Авион Кухељ KS-1

Кухељ KS-I / Kuhelj KS-I   је југословенски једномоторни, једноседи, двокрилни лаки авион, који се користио као спортски авион, између два светска рата. Поред званичног назива овај авион је носио и надимак "Момак". Први пут је полетео 11.10.1935. године. Пошто је авион имао веома слаб мотор извршена је модификација, а мотор замењен јачим. Овако добијени авион је носио ознаку KS-1b, и надимак "Јанез". Полетео је 1937. године и коришћен све до Априлског рата 1941. када је уништен.

Пројектовање и развој

Када је у Загребу 24.06. 1934. године уништен авион "Лојзе" љубљанског Аероклуба, да би надоместили губитак Браћа Хрибар су наручили пројект акробатског једномоторног авиона код инжењера Антона Кухеља који се обавезао да ће надзирати производњу. Авион је завршен у току 1935. године, добио ознаку KS-1 (Кухељ Спортни Први) и надимак "Момак". У току испитивања се увидело да је мотор слаб па су власници и конструктор решили да изврше модификацију авиона. Набављен је енглески мотор Pobjoy R снаге 56 kW а реконструкција авиона је трајала целе 1936. године тако да је авион поново полетео 1937. године. Потпуно обновљен авион са новим мотором је први пут полетео 1937. године под ознаком KS-1b и надимком "Јанез".

Технички опис


Авион Кухељ KS-1b

Авион Кухељ KS-1b је био једноседи, једномоторни, двокрилац дрвене конструкције. Био је опремљен седмоцилиндричним, радијалним, ваздухом хлађеним мотором Pobjoy R са редуктором снаге 56 kW. На вратило редуктора се директно постављала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака. Ауспух је одводио издувне гасове мотора испод трупа авиона.

Носећа конструкција трупа авиона је била направљена као просторна решеткаста конструкција од дрвета а оплата од импрегнираног платна. Предњи део авиона је био обложен са алуминијумским лимом. У трупу су се налазила једна кабина, испред пилота је било ветробранско стакла а иза главе се налазило узглавље, ивица кабине је била тапацирана кожом. Труп је био овалног попречног пресека.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила само на доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром металних упорница у облку латиничног слова N. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника са полукружним завршетком, с тим што је горње било је померено према кљуну авиона у односу на доње. На саставу горњих крила се налазио резервоар за гориво.

Оба крила су била управна на осу авиона. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су са доње стране били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона.

Стајни трап је био класичан фиксан са независним гуменим точковима ниског притиска који су толерисали неравне полетно слетне стазе. Точкови су имали аеродинамички обликоване блатобране у циљу смањења аеродинамичког отпора. У вертикалним носачима стајног трапа били су уграђени амортизери. На крају репа авиона налазила се еластична дрљача као трећа ослона тачка авиона.

Варијанте авиона Кухељ KS-1 

* Кухељ KS-1 "Момак" - први прототип полетео 11.10.1935. године.

* Кухељ KS-1b "Јанез" - реконструисани модел KS-1 са мотором Pobjoy R, полетео 1937. године.

Техничке карактеристике

Опште

име                   =Кухељ KS-1b

намена              =спортски

посада              =1

број путника      =0

порекло             =Краљевина Југославија

произвођач        =самоградња

први лет            =11.10.1935. (реконструисан 1937.)

почетак производње  =прототип

уведен у употребу     =1935

повучен из употребе  =11.04.1941.

статус                   =неактиван

први корисник       =ОО Аероклуб Љубљана

број примерака      =1

Димензије

дужина                  = m

размах крила         = m

висина                   = m

површина крила     = m2

Маса


Мотор Pobjoy R авиона Кухељ KS-1b

маса празан            = kg

маса полетна          = kg

Погон

КЕМ                       = 1 х Pobjoy R

КЕМ снага              = 1 x 56 kW

КЕМ снагаКС          = 1 x 75 KS

Перформансе

брзина максимална   = km/h

долет                        = km

плафон лета             = 5.000 m

брзина пењања         = m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион Кухељ KS-1

Оперативно коришћење

Авион Кухељ KS-1 у Југославији


Инж. Антон Кухељ са авионом Кухељ KS-1

Браћа Хрибар су 1935. године саградили лаки акробатски авион кога је према њиховој поруџбини пројектовао као свој први пројект инж. Антон Кухељ. Авион је означен као KS.I тј. (Кухељ Спортни Први) а неслужбени надимак му је био "Момак". Полетео је први пут 11.10.1935. године. У Београду је одобрена регистрација YU-PDF, (тј. извршена је резервација тог регистарског броја, без издавања пловидбене дозволе и иматрикулације) тако да је могло почети његово испитивање у Љубљани. Пошто је у току испитивања авиона утврђено да авион има прилично лоше особине захваљујући слабом мотору, власници и конструктор су одлучили да изврше модификацији авиона која је започета у зиму 1935/36. године. Након детаљне реконструкције која је завршена 1937. године добијен је доста успешан лаки акробатски авион који је добио ознаку KS.Ib са новим надимком "Јанез". На задовољство чланова ОО Аероклуба Љубљана авион успешно коришћен све до 11.04.1941. када је уништен при окупацији Југославије.

Види још

Литература

  1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
  2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

  1. http://www.modelarstvo.si/motorna_letala/ks-1_janez.html
  2. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
  3. http://www.mycity-military.com/Drugi-svetski-rat/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-do-WWII.html