Јункерс Ju 87

Јункерс Ju 87
Junkers Ju 87Ds in flight Oct 1943.jpg
Опште
Намена Бомбардер
Посада 2 члана
Земља порекла Застава Немачке Нацистичка Немачка
Произвођач Јункерс
Први лет 17. септембар 1935.
Почетак производње 1936.
Број примерака 6.000+
Димензије
Дужина 11,10 m
Размах крила 13,60 m
Висина 4,01 m
Површина крила 31,90 m²
Маса
Празан 2.750 kg
Нормална полетна 4.090 kg
Погон
Клипно-елисни мотор 1 x Јункерс Јумо 211Da
Снага 883 kW
Перформансе
Брзина крстарења 336 km/h
Макс. брзина на Hopt 380 km/h
Макс. брзина на H=0 338 km/h
Долет 790 km
Плафон лета 8.000 m
Брзина пењања 333 m/min

Јункерс Ju 87 „штука“ (нем. Sturzkampfflugzeug) немачки је борбени авион, двосед, бомбардер, из периода Другог светског рата. Била му је основна намена дејство ваздух—тло, тактичким поступком бомбардовања, директног обрушавања на циљ. Развијен је и произвођен за потребе Луфтвафеа, према захтевима нацистичке доктрине ратовања блицкриг. Био је специфичан и по изгледу крила, двоструког („ломљеног“) угла диедра.

При нападу у обрушавању, Ju 87 је правио велику буку ваздушном сиреном, са надимком „Трубе Јерихона“. То је имало допунски психолошки ефекат застрашивања. У току обрушавања, отварале су му се аеродинамичке кочнице повећавајући отпор, у функцији потребе за ограничењем брзине, за лакше и безбедније „вађење“ из тога режима лета, на малој висини. При „вађењу“ из обрушавања, извлачила би му се закрилца, генеришући момент пропињања, са прирастом нормалног убрзања на вредност од 6g, аутоматски, без команде пилота. Када се „нос“ авиона подигне изнад хоризонта, увлачиле су се аеродинамичке кочнице, пилот је тада додавао гас мотору и авион се пењао на безбедну висину, са увученим закрилцима. На овај начин је био обезбеђен лет за случај када пилот изгуби свест, при великим оптерећењима, услед великог нормалног убрзања у маневру „вађења“ из обрушавања, пошто није имао анти-g одело, кисеоничку опрему и кабину под притиском, те није био ни заштићен.

Због релативно мале брзине лета, слабог наоружања ваздух—ваздух и слабих маневарских карактеристика, у условима када није била обезбеђена општа превласт у ваздушном простору, „штука“ је била лак плен непријатељских ловаца.

Ратни пут „штуке“ је започео у Шпанији, током Шпанског грађанског рата, а затим је коришћена на свим фронтовима европског бојишта и остала је у неким армијама и после рата, неколико година. „Штука“ је запамћена као један од најпознатијих авиона Другог светског рата, била је препознатљив симбол Луфтвафеа, где је дуго сматрана као престижно борбено средство. На томе авиону су летели само пилоти пореклом из племићких и аристократских породица. Немачка је била опседнута освајањем помоћу снажне агресије, што је прецизније одредило и намену авиону Ju 87, по чему је он трајно остао озлоглашен, али истовремено и познат. Представљао је право оличење оружја за доктрину блицкрига, што је посебно демонстрирао у немачкој агресији и окупацији Пољске у септембру 1939. године, Данске и Норвешке између априла и јуна 1940, Холандије и Француске у мају и јуну 1940, и на крају Југославије и Грчке у априлу 1941. У овим кампањама Ju 87 је био главни елемент подршке немачким трупама, као „летећа артиљерија“, за сламање јаких одбрамбених тачака и прекид комуникација, уз немачку очајничку потребу за наношење великих жртава противнику.

У условима потпуне немачке превласти у ваздушном простору Европе, постизани су велики борбени успеси са авионима Ju 87, али већ током Битке за Британију 1940. године, уочена је њихова рањивост и недостатци. На почетку рата, већина успешних немачких дејстава из ваздушног простора, изведена су управо са „штукама“.

Више од 6.000 примерака Ju 87 је произведено, између 1936. године и августа 1944

Опширније: Јункерс Ju 87

Производња и оперативна употреба Јункерса Ju 87

Произведено примерака Ju 87,
до краја рата 1942.
ВерзијаБр. авионаВременски период
A262 јули 1937. – септембар 1938.
B-1697 септембар 1938. – мај 1940.
B-2225 фебруар 1940. – октобар 1940.
R-1105 јануар 194а. –мај 1940..
R-2472 јуни 1940. – јули 1941.
R-4144 мај 1941. – октобар. 1941.
D-1592 август 1941. – јули 1942.
D-31.559 мај 1942.. – новембар 1942.
D-51.488 мај 1943. – септембар 1944.
G-2208 децембар 1943. – јули 1944.
5.752јули 1937 – половине 1944.

Производња

Опширније: Производња и оперативна употреба Јункерса Ju 87

Томахавк (ракета)

Крстарећа ракета Томахавк

Томахавк (енг Tomahawk) је сверакусна, подзвучна крстарећа ракета, коју првенствено користе морнарице Сједињених Држава и Уједињеног Краљевства у операцијама копнених и поморских напада. У оперативну употребу је уведена седамдестих година двадесетог века. Првобитно је била замишљена као средњег до дугог домета, на малој висини лета, са лансирањем са површинске платформе. Од тада је неколико пута надограђивана системима за навођење са прецизном навигацијом. У периоду 1992-1994. године, једини снабдевач ракетама Томахавк била је корпорација Даглас и то у партијама производње II и III.  Хјуз их је надмашио 1994. године, и постао је једини испоручиоц ракета Томахавк. Сада их производи Рајтен. У 2016. години, Министарство одбране САД-а је купило 149 ракета Томахавк, из партије производње IV, за 202,3 милиона долара. 

Опширније: Томахавк (ракета)

Беспилотна летелица (БПЛ-а) са 4 ротора (квадратор)

 
Квадратор (цртеж) (сл.1)

Квадратор је специфична аеродинамичка и конструктивна конфигурација, која се потпуно разликује од пилотираних ваздухоплова. Примењује се традицијонално за мале и лаке БПЛ-е, али у последење време све више и за БПЛ-е већих габарита. Има велику лепезу могућности примене, у свима областима људске делатности. Поседује флексибилније и разноврсније могућности од класичних конфигурација ваздухоплова. Без обзира што овој конфигурацији није могуће обезбедити природну стабилност. То се успешно остварује вештачки, помоћу јефтиних система, широке потрошње.

Код конфигурације квадратора, обезбеђене су могућности кретања напред, назад, десно, лево, горе, доле и временски дуго лебдење, према сигналу који корисник пошаље, у оквиру своје жеље. Те захтевне радње извршавају се одговарајућом концепцијом команди лета и стабилизације, преко програмираних међусобних комбинација режима рада четири мотора са роторима, по посебним софистицираним алгоритмима. Оквир (специфичан труп) довољно је чврст, тако да остаје не оштећен у случају судара или неприкладног (грубог) приземљења.

Опширније: Беспилотна летелица (БПЛ-а) са 4 ротора (квадратор) 

Беспилотна летелица Неурон

 
Изложена макета Нерона на Париском
салону авиона, 2009. године.

Беспилотна летелица (БПЛ) Неурон (енгл. UAV Neuron, стилизовано као UAV nEUROn) је европска, експериментална (демонстратор напредних технологија), борбена беспилотна летелица, умањене уочљивости, на принципу аеродинамичке шеме „летеће крило”. Аеродинамичка шема је слична примењеној на бомбардеру B-2 спирит. Носилац развоја ове летелице је француска фирма Дасо авиони.

Опширније: Беспилотна летелица Неурон

Госамер кондор

 

Госамер кондор

{{{опис_слике}}}

Општи подаци
Намена Истраживање
Посада Један
Порекло САД
Произвођач Аеро-виронмент

ен. AeroVironment

Пробни лет 23. август 1977.>
Број примерака Прототип
Димензије
Дужина 9,14 m
Висина 5,49 m
Размах крила 29,25 m
Маса
Празан 31,75 kg
Погон
Број мотора 0
Физичке особине
Снага ~ 0,3 kW
Перформансе
Макс. брзина на H=0 ~ 17 km/h
 

Госамер кондор је летелица са људским погоном, којом је освојена прва награда Кремер, 23. августа, 1977. године, код Бејкерсфилда, Калифорнија. Успех је резултат дуготрајног истраживања и развоја, кроз стрпљив рад, са примењеном сукцесивном методом приближавања: анализа — модификације — испитивање. Организациони, стручни и идејни вођа развојног тима и коначне реализације пројекта, био је познати амерички инжењер, аеродинамичар Пол Макреди (енгл. Paul McCready).

Опширније:  Госамер кондор