Авион HM 14 Небеска ваш

HM 14 Небеска ваш / HM 14 Nebeska vaš (фр. HM.14 Pou du Ciel)  је француски једномоторни, једноседи, ултра лаки спортски авион предвиђен за самоградњу. Први пут је полетео 1933. године а и дан данас се производи и лети широм света.

Пројектовање и развој

Ултра лаки авион "Небеску ваш" је конструисао француски пилот Анри Миње (фра. Henri Mignet). Он се бавио пројектовањем авиона почев од 1920. и у периоду до 1928. године пројектовао је осам авиона од HM 1 до HM 8. Авион HM 8 је био једнокрилац и једини од ових авиона који је стварно и летео. Међутим, Миње није био задовољан начином управљања авионом, њему као пилоту је сметала координација покрета палице и педала у авиону па је тежио да направи авион којим би управљање било олакшано, па се у периоду од 1929 до 1933. посветио решавању овог проблема.


Распоред крила авиона HM 14

Његови напори су уродили плодом, новембра месеца 1933. године полетео је први пут његов двокрилни авион HM 14 који је имао два крила у тандем распореду (једно крило иза другог) а нису била поставњена у истој равни. Прво крило је било помично а друго фиксно. Друго крило је имало функцију старања узгона а прво крило поред функције узгона имало је и функцију управљања авионом. Авион није имао крму висине а од управљачких команди имао је само пилотску палицу која је била повезана са кормилом правца и горњим крилом.

Повлачењем палице ка себи или од себе пилот је мењао нагиб првог крила и авион се пењао или спуштао, повлачењем палице лево - десно покретао је кормило правца па је авион скретао у леву или десну страну. На овај начин пилотирање авионом је било знатно олакшано и остваривао се само помоћи пилотске палице.

Технички опис


Анри Миње са авионом HM 14

Авион HM 14 Небеска ваш (Pou du Ciel) двокрилни, једномоторни лаки авион мешовите конструкције (углавном дрво импрегнирано платно а савремене конструкције су комбинације метал платно). Авион је био једносед али касније кроз развој прављене су двоседе варијанте са тандем или паралелним седиштима. У HM 14 су уграђивани веома различити мотори у опсегу снага од 17 до 90 KS. Мотор се налазио у кљуну авиона и за труп је био причвршћен помоћу носача мотора направљеног од челичних цеви. Авион је погонила дрвена вучна двокрака елиса фиксног корака. У зависности од мотора они су уграђивани са или без редуктора.

Носећа конструкција трупа авиона је била дрвена решеткаста конструкција обложена дрвеном лепенком. У трупу се налазила отворена кабина за пилота, испред које је био постављен ветробран. Труп је био правоугаоног попречног пресека.

Носећа кострукција крила је била направљена од дрвета а облога је била од импрегнираног платна. Оба крила су имала само једну рамењачу. Друго крило је било фиксно, причвршћено за горњу страницу трупа авиона. Предње крило је било изнад кабине пилота и преко зглобне везе је било причвршћено на челичну конструкцију (балдахин) која је била причвршћена за труп авиона. Челичним полугама ово крило је било повезано са управљачком полугом (пилотском палицом). У централном делу предњег крила се налазио резервоар за гориво.

Стајни трап се састојао од фиксне осовине причвршћене за труп авиона и амортизерима од гумених ужади. На крајевима осовине су се налазили гумени точкови са фелнама. Испод репа авиона се налазио један или удвојени точак чија је вертикална осовина била заједничка са кормилом правца тако да кад се помера (закреће) кормило правца то се дешава и са точковима што олакшава маневрисање авионом на земљи. 

Варијанте авиона Небеска ваш


Кокпит авиона HM 14

Постоји преко 300 различитих варијанти авиона Небеска ваш (Pou du Ciel), овде се наводе само оне граничне.

* HM-8 - прототип са двотактним мотором мотоцикла Аубиер-Дан 500 см3 од 17 KS и преносним односом редуктора 2,5:1,

* HM-14 - први модел, који је препоручен аматерима са двотактним мотором Аубиер-Дан снаге 25 KS

* HM-290 - побољшан модел са једним седиште и мотором од 70 KS

* HM-310 Estafette - послератни верзија са затвореном кабином, са мотором Дунлоп А90-12Ф 90 KS.

* HM-351 - двоседа верзија,

* HM-360 - верзија са побољшаном геометријом крила,

* HM-380L - двоседа верзија са носећом конструкцијом трупа од челичних цеви,

* HM-1000 Balerit - побољшана двоседа верзија, користи је француска војска.

Техничке карактеристике


Шематски приказ авиона HM 14 Небеска ваш

Опште

име                   =HM 14 Небеска ваш (Pou du Ciel)

намена              =спортски

посада              =1

број путника      =0

порекло             =Француска

произвођач        =самоградња

први лет            =10.09.1933.

почетак производње  =1933.

уведен у употребу     =1933.

повучен из употребе  =још се производи

статус                   =активан

први корисник       =Анри Миње (fra. Henri Mignet)

број примерака      =

Димензије

дужина                  =4,00 m

размах крила         =6,00 / 5,00 m


Мотор Aubier & Dunne авиона HM 14 Небеска ваш

висина                   =1,75 m

површина крила     =13,40 m2

Маса

маса празан            =75 kg

маса полетна          =150 kg

Погон

КЕМ                       =1 x Aubier & Dunne (линијски ваздухом хлађени са 2 цилиндра)

КЕМ снага              =18 kW

КЕМ снагаКС          =25 KS

Перформансе

брзина максимална   =100 km/h

брзина крстарења     =90 km/h

долет                        =320 km

плафон лета             =3.000 m

брзина пењања         =152 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион HM 14 Небеска ваш


Књига о авиону HM 14 Небеска ваш

* Аустралија

* Чехословачка

* Француска

*Јапан

*Краљевина Југославија

*Малта

*Немачка

*САД

*СССР

*Шпанија

*Шведска

*Швајцарска

*Велика Британија

Оперативно коришћење


Авион HM 14 Небеска ваш у аеро тунелу

Ултра лаки авион HM 14 Небеска ваш (Pou du Ciel) се појавио у новембру месецу 1933. године да би већ наредне године био приказан на салону аеродинамике у Паризу. Захваљујући томе као и описима летилице у часопису Ваздушни спорт (Le sport de l air), затим књизи коју је написао конструктор Анри Мињет  у којој су дата детаљна упутства и планови за самоградњу, која је убрзо преведена на енглески језик, интересовање за ову летилицу се попут епидемије проширила широм света.

Међутим, после више удеса Небеске ваши и забране летења у Алжиру и Швајцарској у току 1936. године пришло се испитивањима макете авиона у правој величини у аеротунелу и авиона у току пробних летова. Испитивања су паралелно обавњена у Француској и Великој Британији. У току испитивња је утрвђено да је у току слетања авион био неуправљив на неким нападним угловима због утицаја предњег покретног крила на опструјавање задњег фиксног крила, после чега је скоро у свим земљама била забрањена његова даља употреба.

Уочени недостатци и грешке у пројекту су откљоњене али штета је већ направљена, што се одразило на даљи развој ове летелице. Тачан број изграђених летилица Небеска ваш није познат као ни који су све мотори у њу уграђивани.

Авион HM 14 Небеска ваш у Југославији


Авион HM 14 Небеска ваш у Југославији 1935.

Југословенске љубитеље ваздухопловства је 1935. године ухватила грозница самоградње ултра лаке летилице, авионета HM 14 Небеска ваш (Pou du Ciel), према приручнику конструктора. За израду ове летилице било је потребно око 500 радних сати и 25.000 тадашњих динара (вредност материјала, мотора и царинских трошкова).

Летачка обука за овај авиончић (авионет) је била веома упрошћена, а за пилотирање није била потребна летачка дозвола, што је проширило круг заинтересованих. У Краљевини Југославији је направљено четири летилице Небеске ваши две у Осјеку једна у Љубљани и једна у Новом Саду. Све четири летилице су биле готове у току 1935. године. Нажалост, обе летилице саграђене у Осјеку и једна у Љубљани су поломљене у току пробних летова тако да је интересовање за ову врсту летилица у нашој земљи нагло спласло, поготову што је у неким земљама дошло до забране производње ових летилица док се не заврше додатна испитивање летилице у аеротунелу. 

Сачувани примерци авиона Небеска ваш 

У ваздухопловним музејима широм света се може видети 31 примерак овог авиона који су изложени као музејски експонати. С обзиром да се ове летилице и дан данас производе, на многим аеромитинзима и ваздухопловним изложбама широм света могуће је видети ове летилице.

Види још

Литература

  1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
  2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

  1. http://airandspace.si.edu/collections/artifact.cfm?object=nasm_A19610020000
  2. http://www.airwar.ru/enc/law1/hm14.html
  3. http://pouguide.org/hm-14
  4. http://pouguide.org/moderniser-un-hm-14
  5. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
  6. http://www.nestofdragons.net/flying-flea/
  7. http://www.gilbert-pernot.fr/HM154.html
  8. http://www.maltaaviationmuseum.com/#!le-pou-du-ciel/c4p4
  9. http://www.flugzeugbilder.de/search4.cgi?srch=Mignet%20H.M.14%20Pou-du-Ciel&stype=actype&srng=2
  10. http://www.jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=Mignet+HM-14+Pou+du+Ciel