Авион Свеп це-це

Свеп це-це / Svep ce-ce  је југословенски једномоторни, једноседи, нискокрилни лаки авион са затвореном кабином, који се користио као спортски авион, између два светска рата.

Пројектовање и развој

Успех са авионом Кухељ KS-1b "Јанез" подстакао је браћу Хрибар да се прихвате израде лаког спортског једноседа са затвореном кабином, нискокрилца "Свеп це-це", такође према пројекту и прорачунима инж. А. Кухеља. Авион је био завршен крајем августа месеца 1938. Пробни летови су показали да је авион био уздужно нестабилан, да мотор није могао да постигне потребан број обртаја због претешке елисе, а непосредно после полетања 8.11.1938. године, одвојила се елиса, што је довело до удеса и тешког оштећења авиона.

Технички опис

Авион је био опремљен ваздухом хлађеним двоцилиндричним боксер мотором Mengin Type B снаге 19 kW. Цилиндри мотора су били ван облоге мотора тако да се хлађење обављало природном циткулацијом ваздуха око цилиндра за време лета авиона. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака пречника 1,52 m.

Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (мотор и носач мотора) је био обложен алуминијумским лимом. Између мотора и кабине пилота налазио се резервоар за гориво. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазила једна кабина која је имала ветробран и поклопац од плексигласа који се отварао повлачењен поклопца уназад (шибер поклопац). Затворена кабина је штитила пилота авиона од ветра и атмосверских утицаја. Попречни пресек трупа био је облог облика што је авиону давало леп облик и смањен аеродинамични отпор при лету.

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче обложена шперплочом. Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем крила. Нападна ивица крила је била благо закошена према репу авиона. 

Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача. Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца и висине су имали дрвену конструкцију а облогу од дрвене лепенке. 

Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима. Стајни трап је имао само  вертикалне носаче у којима су били уграђени амортизери и били су причвршћени за носаче крила авиона. На крају репа авиона налазио се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.

Техничке карактеристике

Опште

име                   =Свеп це-це

намена              =спортски

посада              =1

број путника      =

порекло             =Краљевина Југославија

произвођач        =браћа Хрибар самоградња

први лет            =август 1938.

почетак производње  =прототип

уведен у употребу     =1938.

повучен из употребе  =8.11.1938.

статус                   =неактиван

први корисник       =браћа Хрибар

број примерака      =1

Димензије

дужина                  = 5,48 m

размах крила         = 7,78 m

висина                   = m

површина крила     = m2

Маса

маса празан            = kg

маса полетна          = kg

Погон

КЕМ                       = 1 х Mengin Type B

КЕМ снага              = 1 х 19 kW

КЕМ снагаКС          = 1 x 25 KS

Перформансе

брзина максимална   = km/h

долет                        = km

плафон лета             = m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Свеп це-це

Оперативно коришћење

Авион Свеп це-це у Југославији

Пошто је авион "Свеп це-це", доживео удес непосредно после полетања 8.11.1938. године (за време пробних летова), одвојила се елиса, што је довело до удеса и тешког оштећења авиона, одустало се од поравке овог авиона него се приступило пројектовању и изради модификованог лаког спортског авиона названог "Свеп минима". Тог кобног дана авионом је управљао његов власник Светозар Хрибар који је том приликом само лакше повређен.

Види још

Литература

  1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
  2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

  1. http://www.modelarstvo.si/motorna_letala/minima_-_svep.html
  2. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=15436.0;imode
  3. http://www.mycity-military.com/Drugi-svetski-rat/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-do-WWII.html
  4. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm