Садржај (поглавља Историја)

  1. Авиа BH-33 - Авиа BH-33
  2. Авиатик Берг C - Авиатик Берг C
  3. Авиатик Берг D - Авиатик Берг D
  4. Авион Ресава - Авион Ресава
  5. Албатрос D.III - Албатрос D.III
  6. Антара ДС - Антара ДС
  7. Ансалдо SVA - Ансалдо SVA
  8. Анрио HD-320 - Анрио HD-320
  9. Анрио HD-41H - Анрио HD-41H
  10. Блерио XI - Блерио XI
  11. Бреге 14 - Бреге 14
  12. Бреге 19 - Бреге 19
  13. Воазен - Воазен
  14. Депердисен - Депердисен
  15. Доран AR.1 (2) - Доран AR.1 (2)
  16. Дукс биплан - Дукс биплан
  17. Икарус 214 - Икарус 214
  18. Икарус 215 - Икарус 215
  19. Икарус ИО - Икарус ИО
  20. Икарус ММ-2 или МИМА-2 - Икарус ММ-2 или МИМА-2
  21. Икарус Оркан - Икарус Оркан
  22. Икарус ШМ - "Шимика" - Икарус ШМ - "Шимика"
  23. Кодрон G.3 - Кодрон G.3
  24. Лонер TL - Лонер TL
  25. Мерћеп - комитски - Мерћеп - комитски
  26. Национални Аероклуб Србије (НАКС) - Национални Аероклуб Србије (НАКС)
  27. Нијепор 11 - Нијепор 11
  28. Нијепор 24 - Нијепор 24
  29. Нијепор 27 - Нијепор 27
  30. РЕП Type F 1912 - РЕП Type F 1912
  31. Рогожарски АЖР - Рогожарски АЖР
  32. Рогожарски Бруцош - Рогожарски Бруцош
  33. Рогожарски ПВТ - Рогожарски ПВТ
  34. Рогожарски Р-100 - Рогожарски Р-100
  35. Рогожарски Р-313 - Рогожарски Р-313
  36. Рогожарски СИМ-VI - Рогожарски СИМ-VI
  37. Рогожарски СИМ-VIII - Рогожарски СИМ-VIII
  38. Рогожарски СИМ-X - Рогожарски СИМ-X
  39. Рогожарски СИМ-XI - Рогожарски СИМ-XI
  40. Рогожарски СИМ-XII-X - Рогожарски СИМ-XII-X
  41. Рогожарски СИМ-XIV-X - Рогожарски СИМ-XIV-X
  42. Румплер 6B - Румплер 6B
  43. СИАИ S.13 - СИАИ S.13
  44. СИМ-II - СИМ-II
  45. СПАД S.VII - СПАД S.VII
  46. СПАД S.XIII - СПАД S.XIII
  47. Фарман F.40 - Фарман F.40
  48. Фарман HF.20 - Фарман HF.20
  49. Фарман HF.7 - Фарман HF.7
  50. Фарман MF.11 - Фарман MF.11
  51. Физир ЛАФ - Физир ЛАФ
  52. Физир Ф1В - Физир Ф1В
  53. Физир ФА-1 - Физир ФА-1 (Физир Вега)
  54. Физир ФН - Физир ФН
  55. Физир ФП-2 - Физир ФП-2
  56. Физир ФТ-1 "Небојша" - Физир ФТ-1 "Небојша"
  57. Фридрихсхафен FF.49 - Фридрихсхафен FF.49
  58. Хајнкел H-8 - Хајнкел H-8
  59. Ханза Бранденбург Б.1 - Ханза Бранденбург Б.1
  60. Ханза Бранденбург Ц.1 - Ханза Бранденбург Ц.1
  61. Ханза Бранденбург К - Ханза Бранденбург К
  62. Ханза-Бранденбург W.13 - Ханза-Бранденбург W.13
  63. Ханза-Бранденбург W.18 - Ханза-Бранденбург W.18
  64. Хидроавион ФБА - Хидроавион ФБА
  65. Змај Р-1 - Змај Р-1

 

Савоја Маркети SM.79


Авион Савоја Маркети  SM.79K

Савоја Маркети SM.79 / Savoja Marketi SM.79 (ита.. Savoia Marchetti SM.79 Sparviero) је италијански вишенаменски тромоторни авион, са четири или пет чланова посаде кога је пројектовао инж Алесандро Маркети (Alesandro Marchetti) 1934 године. Изведен је из путничког авиона (за 8 путника), иако је првобитно конструисан као торпедни бомбардер SM.79 је најчешће коришћен за класичне бомбардерске задатке и тако постао најбољи италијански средњи бомбардер у Другом светском рату. Без сумње овај авион је стекао репутацију која га је издвајала од остатка италијанских оружаних снага.  У својој основној улози овај авион је спадао у сам светски врх торпедних бомбардера који су се у то време налазили у употреби у авијацијама широм света. Током свога века употребе овај авион се успешно користио као дневни и ноћни бомбардер, торпедни бомбардер и путнички или транспортни авион.

Опширније: Савоја Маркети SM.79

Дорније Do 17


Авион Дорније Do 17

Дорније Do 17 / Dornije Do 17 (нем. Dornier Do 17) је лаки бомбардер, производио се у немачкој фабрици авиона Дорније. Због своје витке линије, добио је надимак „Летећа оловка“. За време Другог светског рата, био је један од три бомбардера који су чинили главни ослонац тактичких бомбардерских снага Луфтвафеа у првим годинама рата. Релативно кратко време га је користила Луфтвафе да би био замењен бољим Јункерсом Ju 88. Усавршена верзија Do 215 произведена је у мањој серији, али ни она није остала дуго у употреби. Дорније Do 17 покрећу два радијална мотора, уграђена на крилима, а репне површине имају два вертикална стабилизатора. Био је популаран међу својим посадама због лаког управљања на мањим висинама што му је омогућавало изненадне нападе. Ради његове танке конструкције био је мањи циљ и било га је теже погодити него друге немачке бомбардере.

Опширније: Дорније Do 17

Бристол Бленим Mk I


Авион Бристол Бленим Мк 1

Бристол Бленим Мк 1 / Bristol Blenim Mk I (енг. Bristol Blenheim Mk I) је био вишенаменски енглески авион који је првобитно конструисан као путнички авион али је примену доживео као војни авион. У раном периоду Другог светског рата употребљаван као извиђач, брзи лаки бомбардер а у каснијем периоду као ноћни ловац опремљен радаром. Конструисао га је Френк Барнвел (Frank Barnwell) главни конструктор BAS-a и производио се у бристолској авионској компанији (Bristol Aeroplane Company), имао је два радијална мотора Меркури на крилима авиона и потпуно је металне конструкције.

 

Опширније: Бристол Бленим Mk I

Fi 156 Рода


Авион Fi 156 Рода

Fi 156 Рода / Fi 156 Roda (нем. Fieseler Fi 156 Storch) је немачки вишенаменски једномоторни једнокрилни високорилни авион, са два или три члана посаде, конструисали су га Герхард Физслер (Gerhard Fieseler), Рајхолд Мевес (Reinhold Mewes), Ерих Бахем (Erich Bachem), а користио се као извиђач, курирски авион, транспортни авион, санитет, лаки бомбардер и противподморнички авион. Авион је био мешовите конструкције метал-дрво-платно са фиксним класичним стајним органом. Рода је био претеча свих STOL авиона, могао је да полети са полетне стазе дуге само 20 до 50 метара. Због својих изванредних летних особина нашао је веома велику примену као војни и цивилни авион. Производио се у Немачкој (Fieseler Flugzeugbau GmbH), СССР-у (Antonov), Француској (Morane-Saulnier), Румунији (ICAR) и Чехословачкој (Mraz).

Опширније: Fi 156 Рода

Месершмит Bf 110


Авион Месершмит Bf 110

Месершмит Bf 110 / Meseršmit Bf 110 (нем. Messerschmit Bf 110) је немачки вишенаменски двомоторни авион, са два или три члана посаде, конструисаo ga je Вили Месершмит, а користио се као ловац-разарач, ловац-бомбардер, извиђач и извиђач-лаки бомбардер.  Дугачак је 13,05 m а рапон крила му је 16,25 m док је површина крила 38,40 m². Попут Јункерса Ju 87, и код авиона Bf 110 се доста говорило о вредности авиона и оцени његових могућности. С обзиром на то да је Bf 110 ловачки авион, његова оцена при поређењу са савезничким једномоторним ловачким авионима је неповољна.

Опширније: Месершмит Bf 110

Месершмит Bf 109


Авион Месершмит Bf 109

Месершмит Bf 109 / Meseršmit Bf 109 (нем. Messerschmitt Bf 109) је немачки ловачки авион кога је конструисао Вили Месершмит почетком тридесетих година 20. века. Био је то први модерни ловачки авион тог доба са потпуно металном монокок структуром, затвореном кабином и увлачећим стајним органима. Месешрмит Bf 109 је био главни ловац у наоружању Луфтвафе на почетку Другог светског рата. Најуспешнији пилот ловац у историји ваздухопловства, Немац Ерих Хартман, који је током Другог светског рата летео искључиво на овом типу авиона, постигао је 352 признате ваздушне победе. Ознака Bf потиче од инцијала фирме Бајерише Флугцојгверке (нем. Bayerische Flugzeugwerke - BFW), коју је Вили Месершмит откупио 1932. године, након банкрота фирме. 

Опширније: Месершмит Bf 109

Месершмит Bf 108 B-1 Таифун


Авион Месершмит Bf 108 B-1 Таифун

Месершмит Bf 108 B-1 Таифун / Messerschmitt Bf 108 B-1 Taifun  је немачки туристичко школски једномоторни, јенокрилни, нискокрилни, авион потпуно металне конструкције, који је служио за преобуку пилота за ловце Ме 109 у време непосредно пре, за време и  после Другог светског рата. Пре рата се овај авион производио у фирми Bayerische Flugzeugwerke која је касније постала саставни део Messerschmitt AG. Због тога се овај авион популарно називао Bf 108 или Ме 108. У току рата након капитулације Француске производња овог авиона је 1942. године дислоцирана у SNCAN (Société nationale de constructions aéronautiques du Nord), где се овај авион производио до 1971. године.

Конструктор је био инжењер Вили Месершмит (Willy Messerschmitt). Прототип је полетео 1934. године. 

Пре Другог светског рата Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије је купило 12, а Југословенски Краљевски Аероклуб је купио један примерак овог авиона 1938. 

Опширније: Месершмит Bf 108 B-1 Таифун

Бикер Bü 181 Бестман


Авион Бикер Bü 181 Бестман

Бикер Bü 181 Бестман / Bücker Bü 181 Bestmann  је немачки школски једномоторни, јенокрилни, нискокрилни, двоседи авион мешовите конструкције, који је служио за основну обуку пилота за време и непосредно после Другог светског рата.

Конструктор је био шведски инжењер Андерс Ј. Андерсон (Anders Ј. Andersson). Прототип је полетео фебруара месеца 1939. године. 

У току рата овај авион је користило ваздухопловствао НДХ а после рата Југословенско ратно ваздухопловство. 

Опширније: Бикер Bü 181 Бестман

Бикер Bü 133 Јунгмајстер


Авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Бикер Bü 133 Јунгмаjстер / Bücker Bü 133 Jungmeister  је немачки школски једномоторни, двокрилни, једноседи авион мешовите конструкције, који је служио за обуку пилота у акробатском летењу уочи, за време и непосредно после Другог светског рата.

Конструктор је био шведски инжењер Андерс Ј. Андерсон (Anders Ј. Andersson). Прототип је полетео у лето 1935. године. 

Фабрика Утва из Панчева је на поклон од фирме Bücker Flugzeugbau GmbH добила 27.04.1941. године 1 Бикер Bü 133 Јунгмајстер авион, у току рата зракопловствао НДХ је користило 18 авиона овог типа, а после рата Југословенско ратно ваздухопловство је користило 3 авиона заробљене од НДХ. 

Опширније: Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Бикер Bü 131 Јунгман


Авион Бикер Bü 131 Јунгман

Бикер Bü 131 Јунгман / Bücker Bü 131 Jungmann  је немачки школски једномоторни, двокрилни, двоседи авион мешовите конструкције, који је служио за основну обуку пилота уочи, за време и непосредно после Другог светског рата.

Конструктор је био шведски инжењер Андерс Ј. Андерсон (Anders Ј. Andersson). Прототип је полетео 27.04.1934. године. 

Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије је током 1939 и 1940. године купило 149 Бикер Bü 131D-2 Јунгман авиона, у току рата овај авион је користило ваздухопловствао НДХ а после рата Југословенско ратно ваздухопловство. 

Опширније: Бикер Bü 131 Јунгман

Рогожарски RWD-8


Авион Рогожарски RWD-8

Рогожарски RWD-8 / Rogožarski RWD-8  је пољски школски једномоторни двоседи авион мешовите конструкције, који се по лиценци правио у југословенској фабрици авиона Рогожарски из Београда.

Опширније: Рогожарски RWD-8

Рогожарски RWD-13


Авион Рогожарски RWD-13

Рогожарски RWD-13 / Rogožarski RWD-13  је пољски спортско-туристички/санитетски троседи авион мешовите конструкције, који се по лиценци правио у југословенској фабрици авиона Рогожарски из Београда.

Опширније: Рогожарски RWD-13

Капрони Ca.310


Aвион Капрони Ca.310

Капрони Ca.310 / Caproni Ca.310 је италијански нискокрилни једнокрилац, двомоторни вишенаменски авион (школски, извиђачки/лаки бомбардер и бомбардер), користио се у периоду непосредно пред и у току Другог светског рата и непосредно после њега. Изведен је из сличног Cа.309, имало је своју борбени деби током Шпанског грађанског рата и учествовали у ранијим фазама Другог светског рата у Либији . Неки су коришћени у нападу групе као привремена замена за незадовољавајуће Бреда Bа.65 . Последњи Cа.310 је избачен из употребе у италијанском ваздухопловству 1948. године. Пројектант овог авиона је био инж. Чезаре Палавицини (Cesarе Pallavicini). Авион Капрони Ca.310 су купиле и користиле Мађарска, Италија, Норвешка, Перу и Краљевина Југославија.

Опширније: Капрони Ca.310

КАМС 30E


Хидроавион Камс 30Е

Камс 30Е / CAMS 30E је двокрилни двоседи хидроавион у облику чамца за основну летачку обуку хидропилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна. Производио се у Француској у фабрици CAMS (Chantiers Aéro-Maritimes de la Seine) из Париза почетком двадесетих година двадесетог века. Пројектант овог авиона је био инж. Рудолф Конфленти творац многих сличних хидроавиона фирме “Савоја”. Авион Камс 30Е су купиле и користиле Ратне морнарице Француске, Пољске и Краљевине Југославије.

Опширније: КАМС 30E

Летов Š-16J


Хидроавион Летов Š-16J

Летов Š-16J / Letov Š-16J Šmolik је прототип чехословчког хидроавиона заснован на авиону Летов Ш-16 који је био једномоторни, двоседи двокрилац пројектован 1926. године а уведен у употребу 1928. године, био је вишенаменски авион: лаки бомбардер, бомбардер-извиђач и само извиђач. Пројектовао га је конструктор инж. Алојз Шмолик а производила га је чехословачка фирма за производњу авиона ("Letov" Vojenska tovarna na letadla) из Прага. Прототип хидроавиона Летов Š-16J је направљен на захтев Поморског ваздухопловства Краљевине Југославије која је имала потребу за набавку извиђача великог радијуса дејства. Конструкција овог авиона је била иста као и прототипа Летов Ш-16.1 с том разликом што је уместо точкова имао пловке и појачан мотор Hispano-Suiza 12 Hbr са редуктором снаге 500 KS.

Опширније: Летов Š-16J

Флит модел 10


Авион Флит модел 10

Флит модел 10 / Fleet model 10 је канадски једномоторни двокрилани авион за почетну обуку пилота развијен 1934 године на основи авиона Флит модел 7. Авион је мешовите конструкције онако како су се градили авиони у то време: дрвено метална конструкција трупа, дрвено конструкција крила, највећи део крила и трупа облепљен импрегнираним платном и класничним неувлачећим стајним трапом. Као погонска група коришћени су различити авионски мотори углавном ваздушно хлађени следећих произвођача: Kinner, Warner Super Scarab, Wright-Gipsy и Merasco, са распонима снага од 75 до 130 kW. 

 

Опширније: Флит модел 10

Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot


Авион Де Хевиланд DH.82 Тигер Мот

Де Хевиланд DH.82 Тајгер Мот (енг. De Havilland DH.82 Tiger Moth) је двокрилни двоседи авион за основну летачку обуку пилота, мешовите je конструкције, претежно од дрвета и платна, са неувлачивим класичним стајним трапом. Производио се у Великој Британији у фабрици де Хевиланд еркрафт компани. Укупно је произведено 8.868 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету: Канада, Аустралија, Нови Зеланд, Норвешка, Португалија и Шведска. 

Опширније: Де Хевиланд DH.82 Tiger Mot

Дорније Do 22


Авион Дорније Do 22

Дорније Do 22  (нем. Dornier Do 22) је висококрилни (парасол) једномоторни, једнокрилац, тросед а намена му је била лаки бомбардер извиђач. Развијен је у Немачкој као хидроавион 1930. Упркос добрим перформансама, произведен је само у малом броју примерака и то у потпуности за извозно тржиште. Авион је продат Грчкој, Југославији и Финској на чијим је странама учествовао у Другом светском рату. Пред сам рат је направљена и варијанта овог авиона са точковима уместо пловака Do 22L али је направљен само прототип.

Опширније: Дорније Do 22

Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид


Авион Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид

Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид (енг. De Havilland DH.89 Dragon Rapid) је британски путничко–транспортни авион. Умањени двомоторни авион, у односу на свога четворомоторног претходника DH.84 Dragon. Двокрилац је, развијен и произвођен у фирми De Havilland Aircraft Company, у периоду од 1934. до 1945. године. Прототип му је полетео 17. априла 1934. године, а произведен је у 731 примерак. 

Опширније: Де Хевиланд DH.89 Драгон Рапид

Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот


Авион Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот

Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот (енг. De Havilland DH.83 Fox Moth) је британски лаки путнички, једномоторни, двокрилац, који је производила фирма де Хавиленд Еркрафт компани (енг. de Havilland Aircraft Company) 30-их година 20. века. Укупно је произведено 154 примерака. По лиценци, производио се у неколико земаља у свету.

Опширније: Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот

Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот


Авион Де Хевиланд DH.80 Пус Мот

Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот (енг. de Havilland DH.80 Puss Moth) је британски троседи висококрилни једнокрилац пројектован и произведен у фирми де Хевиланд Еркрафт (енг. de Havilland Aircraft Company) између 1929. и 1933. године. Развијен је као моноплан са кабином у циљу пружања већег конфора путницима, него што су то пружали авиони са отвореним кабинама који су се производили у то време. Економични и поуздани мотори су такође допринели комерцијалном успеху овог авиона.

Опширније: Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот

Гурду - Лесер LGL B3


Авион Гурду-Лесер LGL B3

Гурду-Лесер LGL B3/Gourdou-Leseurre LGL B3 је француски ловачки једнокрили висококрилац (парасол), једномоторни авион развијен при крају првог светска рата. Авион је први пут полетео 1918. године. Производио се од 1918 до 1934. године и то у матичној фирми Гурду-Лесер у Француској и по лиценци у југословенској фирми Фабрика аероплана и хидроавиона Змај из Земуна. Авион је летео под заставом Француске, Чехословачке, Естоније, Финске, Летоније и Југославије. Пошто је авион веома брзо застарио још у току његове производње извршана је његова пренамена, тако да је од ловачког авиона постао авион за прелазну ловачку обуку и акробатско летење.

 

Опширније: Гурду - Лесер LGL B3

Де Хевиланд DH.60 Мот


Авион Де Хевиланд DH.60 Мот

Де Хевиланд DH.60 Мот (енг. De Havilland DH.60 Moth) је британски лаки једномоторни авион, двосед, двокрилац. Био је намењен за обуку пилота, путнички саобраћај, туризам и курирску службу. Производио се 20-их година 20. века у енглеској фирми де Хавиленд Еркрафт. Укупно је произведено 2.015 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету. 

Опширније: Де Хевиланд DH.60 Мот

Потез 29



Авион Потез 29

Потез 29 / Potez 29  је француски једномоторни путнички двокрилац дрвене конструкције, којег је развила и производила фирма Аероплани Анри Потез (Аvions Henry Potez) 20-их година, 20. века. и коришћен је у периоду између два светска рата. 

Опширније: Потез 29