Садржај (поглавља Историја)

  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  3. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  4. Авион Ресава - Авион Ресава
  5. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  6. Антара ДС - Антара ДС
  7. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  8. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  9. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  10. Блерио XI - Блерио XI
  11. Бреге 14 - Бреге 14
  12. Бреге 19 - Бреге 19
  13. Воазен - Воазен
  14. Депердисен - Депердисен
  15. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  16. Дукс биплан - Дукс биплан
  17. Икарус 214 - Икарус 214
  18. Икарус 215 - Икарус 215
  19. Икарус ИО - Икарус ИО
  20. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  21. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  22. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  23. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  24. Лонер TL - Лонер TL
  25. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  26. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  27. Нијепор 11 - Нијепор 11
  28. Нијепор 24 - Нијепор 24
  29. Нијепор 27 - Нијепор 27
  30. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  31. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  32. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  33. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  34. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  35. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  36. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  37. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  38. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  39. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  40. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  41. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  42. Румплер 6B - Румплер 6B
  43. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  44. СИМ-II - СИМ-II
  45. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  46. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  47. Фарман F.40 - Фарман F.40
  48. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  49. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  50. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  51. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  52. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  53. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  54. Физир ФН - Физир ФН
  55. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  56. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  57. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  58. Хајнкел H-8 - Хајнкел H-8
  59. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  60. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  61. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  62. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  63. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  64. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  65. Змај Р-1 - Змај Р-1

 

Нијепор 12


Авион Нијепор 12

Нијепор 12 / Nijepor 12 (фра. Neiuport XII) је француски двокрилни једномоторни авион са једним или два члана посаде који се користио као ловачки, извиђач и авион за обуку у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској. На основу лиценце ови авиони су се производили још и у Великој Британији (Beardmore) и Царској Русији.

Опширније: Нијепор 12

Нијепор 21


Авион Нијепор 21 

Нијепор 21 / Nijepor 21 (фра. Neiuport XXI) је француски двокрилни једномоторни авион са једним чланом посаде који се користио као ловачки авион у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској а лиценцно у руској фирми Дукс из Москве. 

Опширније: Нијепор 21

Нијепор 10


Авион Нијепор 10

Нијепор 10 / Nijepor 10 (фра. Neiuport X) је француски двокрилни једномоторни авион са једним или два члана посаде који се користио као ловачки, извиђач и авион за обуку у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Француској. На основу лиценце ови авиони су се производили још и у Великој Британији, Царској Русији и Италији.

Опширније: Нијепор 10

Нијепор 23


Авион Нијепор 23

Нијепор 23 / Nijepor 23 (фра. Neiuport XXIII) је француски двокрилни једномоторни авион са једним чланом посаде који се користио као ловачки авион у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској. 

Опширније: Нијепор 23

Кодрон G.4


Авион Кодрон G.4

Кодрон G.4 / Kodron G.4 (фра. Caudron G.4) је француски двокрилни двомоторни авион са два члана посаде који се користио као бомбардер у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Француској а по лиценци у Италији. 

Опширније: Кодрон G.4

Р.А.Ф. BE 2c


Авион Р.А.Ф. BE 2c, аут: О.Петровић

Р.А.Ф. BE 2c / R.A.F. BE 2c (енг. R.A.F. BE 2c) је енглески двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као бомбардер, извиђач, патролни авион, ноћни ловац, авион за обуку пилота као и авион за везу у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1915. године а производио се у Енглеској у Royal Aircraft Factory. 

Опширније: Р.А.Ф. BE 2c

Сопвит 1 1/2 стратер


Авион Сопвит 1 1/2 стратер, аут: О.Петровић

Сопвит 1 1/2 стратер / Sopvit 1 1/2 strater (енг. Sopwith 1½ Strutter) је енглески двокрилни једномоторни авион са један / два члана посаде који се користио као бомбардер, извиђач или ловац у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Енглеској и Француској у три верзије. Сматра се првим стратешким бомбардером у историји ваздухопловства. Пројектовала га је и поризводила британска фирма Sopwith Aviation Co. 

Опширније:  Сопвит 1 1/2 стратер

Авиатик B II


Авион Авиатик B II

Авиатик B II / Aviatik B II (нем. Aviatic B II) је Немачко - Аустроугарски двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као извиђач и авион за обуку непосредно пре и првих година Првог светског рата. Производила га је фирма Automobil und Aviatikwerke AG из Лајпцига и њена филијала из Беча. Главни конструктор oвог авиона је био инжењер Robert Wild.

Опширније: Авиатик B II

Лонер B.I


Авион Лонер B.II

Лонер B.I / Loner B.I (нем. Lohner B.I) је Аустро-Угарски двокрилни једномоторни авион са два члана посаде који се користио као извиђач и авион за обуку непосредно пре и првих година Првог светског рата. Дана 17. децембра 1913. године, током рата у Мароку, шпански експедициони корпус је први пут у историји ваздухопловства искористио авионе Лонер B.I као бомбардере.  Производила га је фирма Jacob Lohner & Co. из Беча

Опширније: Лонер B.I

Блоудек XV


Авион Блоудек XV

Авион Блоудек XV / Avion Bloudek XV је југословенски лаки спортски авион намењен цивилној употреби. Био је то једномоторни, једнокрилни нискокрилац, двосед дрвене конструкције. Пошто га је погонио мотор ADC Cirrus II, одомаћени назив овог авиона у ваздухопловним круговима Југославије је био Блоудек-Цирус Произведен je 1930 године у радиноници инжењера Станка Блоудека у Љубљани као самоградња. Летео је од 1930 до 1934. године када је уништен у авио несрећи.

Опширније: Блоудек XV

Авион "Срака" / Блоудек XIV


Авион Блоудек XIV- "Срака"

Авион "Срака" / Avion "Sraka" је први југословенски цивилни авион назван "Срака" (у преводу са словеначког сврака), а касније је према свом конструктору добио назив Блоудек XIV. Произведен je 1925. године у радионници инжењера Блоудека у Љубљани као самоградња. То је био једномоторни, једносед, једнокрилни висококрилац (парасол) дрвене конструкције. Направљен је само један примерак овог авиона који се користио до 1932. године. Први корисник му је био Обласни одбор Аеро клуба из љубљане (ОО АК). Иако је са овим авионом било доста проблема у погледу поузданости (проблематичан мотор), његов значај у развоју југословенског ваздухопловства је био непроцењив јер је био први југословенски цивилни авион домаће производње.

Опширније: Авион "Срака" / Блоудек XIV

Авион "Свети Ђорђе"

Авион "Свети Ђорђе" / Avion "Sveti Đorđe" је југословенски једномоторни, једноседи, лаки једнокрилни, висококрилни (парасол) спортски авион, који се користио за промоцију ваздухопловства и фирме Влајковић и синови, између два светска рата. Пројектовао га је инж. В. Несторов а произвела га је 1927 године југословенска фирма за производњу авиона и авио мотора Светозар Влајковић и синови из Београда.

Име "Свети Ђорђе" је добио према крсној слави произвођача. То је био први регистровани цивилни авион са простора Југославије. Носио је ознаку X-SABC.

Опширније: Авион "Свети Ђорђе"

Икарус "Сиви соко"


Авион Икарус "Сиви соко"

Икарус "Сиви Соко" / Ikarus "Sivi soko" је југословенски једномоторни, двоседи, лаки двокрилни авион, који се користио као авион за почетну обуку пилота и панорамске летове (туристички авиона), између два светска рата. Произвела га је 1928 године југословенска фирма за проузводњу авиона Икарус - погон у Новом Саду. Пројектант авиона је био инж. Јосип Микл тада технички директор и главни конструктор Икаруса и ово му је био први пројект копненог авиона с обзиром да је био стручњак и годинама се бавио пројектовањем хидроавиона. По пројектанту авион се популарно звао и Икарус-Микл.

Опширније: Икарус "Сиви соко"

Аеро A-12


Авион Аеро А-12

Аеро А-12 / Aero A-12 (чеш. Aero A-12) је чехословачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовитe конструкције који се користио као лаки бомбардер и извиђач, између два светска рата. Производиле су га је чехословачке фирме Аеро  и Летов (чеш. Aero и Letov) а пројектовао га је инж. Антонин Хусник (Antonin Husnik).

Први пробни лет је направио 1923. године а производио се до пред крај 1925. Кад је избачен из војне употребе, коришћен је као школски авион за обуку војних пилота. А највећи број примерака је уступљен Аеро клубовима за обуку и тренажу спортских и резервних пилота.

Опширније: Аеро A-12

Гернер G


Авион Гернер G.I

Гернер G. / Gerner G. (нем. Gerner G) је породица немачких једномоторних, двоседих, двокрилних, лаких спортских авиона, који су се користили као авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су их немачке фирме Адлер и Гернер&Кох (нем. Adler Flugzeugbau, Gerner&Koch). Први авион из ове породице Гернер G.I је полетео крајем 1928. године.

Опширније: Гернер G

Дитрих Гобит DP II


Авион Дитрих Гобит DP II

Дитрих Гобит DP II (мишар) / Ditrih Gobit DP II (mišar) (нем. Diеtrich Gobit DP II Bussard) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовите конструкције који се користио као школски авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Дитрих-Гобит из Касела Немачка (нем. Dietrich-Gobiet Flugzeugwerke AG iz Kassel-a). Авион је добио додатни назив Bussard што у преводу значи "мишар". Обичај да се авионима дају имена птица користиле су у то време фирме Кодрон, Дитрих и Раб-Каценштајн. Авион је први пут полетео 1923. године.

Опширније: Дитрих Гобит DP II

Раб-Каценштајн RK-9


Авион Раб-Каценштајн RK-9

Раб-Каценштајн RK-9 (црноглавка) / Raab-Kacenštajn RK-9 (crnoglavka) (нем. Raab-Katzenstein RK-9 Grasmücke) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни, лаки спортски, авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). Први прототип је полетео 1928. године. Највише су га користиле приватне школе летења и Аероклубови. Био је веома јефтин за своје време а планиран је попут Volsk Wagen-a (народни аутомобил) да буде "народни авион" доступан већини грађана. Велика економска криза 1929. године омела је ове планове.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-9

Дајмлер-Клем L 20


Авион Дајмлер-Клем L 20

Дајмлер-Клем L.20 / Dajmler-Klem L 20 (нем. Daimler-Klemm L.20) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата. Производиле су га немачке фирме Дајмлер (нем. Daimler) и Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Ханс Клем (нем. Hanns Klemm). Први прототип је полетео 1924. година а у периоду од 1924 до 1928. године укупно је произведено 83 примерака ових авиона.  

Опширније: Дајмлер-Клем L 20

Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Авион Раб-Каценштајн RK-2

Раб-Каценштајн RK-2 (пеликан) / Raab-Kacenštajn RK-2 (pelikan) (нем. Raab-Katzenstein RK-2 Pelican) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH), a пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Први прототип је полетео 10.08.1926. године. Највише су га користиле приватне школе летења, Аероклубови а 16 примерака овог авиона је купило ратно ваздухопловство Кине за обуку војних пилота.

Опширније: Раб-Каценштајн RK-2 пеликан

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Авион Раб-Каценштајн Kl.1

Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта) / Raab-Kacenštajn Kl.1 (lasta) (нем. Raab-Katzenstein Kl.1 Schwalbe) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски и акробатски авион, између два светска рата. Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH). 

Опширније: Раб-Каценштајн Kl.1 (ласта)

Клем L.25


Авион Клем L.25

Клем L.25 / Klem L.25 (нем. Klemm L.25) је немачки једномоторни, двоседи, нискокрилни авион, који се користио као спортски и авион за почетну обуку пилота, између два светска рата и за време Другог светског рата. Производила га је немачка фирма Клем (нем. Leichtflugzeugbau Klemm GmbH) а главни пројектант је био инж. Роберт Лузер (нем. Robert Lusser). Од 1929 до 1935. године произведено је 6 типова ових авиона у укупном броју од 600 примерака.  

Опширније: Клем L.25

Кодрон C.27


Авион Кодрон С.27

Кодрон С.27 / Kodron C.27 (фра. Caudron C.27) је француски једномоторни, двоседи/троседи, двокрилни авион, који се користио као авион за обуку пилота или туристичке летове, између два светска рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1922.до 1927. године. Авион је дрвене конструкције а произведено је укупно 59 авиона.

Опширније: Кодрон C.27

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот


Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот / De Heviland DH.85 Leopard Mot (енг. De Havilland DH.85 Leopard Moth) је енглески једномоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као лаки путнички авион, између два светска рата за време и после рата. Производила га је енглеска фирма Де Хевиланд (енг. de Havilland Aircraft Company). Производња је трајала од 1933. до 1936. године а произведено је укупно 133 авиона. Главни конструктор овог авиона је био Џефри де Хавиланд. Неколико примерака овог авиона је и данас (2015.) у летном стању.

Опширније: Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Аеро A-35

Авион Аеро А-35

Аеро А-35 / Aero A-35  је чехословачки једномоторни, вишеседи, једнокрилни висококрилац (парасол) авион, који се користио као путнички или транспортни авион, између два светска рата и у току Другог светског рата. Могао је да превезе 4 или 5 путника. први пут је полетео 1928. године. Производила га је чехословачка фирма Aero Vodochody, а укупно је произведено 12 авиона. Седам авиона је купила чехословачка ваздухопловна компанија ČSA а пет авиона је купила Компанија Бата. Авион је био класичне градње углавном дрвене конструкције са фиксним стајним трапом. Имао је доста простора за смештај додатних резервоара за гориво како би се могао користити за дуголинијски саобраћај.

Опширније: Аеро A-35