Авион Раб-Каценштајн RK-2

Раб-Каценштајн RK-2 (пеликан) / Raab-Kacenštajn RK-2 (pelikan) (нем. Raab-Katzenstein RK-2 Pelican) је немачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, који се користио као школски авион, између два светска рата.

Производила га је немачка фирма Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH), a пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Први прототип је полетео 10.08.1926. године. Највише су га користиле приватне школе летења, Аероклубови а 16 примерака овог авиона је купило ратно ваздухопловство Кине за обуку војних пилота.

Пројектовање и развој


Авион Раб-Каценштајн RK-2 на Интернационалној изложби Берлин 1928.

Двојица бивших пилота Антонијус Раб (Antonius Raab) и Курт Каценштајн (Kurt Katzenstein) су у новембру месецу 1925. године основали фирму за производњу авиона коју су назвали Раб-Каценштајн фабрика авиона (нем. Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH).

Пре оснивања властите фирме они су били запослени у фабрици Dietrich-Gobiet Flugzeugwerk AG, на основу чијег модела DP.XI су почели да пројектују свој школски авион кога су назвали Kl.1. Овај авион је имао изражену акробатску црту што није чудо јер су власници фирме били пилоти. Паралелно са развојем авиона Kl.1 који је добио популаран назив "ласта" пројектован је и израђен проторип нешто умеренијег школског авиона намењеног почетној обуци пилота РК.2 популарно названог "пеликан".

Авион су пројектовала два инжењера инж. Паул Ј. Хал и инж. Ерих фон Кнупфер. Дана 10.08.1926. године авион Раб-Каценштајн RK.2 је направио први пробни лет. За управљачем авиона је био пилот А.Раб сувласник фирме Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken GmbH. "Пеликан" је за разлику од свог претходника "ласте" имао веће димензије иначе по конструктивним решењима може се слободно рећи да је то готово истоветан авион. Направљене су три верзије овог авиона које се међусобно веома мало разликују углавном због различитих мотора који су у њих уграђивани

Технички опис


Авион Раб-Каценштајн RK.2а са мотором Siemens Sh11/Sh12

Авион је у току производње био опреман различитим моторима. У њега су уграђивани следећи мотори: ваздухом хлађени седмоцилиндрични радијални мотор Siemens Sh 11 снаге 100 KS; 9-о цилиндрични радијални мотор ваздухом хлађен Siemens Sh 12  снаге 110 KS и ваздухом хлађени четвороцилиндрични линијски мотор ADC Cirrus II снаге 85 KS. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака пречника 1,95 m.

Носећа конструкција трупа авиона је била потпуно направљена од челичних цеви а оплата од импрегнираног платна. Предњи део авиона (до прве кабине) је био обложен са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво запремине 120 литара. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазиле две кабине у тандем распореду (једна иза друге). Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. Ивица кабине је била тапацирана кожом а испред оба кокпита налазио се стаклени ветробран који су штитили посаду од ветра. Труп је био правоугаоног попречног пресека са заобљеним ивицама.


Авион Раб-Каценштајн RK.2b са мотором ADC Cirrus II

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Могла су да поднесу оптерећење од 8 g, што га је чинило доста сигурним и издржљивим авионом. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим и доњим крилима. Крилца за управљање су била међусобно повезана крутом полугом. Крила су између себе била повезана са једним паром металних упорница у облку ћириличног слова И. Затезачи су били од клавирске челичне жице.

Оба крила су имала облик једнакокраког трапеза са полукружним завршетком, с тим што је горње крило имало већи размах и било је померено према кљуну авиона у односу на доње. На крајевима испод доњег крила били су уграђени клизаћи који су штитили крило од оштећења при неправилном слетању, која су због тога што је то био школски авион, била не тако ретка појава. Овоме је доприносило и то што је размак између точкова био прилично мали.


Мотор ADC Cirrus II инсталиран на авионu RK.2b

Оба крила су била управна на осу авиона. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су била направљена од дрвета пресвучена платном. Хоризонтални стабилизатори су били подупрти упорницама које су се ослањале на труп авиона, а са горње стране жичаним зарезницама су били везани за вертикални стабилизатор.

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са крутом осовином и два точка опремљена гумама високог притиска напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, класичан фиксан са осовином, у ногама стајног трапа су били уграђени амортизери.

Варијанте авиона Раб-Каценштајн RK.2

  • RK 2a - Основни модел са радијалним мотором Siemens Halske Sh 11 / Sh 12 снаге 100 / 110 KS.
  • RK 2b - Верзија основног модела са линијским мотором ADS Cirrus II  снаге 85 KS.
  • RK 2c - Верзија основног модела са мотором Siemens Halske Sh 12 и смањеном дужином трупа.

Техничке карактеристике


Авион Раб-Каценштајн RK-2 цртеж у три пројекције

Опште

име                   = Раб-Каценштајн RK.2a пеликан

намена              =  школски авион

посада              = 2

број путника      = 

порекло             = Немачка

произвођач        = Raab-Katzenstein-Flugzeugwerken

први лет            = 10. август 1926.

почетак производње  = 1927

уведен у употребу     = 1927

повучен из употребе  =  

статус                   = неактиван

први корисник       = приватни корисник 

број примерака      =  

Димензије

дужина                  = 7,89 m

размах крила         = 10,90 m


Мотор Siemens Halske Sh 11 инсталиран на авионu RK.2

висина                   = 2,70 m

површина крила     = 26,80 m2

Маса

маса празан            = 570 kg

маса полетна          = 840 kg

Погон

КЕМ                       =  1 х Siemens Halske Sh 11 / Sh 12

КЕМ снага              = 75 / 80 kW

КЕМ снагаКС          = 100 / 110  KS

Перформансе

брзина максимална   = 130 km/h


Мотор Siemens Halske Sh 12 инсталиран на авионu RK.2

долет                        = 560 km

плафон лета             = 3.200 m

брзина пењања         = 78 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Раб-Каценпштајн RK.2

Оперативно коришћење


Кинески авиони Раб-Каценштајн RK-2

Авион RK.2 је био авион изванредних летних карактеристика, велика крила су му омогућавала да лети као једрилица. Робусна конструкција носеће структуре трупа и крила чиниле су овај авион поузданим а трпео је и знатне грешке полазника летачке обуке. Мала слетна брзина која се за све типове овог авиона кретала од 45 до 75 km/h сместила је овај авион у класу USTOL авиона. 

Ови авиони су се продавали приватним лицима и Аеро клубовима за почетну обуку пилота. Кинеској војсци је продато 16 ових авиона који су служили за обуку војних пилота и извиђање.

Авион Раб-Каценштајн RK.2 у Југославији

Октобра месеца 1929. године немачка фабрика авиона Раб-Каценштајн (скраћено Ра - Ка) је организовала промотивну посету својих авиона Краљевини Југославији. У екипи су била 4 авиона а предводио их је А.Раб сувласник фирме Ра-Ка. Од ова четири авиона три су била производ фирма Ра-Ка, Kl.1 Швалбе (ласта), RK.2 Пеликан, и RK.9a Грасмике а четврти авион је био Дитрих (Ditrich Gobit DP IIaлични авион господина А.Раба.

Мариборска фабрика "Златорог" је у новембру месецу 1929. године купила авион RK.2 Пеликан фабричке екипе немачких регистрационих ознака D-1131, који је избрисан из немачког регистра јануара 1930. године. Пошто фабрика "Златорог" није платила царину за овај авион, он је заплењен и јуна месеца 1930. године продат Аеро Клубу.

Аероклуб Краљевине Југославије купио је овај спортски авион двосед, двокрилац мешовите конструкције типа Раб-Каценштајн RK.2a са мотором Siemens Halske Sh 11 снаге 100 KS. Аероклуб је набавио овај авион за обуку пилота. Авион је био додељен Љубљанском обласном одбору Аеро клуба у Љубљани и базиран је био на аеродрому у Љубљани.

По доласку у Југославију авион је 26.08. 1931. године регистрован домаћим ознакама  UN-PAF, да би на крају 1933. године при пререгистрацији добио ознаку YU-PAF. Авион је уништен у несрећи код Вргинмоста 8.08.1938. године.

Види још

Литература

    1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    3. Stützer, Helmut; Die Deutschen Militärflugzeuge 1919-1934, Verlag E.S.Mittler & Sohn, Herford, 1994, ISBN 3-89350-693-4

Спољашње везе

    1. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
    2. http://www.airwar.ru/enc/other1/rk2.html
    3. http://airspot.ru/catalogue/item/raab-katzenstein-rk-2-pelikan
    4. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft32124.htm
    5. http://histaviation.com/rk_2_pelikan.html
    6. http://www.ninety-nines.de/wp-content/uploads/2014/05/Vera-von-Bissing.pdf
    7. http://otpisani.niceboard.com/t961-vera-von-bissing-akrobatski-pilot
    8. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/10641.htm
    9. http://izury.com/Raab-Katzenstein
    10. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=14090.0