Садржај (поглавља Историја)

  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  3. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  4. Авион Ресава - Авион Ресава
  5. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  6. Антара ДС - Антара ДС
  7. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  8. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  9. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  10. Блерио XI - Блерио XI
  11. Бреге 14 - Бреге 14
  12. Бреге 19 - Бреге 19
  13. Воазен - Воазен
  14. Депердисен - Депердисен
  15. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  16. Дукс биплан - Дукс биплан
  17. Икарус 214 - Икарус 214
  18. Икарус 215 - Икарус 215
  19. Икарус ИО - Икарус ИО
  20. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  21. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  22. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  23. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  24. Лонер TL - Лонер TL
  25. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  26. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  27. Нијепор 11 - Нијепор 11
  28. Нијепор 24 - Нијепор 24
  29. Нијепор 27 - Нијепор 27
  30. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  31. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  32. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  33. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  34. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  35. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  36. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  37. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  38. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  39. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  40. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  41. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  42. Румплер 6B - Румплер 6B
  43. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  44. СИМ-II - СИМ-II
  45. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  46. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  47. Фарман F.40 - Фарман F.40
  48. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  49. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  50. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  51. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  52. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  53. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  54. Физир ФН - Физир ФН
  55. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  56. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  57. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  58. Хајнкел H-8 - Хајнкел H-8
  59. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  60. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  61. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  62. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  63. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  64. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  65. Змај Р-1 - Змај Р-1

 

Моран Солниjе MS.406


авион Моран Солниjе MS.406

Моран Солниjе MS.406 / Moran Solnije MS.406  је француски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион непосредно пре, у току и након Другог светског рата. Први прототип са ознаком MS.405 први пут је полетео 8.08.1935. године.

Опширније: Моран Солниjе MS.406

Гота GO 145


авион Гота Go 145

Гота GO 145 / Gota GO 145(нем. Gotha GO 145) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион са отвореним кабинама, који се користио од 1935 до 1945. године као школски авион и лаки бомбардер уочи и у току Другог светског рата. Поред Немачке произвођен је још у Шпанији и Турској. У Шпанији је коришћен и дуги низ година после Другог светског рата. Конструктор овог авиона је био дипл. инж. Алберт Калкерт (нем. Albert Kalkert), а први прототип је полетео први пут у фебруару месецу 1934. године.

Опширније: Гота GO 145

АВИА FL.3


авион Авиа FL.3

АВИА FL.3 / AVIA FL.3 (касније познат као Lombardi FL.3) је био италијански једномоторни авион, двосед, једнокрилни нискокрилац са самоносећим крилом, који се користио као авион за обуку пилота и авион за везу уочи и за време Другог светског рата. Након рата се користио и као спортски и туристички авион. Пројектовао га је Франсис Ломбарди (Francis Lombardi) а производила га је ваздухоплована фирма АВИА (Anonima Vercellese Industria Aeronautica). После рата производњу је преузела фирма Ломбарди и производила их до 1948. године.

Опширније: АВИА FL.3

Саиман 200


авион Саиман 200

Саиман 200 / SAIMAN 200  је италијански школски једномоторни, двокрилац двосед са отвореном кабином, пројектован 1930.-тих година двадесетог века а израђен у ваздухопловној фирми Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Naval (SAIMAN) одакле му и потиче име. Користио се као школски авион пре, у току и након Другог светског рата.

Опширније: Саиман 200

Јак 9


авион Јаковљев Јак 9

Јаковљев Јак 9 / Jak 9  је совјетски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион у току и након Другог светског рата.

Опширније: Јак 9

Јак 3


авион Јаковљев Јак 3

Јаковљев Јак 3 / Jak 3  је совјетски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион у току и након Другог светског рата.

Опширније: Јак 3

Јак 1


авион Јаковљев Јак 1

Јаковљев Јак 1 / Jak 1  је совјетски једномоторни, једноседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као ловачки авион у току и након Другог светског рата.

Опширније: Јак 1

Физелер Fi-167


авион Физелер Fi-167

Физелер Fi-167 / Fizeler Fi-167  је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион са отвореном кабином, који се користио као торпедни авион, лаки бомбардер и авион за везу, у Југословенском ратном ваздухопловству популарно је назван "Велика рода" и сужио је као авион за везу Врховног штаба..

Опширније: Физелер Fi-167

Поликарпов По 2


Авион Поликарпов По 2

Поликарпов По 2 / Polikarpov Po 2  је совјетски једномоторни, двоседи, двокрилни авион са отвореном кабином, који се користио као авион за почетну обуку пилота широм света па и пилота у Југословенском ваздухопловству. Први пут је полетео 1928. године а производио се и користио од 1929. године. Без обзира што је углавном био дрвене конструкције а обложен платном авион је био дуговечан и лак за одржавање па му се коришћење отегло на неколико деценија. И данас има примерака у летном стању. Авион се производио од 1929. до 1953. године и произведено  је 40.000 примерака а користио се у преко 16 земаља.

Опширније: Поликарпов По 2

Норт Америкен Харвард


авион Норт Америкен Харвард

Норт Америкен Харвард / North American T-6 Texan  је амерички једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином и увлачећим стајним трапом, који се користио као авион за прелазну обуку војних пилота широм света па и у Југословенском ратном ваздухопловству. Имао је савремену навигациону и осталу опрему.

Борбене варијанте овог авиона су опционо биле наоружане митраљезима, бомбама и ракетама. У току своје употребе као борбени авион коришћен је као ловац, извиђач, лаки бомбардер и јуришни авион за подршку копненим трупама. Учествовао је у многим локалним ратовима после Другог светског рата.

Опширније: Норт Америкен Харвард

Утва 251 Тројка


Авион Утва 251 Тројка (аут:М.Божић)

Утва 251 Тројка / Utva 251 Trojka  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни лаки авион са затвореном кабином, који се користио као спортски авион, после Другог светског рата. Овај авион је имао неколико назива Икарус 251 (прототип) затим у производњи се називао Утва 251, да би се касније прекрстио у Утва С-3 Тројка. Међутим у жаргону ваздухопловаца овај авион се једноставно називао "Тројка".

Опширније: Утва 251 Тројка

Утва Аеро 3


Авион Утва Аеро 3

Утва Аеро 3 / Utva Aero 3  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за почетну обуку пилота у југословенском ваздухопловству, после Другог светског рата. Овај авион је заменио свог успешног претходника Аеро 2 који се потрошио од силне употребе.

Опширније: Утва Аеро 3

Икарус Аеро 2


Авион Икарус Аеро 2 (аут:М.Божић)

Икарус Аеро 2 / Ikarus Aero 2  је југословенски једномоторни, двоседиседи, нискокрилни авион који се користио као авион за почетну обуку војних пилота непосредно после Другог светског рата. Касније је нашао и широку примену и у цивилном сектору као авион за обуку спортских пилота по аероклубовима, користио се као туристички, авиона за везу а нашао је и примену у пољопривреди.

Пројектован је непосредно у очи Другог светског рата а производио се после рата у земунској фабрици Икарус. Овим авионом је почела обнова Југословенске аеронаутичке индустрије. У жаргону југословенских ваздухопловаца овај авион се једноставно звао Аеро 2.

Опширније: Икарус Аеро 2

Соко 522


Авион Соко 522

Соко 522 / Soko 522  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за прелазну обуку војних пилота у Југословенском ратном ваздухопловству.

Опширније: Соко 522

Утва 213


Авион Утва 213

Утва 213 / Utva 213  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за прелазну обуку војних пилота, непосредно после Другог светског рата. Авион је пројектован и прототип направљен у земунском Икарусу и добио име Икарус 213, а серијска производња је обављенa у Фабрици авиона Утва у Панчеву па је због тога дошло до промене имена авиона у Утва 213.

Опширније: Утва 213

Утва 212


Авион Утва 212

Утва 212 / Utva 212  је југословенски једномоторни, двоседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као авион за прелазну обуку војних пилота непосредсно после Другог светског рата. Авион је пројектован и прототип направљен у земунском Икарусу и добио име Икарус 212, а серијска производња је обављенa у Фабрици авиона Утва у Панчеву па је због тога дошло до промене имена авиона у Утва 212.

Опширније: Утва 212

HM 14 Небеска ваш


Авион HM 14 Небеска ваш

HM 14 Небеска ваш / HM 14 Nebeska vaš (фр. HM.14 Pou du Ciel)  је француски једномоторни, једноседи, ултра лаки спортски авион предвиђен за самоградњу. Први пут је полетео 1933. године а и дан данас се производи и лети широм света.

Опширније: HM 14 Небеска ваш

Свеп минима


Авион Svep minima

Свеп минима / Svep minima  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион са затвореном кабином, који се користио као спортски авион, између два светска рата.

Опширније: Свеп минима

Свеп це-це


Авион Свеп це-це

Свеп це-це / Svep ce-ce  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион са затвореном кабином, који се користио као спортски авион, између два светска рата.

Опширније: Свеп це-це

Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот


Авион Де Хевиланд DH.87B Хорнет Мот

Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот / De Heviland DH.87 Hornet Mot (енг.de Havilland DH.87 Hornet Moth) је енглески једномоторни, двоседи, двокрилни лаки авион, који се користио као спортски и школски авион, између два светска рата.

За време Другог светског рата РАФ је ове авионе са успехом користио као авионе за везу и патролне авионе за откривање подморница. Након рата, преостали авиони овог типа су се поново користили у цивилне сврхе. Авиони DH.87 Хорнет Мот су били поуздани и дуговечни авиони, 2015. године било је још регистрованих авиона овог типа који су у летном стању.

Опширније: Де Хевиланд DH.87 Хорнет Мот

Кухељ KS-II


Авион Кухељ KS-II

Кухељ KS-II Тончек / Kuhelj KS-II Tonček   је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата. Авион је према конструктору добио надимак "Тончек".

Опширније: Кухељ KS-II

Моран Солније MS.230


Авион Моран Солније MS.230

Моран Солније MS.230 / Moran Solniјe MS.230 (фра. Morane-Saulnier MS.230) је француски једномоторни, двоседи, висококрилни авион, мешовите конструкције (носећа конструкција од челичних цеви, конструкција крила дрвена облога алуминијумски лим и импрегнирано платно) који се користио као авион за обуку пилота и спортски авион, између два светска рата за време и непосредно после Другог светског рата.

Опширније: Моран Солније MS.230

Кухељ KS-I


Авион Кухељ KS-1

Кухељ KS-I / Kuhelj KS-I   је југословенски једномоторни, једноседи, двокрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата. Поред званичног назива овај авион је носио и надимак "Момак". Први пут је полетео 11.10.1935. године. Пошто је авион имао веома слаб мотор извршена је модификација, а мотор замењен јачим. Овако добијени авион је носио ознаку KS-1b, и надимак "Јанез". Полетео је 1937. године и коришћен све до Априлског рата 1941. када је уништен.

Опширније: Кухељ KS-I

Компер свифт CLA.7


Авион Компер свифт CLA.7

Компер свифт CLA.7 / Komper svift CLA.7 (енгл. Comper Swift CLA.7) је енглески једномоторни, једноседи, висококрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата.

Опширније: Компер свифт CLA.7