Bf 108 B-1 Таифун
- Месершмит Bf 109 - Месершмит Bf 109
- Месершмит Bf 110 - Месершмит Bf 110
- Моран Солниjе MS.230 - Моран Солниjе MS.230
- Моран Солниjе MS.406 - Моран Солниjе MS.406
- Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
- Нијепор 10 - Нијепор 10
- Нијепор 11 - Нијепор 11
- Нијепор 12 - Нијепор 12
- Нијепор 21 - Нијепор 21
- Нијепор 23 - Нијепор 23
- Нијепор 24 - Нијепор 24
- Нијепор 27 - Нијепор 27
- Норт Америкен Т-6 Тексан - Норт Америкен Харвард
- Петљаков Пе-2 - Петљаков Пе-2
- Поликарпов По 2 - Поликарпов По 2
- Потез VIII - Потез VIII
- Потез XV - Потез XV
- Потез XXV - Потез XXV
- Потез 29 - Потез 29
- Потез 630 - Потез 630
- Раб-Каценштајн Kl-1 ласта - Раб-Каценштајн Kl-1 ласта
- Раб-Каценштајн RK-2 пеликан - Раб-Каценштајн RK-2 пеликан
- Раб-Каценштајн RK-9 - Раб-Каценштајн RK-9
- Р.А.Ф. BE 2c - Р.А.Ф. BE 2c
- РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
- Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
- Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
- Рогожарски RWD-8 - Рогожарски RWD-8
- Рогожарски RWD-13 - Рогожарски RWD-13
- Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
- Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
- Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
- Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
- Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
- Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
- Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
- Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
- Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
- Румплер 6B - Румплер 6B
- Румплер C - Румплер C
- Саиман 200 - Саиман 200
- Савоја Маркети SM.79 - Савоја Маркети SM.79
- СИАИ S.13 - СИАИ S.13
- СИМ-II - СИМ-II
- Соко 522 - Соко 522
- Сопвит 1 1/2 стратер - Сопвит 1 1/2 стратер
- СПАД S.VII - СПАД S.VII
- СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
- Спартан крузер - Спартан крузер
- Спитфајер - Спитфајер
- Свеп це-це - Свеп це-це
- Свеп минима - Свеп минима
- Фарман F.40 - Фарман F.40
- Фарман F.190 - Фарман F.190
- Фарман F.306 - Фарман F.306
- Фарман HF.20 - Фарман HF.20
- Фарман HF.7 - Фарман HF.7
- Фарман MF.11 - Фарман MF.11
- Феникс C.I - Феникс C.I
- Феникс D - Феникс D
- Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
- Физир Ф1В - Физир Ф1В
- Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
- Физир ФН - Физир ФН
- Физир ФП-2 - Физир ФП-2
- Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
- Fi 156 Рода - Fi 156 Рода
- Физелер Fi-167 "Велика рода" - Физелер Fi-167
- Флит модел 10 - Флит модел 10
- Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
- Хајнкел Hе-8 - Хајнкел Hе-8
- Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
- Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
- Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
- Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
- Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
- Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
- Хокер Фјури - Хокер Фјури
- Хокер Хајнд - Хокер Хајнд
- Хокер Харикен - Хокер Харикен
- Уфаг C.I - Уфаг C.I
- Утва 251 Тројка - Утва 251 Тројка
- Утва 56/60 - Утва 56/60
- Утва 65 Привредник - Утва 65
- Утва 66 - Утва 66
- Утва 75 - Утва 75
- Утва 212 - Утва 212
- Утва 213 - Утва 213
- Утва Аеро 3 - Утва Аеро 3
- Злин Z-XII - Злин Z-XII
- Змај Р-1 - Змај Р-1
- Шчербаков Шче-2 - Шчербаков Шче-2
Физир ФП-2

Змај Физир ФП-2 је био југословенски школски, двокрилни, једномоторни, двоседи авион, пројектовали су га инжењери Рудолф Физир и Душан Станков, а произведен у земунском Змају 1936. године. Коришћен је у периоду од 1936. до 1947. године
Физир ФН

Авион Физир ФН (Физир наставни) је југословенски школски двоседи једномоторни двокрилни авион намењен основној (почетној) обуци пилота, како цивилних тако и војних. Користио се у Војном Ваздухопловству Краљевине Југославије (ВВКЈ) и у Југословенском Краљевском Аероклубу (ЈКАК) "Наша Крила" између два светска рата [1]. Пројектовали су га инжењери Р.Физир и Д.Станков. Овај авион је био веома успешан школски авион, а летео је нашим небом од 1931. до 1950. године
Икарус Оркан

Икарус Oркан је био лаки јуришни бомбардер чији је прототип полетео 1940. године у Краљевини Југославији. Конструктори су били Сава Момчиловић и Душан Радојковић.
Лонер TL

Лонер TL (нем. Lohner TL) је извиђачки хидроавион направљен у Аустроугарској. Авион је први пут полетео 1918. године и представља последњи авион серије авиона (Лонер тип E, L, T, Te и TL) које је произвео J. Лонер (Jacob Lohner Werke & Co.) из Беча.
Авиатик Берг D

Авиатик Берг D су једномоторни двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила немачка фирма Авиатик, а пројектовао их је инж. Јулијус фон Берг па су према њему ови авиони добили други део имена Берг. Авиони ове серије су били ловци и означавани су ознаком D., производили су се у Ауастроугарској за потребе Аустроугарског ратног ваздухопловства у Бечкој филијали Авиатика. Због велике потребе у ловачким авионима ове авионе су производиле и остале фирме у Аустроугарској на бази лиценце.
Авиатик Берг C

Авиатик Берг C су једномоторни двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила аустријска филијала у Бечу немачке фирме Авиатик, а пројектовао их је инж. Јулијус фон Берг па су према њему ови авиони добили други део имена Берг. Авиони ове серије су били извиђачи који су носили ознаку C.I и C.II.
Мерћеп — комитски

Мерћеп — комитски је извиђачки авион који је Мерћеп направио по поруџбини комита из Србије. Био је једномоторни једносед, са једним крилом, које је са доње стране било ојачано дрвеном решетком. Уздужно управљање авионом се изводило витоперењем крајева крила спојених сајлом за управљачки систем.
Албатрос D.III

Албатрос D.III је немачки двокрили, једномоторни ловачки, једноседи авион, пројектовао га је Роберт Телен (Robert Thelen) а произвoдила га је у току Првог светског рата немачка фабрика Albatros Flugzeuge Werke, а по лиценци аустријска фирма Oeffag. За време рата користило га је немачко, бугарско, турско и аустроугарско ваздухопловство, а после рата је коришћен у ваздухопловствима Републике Аустрије, Чехословачке, Мађарске, Пољске, Литваније и Краљевине СХС/Југославије. Спада у групу најбољих ловаца Првог светског рата.
Кодрон G.3

Кодрон G.3 је француски једномоторни, двокрилни, двоседи, извиђачки авион коришћен у Првом светском рату. Пројектовали су га браћа Рене и Гастон Кодрон у току 1913 а први пут је полетео маја 1914. године. Коришћен је у преко 27 земаља широм света све до половине двадесетих година двадесетог века. Авион је био дрвене конструкције са крилима пресвучених платном, Уместо трупа имао је две решеткасте конструкције. Погонио га је ротативни мотор ваздухом хлађен са дрвеном вучном елисом.
Воaзeн

Воaзeн је серија француских вишенаменских авиона, које је пројектовао Габријел Воaзeн (1880-1973) у току 1912-1918 а производила их је фирма браће Габријела и Шарла Воaзeн (1882 - 1912). Авиони су били означени називом фирме Воaзeн и редним бројем од 1 до 10 (Воaзeн 1 до Воaзeн 10). Ови авиони су се користили као извиђачи, класични бомбардери, ноћни бомбардери, јуришни бомбардери, школски авиони за обуку пилота, авиони за везу и транспорт и ловци. Авиону Воaзeн 3 је приписана прва ваздушна победа на свету тј. обарање противничког авиона. Десило се то 5. октобра 1914. године на западном фронту када је један француски Воaзeн 3 оборио немачки авион Авиатик.
Депердисен

Депердисен тип Т је француски једномоторни, средњекрилац, кога је производила фирма СПАД (Société de Production des Aéroplanes Deperdussin) у периоду пред Први светски рат. Није био наоружан и служио је као извиђачки авион. Војну верзију овог авиона су купиле многе земље. Као извиђачки авион је служио у ратовима пре и за време Првог светског рата. Два ова авиона је 1912. године купила Краљевина Србија и већ 1913. године их користила у балканскoм рату.[1][3]
Утва 75

Авион Утва 75 је школски авион двосед, с клипним мотором. Прототипски развој и производња су реализовани у Фабрици Утва, у Панчеву, Србија. Авион служи за почетну обуку војних пилота у Србији (до 2007. године и у Хрватској). Као цивилни авион се користи у аеро-клубовима у државама, насталим после распада СФРЈ. Мада је авион био колективно дело настао као последица пре свега Југословенско-Пољске сарадње, у оквиру ”гаме# лакох авиона варијанта М-10, прототипски развој и есријски стандард су реализовани у панчевачкој Утви, под вођством дипл. инж. Драгослава Димића.
Утва 66

Авион Утва 66 је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом, авион опште намене. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1966. године на захтев РВ и ПВО а на бази претходног авиона Утва 60. Први пробни лет је обављен 2.12.1966. године, а производња и увођење у службу је почела 1968. године. У војној служби ЈРВ био је све до 1999. године, а лети и дан данас као туристичко спортски авион широм света.
Утва 56/60

Авион Утва 56/60 је једномоторни висококрилац са фиксним стајним трапом намењен за коришћење у привредно туристичке сврхе. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1956. године а завршени 1959. Први пробни лет је обавио фабрички пробни пилот Лазар Вукобратовић 22.04.1959. године. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић, Драгослав Петковић, Јован Чубрило и Никола Димитријевић. Битно је разјаснити да се овде ради о "једном" авиону, пројект авиона се звао Утва 56 а његова серијска производња, нормално са одговарајућим изменама и побољшањима која су направљена у току тестирања авиона назван је Утва 60.
Утва 65 Привредник

Авион Утва 65 Привредник је једномоторни шедстоцилиндрични нискокрилац са фиксним стајним трапом намењен за рад у пољопривреди и шумарству. Био је металне конструкције израђен у фабрици авиона УТВА у Панчеву Југославија. Пројектантски радови на овом авиону су отпочети 1964. године а завршени 1965. када су и извршена пробна тестирања у ВОЦ-у. Пројектантски тим су чинили инжењери: Бранислав Николић са 40% учешћа, Мирко Дабиновић са 35% и Смиљан Цотич са 25% учешћа.
Анатра ДС

Анатра ДС је руски двокрили једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата у Заводу А.А. Анатра из Одесе. За време рата користило га је руско и аустроугарско ваздухопловство, обе стране у грађанском рату у Русији, а после рата је коришћен у ваздухопловствима Републике Аустрије, Чехословачке, Мађарске, Пољске и Краљевине СХС/Југославије. Авион је још био познат под именом Анасал добијено од скраћеница назива авиона и мотора који га је погонио (Анатра + Салмсон).
Доран AR.1(2)

Доран AR.1 је француски двокрилни једномоторни извиђачки авион са два члана посаде (пилот и извиђач), пројектован и произведен у току Првог светског рата а користило га је француско ваздухопловство, америчке експедиционе снаге у Европи, српска и грчка авијатика на Солунском фронту. Иако у европским размерама авион није одиграо запажену улогу, на Солунском фронту и Српској авијатици ови авиони су били у правом смислу "радни коњи".
Бреге 19

Бреге 19 (фр. Breguet 19, Bre 19, бр.19) је био вишенаменски авион, првенствено замишљен као лаки бомбардер и извиђач, и као такав је направљен у највећем броју примерака. На основу иницијалног модела авиона, прављене су варијанте које су коришћене и за дугачке прелете, обарање светских рекорда и превоз путника. Конструисан је и произвођен у француској фабрици авиона Бреге од 1924. године, а по лиценци је рађен и у Фабрици авиона у Краљеву.
Бреге 14

Бреге 14 (фр. Breguet Bre 14) је двокрилни једномоторни бомбардер и извиђач француске конструкције и производње из Првог светског рата. Бреге 14 се сматра за један од најбољих авиона у Првом светском рату. После рата су многи од ових авиона прерађени у путничке авионе или у авионе за превоз поште. Из овог авиона су касније развијени авиони Бреге 16 па све до Бреге 19.
СПАД S.XIII

СПАД S.XIII је француски двокрилац ловац, авион из Првог светског рата , кога је пројектовао СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivés) на основу раније веома успешног авиона СПАД S.VII. То је био један од најспособнијих ловаца Првог светског рата, и један од највише произведених авиона у то време, са 8.472 примерака, мада је поручено око 10.000 али су отказани због примирја.
СПАД S.VII

СПАД S.VII је био француски двокрилац, ловачки авион једносед за време Првог светског рата. Пројектовао га је Louis Béchereau током 1915-1916. године а производила их је фирма СПАД (Société Pour L'Aviation et ses Dérivés). Произведен је у јако великом броју примерака око 6.500 и користиле су га готово све земље савезнице у току Првог светског рата. Сматра се за једним од најзначајнијих ловаца Првог светског рата.
РЕП Type F 1912

РЕП Type F 1912 је француски војни извиђачки авион. Био је једномоторни двосед, са средње постављеним једним крилом, затегнуто жицама и са горње и доње стране крила, конвенционалног дизајна са фиксним стајним органом.
Дукс биплан

Дукс биплан је руски извиђачки и школски авион, направљен на основу француског авиона Фарман VII. Био је једномоторни двокрилац са два члана посаде. Пројектовала га је и произвела руска фабрика авиона Дукс 1912. године за учешће на конкурсу који је расписала руска вајска.
Фарман F.40

Фарман F.40 је вишенаменски француски авион из периода Првог светског рата. Намена му је била извиђач и лаки бомбардер. Заједно су га пројектовала браћа Анри и Марсел Фарман у току 1914. године а производила га је заједничка фирма (Société Anonyme des Usines Farman). То је била побољшана верзија авиона Фарман HF.30[7] коју су браћа Фарман заједнички пројектовала за Русију. Авион је заменио превазиђене авионе серије Фарман МF.11 и Фарман HF.20.
Фарман МF.11

Фарман МF.11 је француски извиђачки авион, пројектовао га је Марсел Фарман у току 1913-1914 а производила га је фирма Мориса Фармана. (Farman Freres). То је била побољшана верзија авиона Фарман MF.7 из 1913. године. Авион се комерцијално производио и то у великом броју примерака a коришћен је као извиђачки авион, лаки бомбардер и авион за обуку пилота, док га није заменио модернији Фарман F.40. Авион је ушао у историју као први ноћни бамбардер.
Фарман HF.7

Фарман HF.7 је француски извиђачки авион, пројектовао га је Анри Фарман у току 1911-1912 а производила га је фирма браће Анри и Мориса Фарман. (Société Anonyme des Usines Farman). То је била побољшана верзија авиона Фарман HF.4. Авион се комерцијално производио и коришћен је као извиђачки авион и авион за обуку пилота, док га није заменио модернији Фарман HF.16.