Браћа Шорт: 

                  Хорас    -  Horace,   (1872 - 1917. )

                  Освалд  -  Oswald,   (1883 -  1970. )

                  Јустас    -  Eustace,  (1875 -  1932. )

су били пилоти, градитељи балона, конструктори авиона и индустријалци. Још 1897. године Освалд и Јустас су постали ваздухопловци  када су као самоуки почели да лете и управљају балоном на топли ваздух. После кратког времена они су почели да производе балоне, те летеће справе лакше од ваздуха. Убрзо ће постати индустријалци и за  потребе енглеске војске у Индији они су 1905. год. направили три балона. Затим су развили комерцијалну производњу...

Најстарији брат, Хорас, придружује се 1908. Освалду и Јустасу и заједно оснивају предузеће „Браћа Шорт“, које ће постати прва фабрика авиона на свету. По лиценци купљене од браће Рајт 1909. год. раде серију (прву у свету) од шест (6) авиона типа „Флајер“ (вероватно „Флајер-3“). Свих шест ових авиона били су испоручени члановима Енглеског Краљевског Аероклуба.

Године 1911. Шортови су направили први двомоторни авион на свету, авион “Ш.39“. Успеси са хидроавионима „Шорт“ навели су их да све до 1917. проширују своје погоне и фабрике.

За време Великог светског рата британска влада уговара код Браће Шорт производњу хидроавиона „Шорт Адмиралитет тип 184“. Био је то први авион који је 15. 08.1915. год. извршио напад на један брод торпедима. Нападнут је био турски брод за снабдевање, а догађај је био за време операција у Дарданелима. Овај авион је један од наjвећих успеха Шортових и њега су између два рата произвели  око 900 примерака, у томе и они које су израдили други произвођачи по лиценеци.

Између два светска рата нагло се развијао прекоморски  путнички и теретни авиосаобраћај и ту су велики хидроавиони добили огромну улогу, јер нису захтевали копнене аеродроме који су били ретки и који су били неопходни за тадашње авионе са малим долетом... Шорт је произвео три велика хидроавиона серије „Сингапур“, а друге произвођаче снабдевао је опремом и деловима.

Затим су направили  чувени „Шорт Калкута“, на основу искуства и по моделу за „Шорт Сингапур“ – овај хидроавион је био већи и имао је јаче моторе. Године 1938. Британска влада наручила је код Шортових велики хидроавион за потребе војске. Нови модел настао је из претходног, са малим изменама основне структуре, то је била серија „Шорт Сандерленд“.  Овај авион имао је велике успехе на дугим пругама и користио се у Другом светском рату за лов на немачке подморнице.

У Априлском рату 1941. чланови југословенске владе и краљ Петар Други, после прелетања из Никшића 14-17 априла у Грчку, једним енглеским хидроавионом „Шорт Сандерлед“ пребацили су се из Атине у Александрију. Черчил је у свом делу „Други светски рат“ написао, највероватније погрешно, да је тај лет био из Которског залива!..

Београд, 2013.                                                                                                                                    Владимир Лепојевић