Садржај (поглавља Историја)

  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  3. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  4. Авион Ресава - Авион Ресава
  5. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  6. Антара ДС - Антара ДС
  7. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  8. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  9. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  10. Блерио XI - Блерио XI
  11. Бреге 14 - Бреге 14
  12. Бреге 19 - Бреге 19
  13. Воазен - Воазен
  14. Депердисен - Депердисен
  15. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  16. Дукс биплан - Дукс биплан
  17. Икарус 214 - Икарус 214
  18. Икарус 215 - Икарус 215
  19. Икарус ИО - Икарус ИО
  20. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  21. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  22. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  23. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  24. Лонер TL - Лонер TL
  25. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  26. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  27. Нијепор 11 - Нијепор 11
  28. Нијепор 24 - Нијепор 24
  29. Нијепор 27 - Нијепор 27
  30. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  31. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  32. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  33. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  34. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  35. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  36. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  37. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  38. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  39. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  40. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  41. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  42. Румплер 6B - Румплер 6B
  43. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  44. СИМ-II - СИМ-II
  45. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  46. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  47. Фарман F.40 - Фарман F.40
  48. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  49. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  50. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  51. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  52. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  53. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  54. Физир ФН - Физир ФН
  55. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  56. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  57. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  58. Хајнкел H-8 - Хајнкел H-8
  59. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  60. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  61. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  62. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  63. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  64. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  65. Змај Р-1 - Змај Р-1

 

Рогожарски RWD-13


Авион Рогожарски RWD-13

Рогожарски RWD-13 / Rogožarski RWD-13  је пољски спортско-туристички/санитетски троседи авион мешовите конструкције, који се по лиценци правио у југословенској фабрици авиона Рогожарски из Београда.

Опширније: Рогожарски RWD-13

Капрони Ca.310


Aвион Капрони Ca.310

Капрони Ca.310 / Caproni Ca.310 је италијански нискокрилни једнокрилац, двомоторни вишенаменски авион (школски, извиђачки/лаки бомбардер и бомбардер), користио се у периоду непосредно пред и у току Другог светског рата и непосредно после њега. Изведен је из сличног Cа.309, имало је своју борбени деби током Шпанског грађанског рата и учествовали у ранијим фазама Другог светског рата у Либији . Неки су коришћени у нападу групе као привремена замена за незадовољавајуће Бреда Bа.65 . Последњи Cа.310 је избачен из употребе у италијанском ваздухопловству 1948. године. Пројектант овог авиона је био инж. Чезаре Палавицини (Cesarе Pallavicini). Авион Капрони Ca.310 су купиле и користиле Мађарска, Италија, Норвешка, Перу и Краљевина Југославија.

Опширније: Капрони Ca.310

КАМС 30E


Хидроавион Камс 30Е

Камс 30Е / CAMS 30E је двокрилни двоседи хидроавион у облику чамца за основну летачку обуку хидропилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна. Производио се у Француској у фабрици CAMS (Chantiers Aéro-Maritimes de la Seine) из Париза почетком двадесетих година двадесетог века. Пројектант овог авиона је био инж. Рудолф Конфленти творац многих сличних хидроавиона фирме “Савоја”. Авион Камс 30Е су купиле и користиле Ратне морнарице Француске, Пољске и Краљевине Југославије.

Опширније: КАМС 30E

Летов Š-16J


Хидроавион Летов Š-16J

Летов Š-16J / Letov Š-16J Šmolik је прототип чехословчког хидроавиона заснован на авиону Летов Ш-16 који је био једномоторни, двоседи двокрилац пројектован 1926. године а уведен у употребу 1928. године, био је вишенаменски авион: лаки бомбардер, бомбардер-извиђач и само извиђач. Пројектовао га је конструктор инж. Алојз Шмолик а производила га је чехословачка фирма за производњу авиона ("Letov" Vojenska tovarna na letadla) из Прага. Прототип хидроавиона Летов Š-16J је направљен на захтев Поморског ваздухопловства Краљевине Југославије која је имала потребу за набавку извиђача великог радијуса дејства. Конструкција овог авиона је била иста као и прототипа Летов Ш-16.1 с том разликом што је уместо точкова имао пловке и појачан мотор Hispano-Suiza 12 Hbr са редуктором снаге 500 KS.

Опширније: Летов Š-16J

Флит модел 10


Авион Флит модел 10

Флит модел 10 / Fleet model 10 је канадски једномоторни двокрилани авион за почетну обуку пилота развијен 1934 године на основи авиона Флит модел 7. Авион је мешовите конструкције онако како су се градили авиони у то време: дрвено метална конструкција трупа, дрвено конструкција крила, највећи део крила и трупа облепљен импрегнираним платном и класничним неувлачећим стајним трапом. Као погонска група коришћени су различити авионски мотори углавном ваздушно хлађени следећих произвођача: Kinner, Warner Super Scarab, Wright-Gipsy и Merasco, са распонима снага од 75 до 130 kW. 

 

Опширније: Флит модел 10

Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot


Авион Де Хевиланд DH.82 Тигер Мот

Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот (енг. De Havilland DH.82 Tiger Moth) је двокрилни двоседи авион за основну летачку обуку пилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна, са неувлачивим класичним стајним трапом. Производио се у Великој Британији у фабрици де Хевиланд еркрафт компани. Укупно је произведено 8.868 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету: Канада, Аустралија, Нови Зеланд, Норвешка, Португалија и Шведска. 

Опширније: Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot

Дорније Do 22


Авион Дорније Do 22

Дорније Do 22  (нем. Dornier Do 22) је висококрилни (парасол) једномоторни, једнокрилац, тросед а намена му је била лаки бомбардер извиђач. Развијен је у Немачкој као хидроавион 1930. Упркос добрим перформансама, произведен је само у малом броју примерака и то у потпуности за извозно тржиште. Авион је продат Грчкој, Југославији и Финској на чијим је странама учествовао у Другом светском рату. Пред сам рат је направљена и варијанта овог авиона са точковима уместо пловака Do 22L али је направљен само прототип.

Опширније: Дорније Do 22

Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид


Авион Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид

Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид (енг. De Havilland DH.89 Dragon Rapid) је британски путничко–транспортни авион. Умањени двомоторни авион, у односу на свога четворомоторног претходника DH.84 Dragon. Двокрилац је, развијен и произвођен у фирми De Havilland Aircraft Company, у периоду од 1934. до 1945. године. Прототип му је полетео 17. априла 1934. године, а произведен је у 731 примерак. 

Опширније: Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид

Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот


Авион Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот

Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот (енг. De Havilland DH.83 Fox Moth) је британски лаки путнички, једномоторни, двокрилац, који је производила фирма де Хавиленд Еркрафт компани (енг. de Havilland Aircraft Company) 30-их година 20. века. Укупно је произведено 154 примерака. По лиценци, производио се у неколико земаља у свету.

Опширније: Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот

Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот


Авион Де Хевиланд DH.80 Пус Мот

Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот (енг. de Havilland DH.80 Puss Moth) је британски троседи висококрилни једнокрилац пројектован и произведен у фирми де Хевиланд Еркрафт (енг. de Havilland Aircraft Company) између 1929. и 1933. године. Развијен је као моноплан са кабином у циљу пружања већег конфора путницима, него што су то пружали авиони са отвореним кабинама који су се производили у то време. Економични и поуздани мотори су такође допринели комерцијалном успеху овог авиона.

Опширније: Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот

Де Хевиланд DH.60 Мот


Авион Де Хевиланд DH.60 Мот

Де Хевиланд DH.60 Мот (енг. De Havilland DH.60 Moth) је британски лаки једномоторни авион, двосед, двокрилац. Био је намењен за обуку пилота, путнички саобраћај, туризам и курирску службу. Производио се 20-их година 20. века у енглеској фирми де Хавиленд Еркрафт. Укупно је произведено 2.015 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету. 

Опширније: Де Хевиланд DH.60 Мот

Гурду - Лесер LGL B3


Авион Гурду-Лесер LGL B3

Гурду-Лесер LGL B3/Gourdou-Leseurre LGL B3 је француски ловачки једнокрили висококрилац (парасол), једномоторни авион развијен при крају првог светска рата. Авион је први пут полетео 1918. године. Производио се од 1918 до 1934. године и то у матичној фирми Гурду-Лесер у Француској и по лиценци у југословенској фирми Фабрика аероплана и хидроавиона Змај из Земуна. Авион је летео под заставом Француске, Чехословачке, Естоније, Финске, Летоније и Југославије. Пошто је авион веома брзо застарио још у току његове производње извршана је његова пренамена, тако да је од ловачког авиона постао авион за прелазну ловачку обуку и акробатско летење.

 

Опширније: Гурду - Лесер LGL B3

Потез 29



Авион Потез 29

Потез 29 / Potez 29  је француски једномоторни путнички двокрилац дрвене конструкције, којег је развила и производила фирма Аероплани Анри Потез (Аvions Henry Potez) 20-их година, 20. века. и коришћен је у периоду између два светска рата. 

Опширније: Потез 29

Потез XXV



Авион Потез XXV

Потез XXV / Potez XXV  је једномоторни, двоседи, двокрили француски авион намењен извиђању. Прототип је завршен 1925. године, развијен је на основу претходних успешних модела Потез XV из 1921. године, и Потез XXIV из 1924., а коришћен је у периоду између два светска рата. Производила га је француска фирма Аvions Henry Potez. Авион je пројектован као извиђачки авион али се током коришћења претворио у вишенаменски авион. Произведено је око 3.500 примерака ових авиона у 87 различитих верзија и представљао је један од најплоднијих производа француске ваздухопловне индустрије.

Опширније: Потез XXV

Потез XV



Авион Потез XV

Потез XV / Potez XV  је једномоторни, двоседи, двокрили француски авион намењен извиђању. Конструисан је крајем 1921. године, први пут полетео октобра 1921., приказан је на париском авиосалону 1921. године, а коришћен је у периоду између два светска рата. Производила га је француска фирма Аvions Henry Potez. Авион je пројектоваo Louis Coroller, као извиђачки авион а коришћен је и као извиђач-лаки бомбардер. Произведено је 545 примерака ових авиона, укључујући у тај број и 135 авиона произведених по лиценци у Пољској.

Опширније: Потез XV

Потез VIII



Авион Потез VIII

Потез VIII / Potez VIII  је једномоторни, двоседи, двокрили француски авион намењен обуци пилота и туристичким и пословним потребама. Конструисан је крајем 1919. године, први пут полетео почетком 1920. и коришћен је у периоду између два светска рата. Производила га је француска фирма Аvions Henry Potez. Авион су пројектовали Henry Potez i Louis Coroller, као туристички авион, али је у току експлоатације служио и као авион за обуку пилота. Произведено је преко 150 примерака ових авиона, био је веома популаран у својој класи и добио је надимак "Зизи".

Опширније: Потез VIII

Девоатин D.27



Авион Девоатин D.27

Девоатин D.27 / Dewoitine D.27 је француски ловачки авион развијен између два светска рата. Авион је први пут полетео 1928. године. Производио се од 1930 до 1932. године и то у швајцарској фирми EKW и по лиценцама у југословенској фирми Змај из Земуна. Авион је летео под заставом Француске, Швајцарске, Румуније, Шпаније и Југославије.

 

Опширније: Девоатин D.27

Девоатин D.9



Авион Девоатин D.9

Девоатин D.9 / Dewoitine D.9 је француски ловачки авион развијен између два светска рата. Авион је први пут полетео 1924. године. Производио се од 1925 до 1926. године и то у матичној фирми Девоатин у Француској и по лиценцама у италијанској фирми Ансалдо. Авион је летео под заставом Италије, Швајцарске, Белгије и Југославије.

 

Опширније: Девоатин D.9

Девоатин D.1



Авион Девоатин D.1

Девоатин D.1/Dewoitine D.1 је француски ловачки авион развијен између два светска рата. Авион је први пут полетео 1922. године. Производио се од 1922 до 1926. године и то у матичној фирми Девоатин у Француској и по лиценцама у италијанској фирми Ансалдо и чехословачкој Шкода. Авион је летео под заставом Француске, Италије, Швајцарске, Јапана и Југославије.

 

Опширније: Девоатин D.1

Бристол F.2



Авион Бристол F.2B

Бристол F.2/Bristol F.2  су вишенаменски, једномоторни, двоседи, двокрилни британски авиони који су се користили у току Првог светског рата и доста дуги период после рата. Производила га је британска фирма British and Colonial Aeroplane Company (Bristol Aeroplane Company) али због великих наруџбина у току рата и ограничених производних могућности Бристола, лиценцна производња се одвијала у неколико фабрика у Великој Британији и иностранству. Авион је пројектовао Frank Sowter Barnwell, као извиђачки авион, али је у току експлоатације служио је као ловац, извиђач и лаки бомбардер. Сматра се једним од најбољих ловаца двоседа у Првом светском рату, исти или бољи од својих једноседих такмаца иако је по својим димензијама био знатно већи од њих није заостајао у погледу брзине, плафона лета или агилности.

Опширније: Бристол F.2

Румплер C


Авион Румплер C.IV

Румплер C (нем. Rumpler C) су једномоторни, двоседи, двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила немачка фирма Rumpler Flugzeug-Werke GmbH, Berlin-Johannisthal,  па су према скраћеном називу Rumpler ови авиони добили име. Пројектовао га је инжењер Едмунд Румплер  уједно и власник фабрике, поред фабрике Румплер на основу свог претходника авиона Румплер B.I. Aвионе ове породице је на основу лиценце производило још неколико фабрика у Немачкој. Они су били извиђачи а служили су и као лаки бомбардери јер су могли да понесу и одређену количину бомби. Први прототип полетео јуна 1915. године када почиње и серијска производња. У оперативној употреби у немачком, аустроугарском, турском и бугарском ваздухопловству је био до краја рата. После рата је летео у ваздухопловствина још неколико земаља а користио се и у цивилне сврхе. Овој фамилији авиона припадају авиони Румплер C.I до Румплер C.IX.

Опширније: Румплер C

Феникс C.I


Авион Феникс C.I

Феникс C.I (нем. Phonix C.I) су једномоторни двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила аустријска фирма Phonix Flugzugwerke AG из Wiener-Stadlau-а па су према скраћеном називу Phonix ови авиони добили име. Пројектовали су га инжењери Леополд Кирсте и Едмунд Шпарман на основу авиона Ханза Браденбург C.II оригиналног пројекта инж.Ерст Хајнкела, кога је Phonix производио на основу лиценцног уговора. Авиони ове серије су били извиђачи а служили су и као лаки бомбардери јер су могли да понесу 50 kg бомби. Први прототип полетео јуна 1917. године а серијска производња 1918. године. У оперативној употреби  у Аустроугарском ваздухопловству је био до краја рата. Летео је све до 1935. године у шведском ваздухопловству. Производио се у Аустроугарској и Шведској.

Опширније: Феникс C.I

Феникс D

Phonix C 1 328.26.jpg
Авион Феникс D.I

Феникс D (нем. Phonix D) јe фамилијa ловачких авиона  из Првог светског рата које је производила аустријска фирма Phonix Flugzugwerke AG из Wiener-Stadlau-а па су према скраћеном називу фирме Phonix ови авиони добили име. Припадају јој авиони Феникс D.I; D.II; D.IIa; D.III i D.IV сви настали еволутивним (побољшањем основне верзије) путем из авиона Феникс D.I. Пројектовали су их инжењери Леополд Кирсте и Едмунд Шпарман на основу ловца Ханза Браденбург KD оригиналног пројекта инж. Ерст Хајнкела, кога је Phonix производио на основу лиценцног уговора. Феникс D су једномоторни, једноседи двокрилни авиони потпуно дрвене конструкције, чији је први прототип полетео јуна 1917. године, када је и почела серијска производња, а први примерци су испоручени јединицама на фронту већ у јесен 1917. године. Њихова оперативна употреба у јединицама Аустроугарског ваздухопловства (LFT-Luftfahrtruppe) почела је фебруара месеца 1918. године. Летео је све до 1936. године.

Опширније: Феникс D

Уфаг C.I


Авион Уфаг C.I

Уфаг C.I (нем. UFAG C.I) су једномоторни двокрилни авиони које је у току Првог светског рата производила аустроугарска фирма Ungarische Flugzugwerke AG, (UFAG) из Будимпеште па су према скраћеном називу Ufag ови авиони добили име. Авиони ове серије су били извиђачи а служили су и као лаки бомбардери јер су могли да понесу 75 kg бомби.

Пројектовање и развој

Авион Ханза Бранденбург KD из 1916.

За време док је радио за фирму Ханза Бранденбург, инж. Ернст Хајнкел је пројектовао и развио на бази већ успешног једноседа Ханза Бранденбург KD (1916.) двоседи борбени авион (Ханза Бранденбург C.II) за кога немачко војно ваздухопловство није било заинтересовано. Авион је био наоружани двокрилац, намењен првенствено извиђачким задацима и курирским пословима, док је поред ових био намењен и за бомбардерске задатке (као лаки бомбардер).

Пошто је власник немачке фирме Ханза Бранденбург и аустроугарских фирми УФАГ и Феникс био исти концерн Камило Кастиљони а Немачка и Аустроугарска биле савезнице у Великом рату, овај пројект авиона је понуђен аустроугарском ваздухопловству (ЛФТ) које га је прихватило а фирме Феникс и Уфаг су купиле лиценцу и тако је почела производња. Тако се десило да се овај авион није производио у матичној фирми Ханза Бранденбург а главна производња се обављала у аустро угарским фирмама УФАГ и Феникс (једна серија је произведена у будипештанском Лојду) и то за потребе аустроугарског ваздухопловства ЛФТ.

Опширније: Уфаг C.I