Авион Потез 29

Потез 29 / Potez 29  је француски једномоторни путнички двокрилац дрвене конструкције, којег је развила и производила фирма Аероплани Анри Потез (Аvions Henry Potez) 20-их година, 20. века. и коришћен је у периоду између два светска рата. Главни пројектан овог авиона је био Емануел Џефрој (фра.Emmanuel Geffroy)

 

Пројектовање и развој

Путнички авион Потез 29 је настао препројектовањем лаког бомбардера Потез 25. Од овог авиона су задржана: крила, репне површине (изузев кормила правца), мотор и стајни трап, а изнова је пројектован труп у који је смештена кабина за пет путника и два пилота, простор за пртљаг и тоалет. Прототип је полетео почетком 1927. године, а први примерци су испоручени корисницима 1928. године. Производња овог авиона је трајала до 1931. године

Технички опис



Авион Потез 29 са Гноме Роне мотором

Потез 29 је двокрили једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека. Предњи део трупа авиона је био обложен дуралуминијумским лимом. На лименој капотажи мотора су се налазили отвори за излазак топлог ваздуха из моторног простора. Бочне странице кабина и горња површина трупа су биле облепљене дрвеном лепенком а остали део репа је облепљен импрегнираним платном. 

Авион је у простору за мотор имао места за смештај различитих мотора снаге од 450 до 500 KS. У авионе Потез 29 су уграђивани следећи мотори: Lorraine-Dietrich 12Еb, Gnome Rhone Jupiter, Renault 12Jb и Salmson 18 Ab. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Нападна ивица елисе је била окована месинганим лимом. Носач мотора и резервоара је био од заварених челичних цеви и металних елемената. Издувни гасови мотора су издувним цевима извођени или испод трупа авиона или код звездастих мотора на бочне стране авиона.



 

Носећа структура трупа авиона је дрвена решеткаста конструкција. У средњем делу трупа се налазе две кабине у првој су се налазили пилоти који су седели један поред другог а иза њих се налазила путничка кабина са седиштима за пет путника, простором за пртљаг и кабина за тоалет. Кабина трупа авиона је велика тако да је попунила комплетну празнину између крила авиона. Кабина пилота је била преградним зидом одвојена од простора за путнике, а комуникација између ова два простора се одвијала преко врата која су се налазила на преградном зиду. Код санитетске варијанте овог авиона у простор за путнике могло је да стане три носила са рањеницима и једна столица за пратиоца.

Задњи део трупа је изведен као класична дрвена решетка прекривена платном. За дрвену решетку репа авиона је причвршћена дрљача еластично окачена за опруге. Испред мотора за авионе који су били снабдевени моторима Лорен, се налазио хладњак заштићен решетком са шалузинама за регулисање протока ваздуха за хлађење мотора. Код авиона који су били снабдевени моторима Рено хладњак за расхладну течност мотора се налазио испод трупа авиона. Код авиона са радијалним (звездастим) моторима испод трупа авиона се налазио хладњак за уље. Иза мотора у трупу су се налазили резервоари за гориво и уље.

Крила су била дрвене конструкције са две рамењаче. Нападне ивице крила су биле облепљене дрвеном лепенком а остали део пресвучена импрегнираним платном. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са паром укосо постављених металних упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника и била су различитих димензија. Доње крило је било знатно краће и уже од горњег крила. Крила су била поравната излазним ивицама тако да је нападна ивица доњег крила у односу на горње била повучена према репу авиона. Оваква конструкција крила је први пут примењена у ваздухопловству. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном. За снабдевање електричном струјом авион на доњем крилу има постављен генератор који пуни акумулатор.

Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, прилично робусан, класичан фиксан са зглобном осовином. Точкови авиона су били релативно великог пречника са пнеуматицима причвршћени за осовину. У предње стубове стајног трапа су били уграђени амортизери у облику гумених котурова, што је омогућавало авиону да трпи приличне неравнине полетно слетних стаза. Касније су у току експлоатације гумени амортизери били замењени хидрауличним (уљним) амортизерима. Точкови су конструктивно били изведени као точкови код бицикла са жичаним паоцима. Пошто овакви точкови стварају велики аеродинамички отпор при лету авиона бочне стране точкова се блокирају радкапнама. На репном делу се налазила еластична дрвена дрљача са амортизером у облику гумене траке.   

Варијанте авиона Потез 29

Авион Потез 29 је прављен у неколико варијанти:

* 29.1- прототип, са моторима Lorraine-Dietrich 12 Eb или Gnome et Rhône 9 Ady, снаге 450 KS

* 29.2- комерцијална верзија, са мотором Lorraine-Dietrich 12 Eb, снаге 450 KS

* 29.3- верзија са додатним резервоаром 1800 L, са мотором Lorraine-Dietrich 14 Ac

* 29.4- комерцијална верзија, са мотором Gnome et Rhône 9 Ad, снаге 480 KS

* 29.5- комерцијална верзија, са мотором Gnome et Rhône 9 Ad, снаге 480 KS

* 29.6- верзија за аерофотографисање, са мотором Gnome et Rhône 9 Ad, снаге 480 KS

* 29.7- комерцијална верзија, Lorraine-Dietrich 12 Eb, снаге 450 KS

* 29.8- прототип са мотором Renault 12 Jb, снаге 450 KS

* 29.9- непознате карактеристике

* 29.10- војна верзија, са мотором Lorraine-Dietrich 12 Eb, снаге 450 KS

* 29.11- прототипска верзија 29.8 са мотором Salmson 18 Ab, снаге 500 KS

Техничке карактеристике


Motor Lorraine-Dietrich 12 Eb aviona Потез 29

Опште

име                   = Потез 29

намена              = транспортно/путнички авион

посада              = 2 члана

број путника      = 5

порекло             = Француска

произвођач        = Аvions Henry Potez.

први лет            =  1927.

почетак производње  = 1928. - 1931.

уведен у употребу     = 1928.

повучен из употребе  = 1937.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Аеропут Југославија

број примерака      =  око 150

Димензије

дужина                  = 10,69 m

размах крила         = 14,50 / 10,50 m

висина                   = 3,5 m

површина крила     = 48,27 m2


Мотор Gnome et Rhône 9 Ad авиона Потез 29

Маса

маса празан           = 1.360 kg

маса полетна          = 2.350 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Lorraine-Dietrich 12 Eb / Gnome et Rhône 9 Ad / Salmson 18 Ab

КЕМ снага              = 1 x 335 / 352 / 367 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 450 / 480 / 500 KS

Перформансе

брзина максимална  = 219 km/h

долет                        = 500 km

плафон лета              = 4.500 m

брзина пењања         =   m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Потез 29

 

Оперативно коришћење



Авион Потез 29

Укупно је произведено 146 примерака овог авиона, од којих је 19 коришћено у цивилном ваздухопловству (Аеропут-Југославија и CIDNA Француско-Румунска компанија), а остали су коришћени у ратном ваздухопловству Француске и Велике Британије. Мада је постојало 11 варијанти овог авиона  три варијанте овог авиона, су праве варијанте а остало су варијације које се огледају у опреми или у врсти погона. Рецимо авион који је био намењен обарању даљинских рекорда био је опремљен већим унутрашњим резервоарима. Први Потез 29 сматра се прототипом, направљено их је 6 примерака за потребе Југословенског друштва за ваздушни саобраћај Аеропут. Ова варијанта је била опремљена мотором Lorraine 12Eb од 450 KS. У Аеропуту је овај авион имао ознаку Потез 29-2. Друга варијанта Потез 29-2 има такође мотор Lorraine 12Eb, a прављена је за потребе француског ратног ваздухопловства као транспортни авион и санитет. Разлика између првог и другог типа је очигледно само у опреми авиона, пошто је први тип био намењен за цивилну употребу. Трећа варијанта је прављења за потребе француско-румунске ваздухопловне компаније CIDNA, имала је ознаку Потез 29-4. Овај авион је био опремљен радијалним ваздухом хлађеним мотором Jupiter Gnome-Rhone 9Ady снаге 480 KS.

Коришћење авиона Потез 29 у Југославији



Авиони Потез 29 југословенског Аеропута

У време избора авиона за путнички саобраћај у југословенској компанији Аеропут, друга половина 1927. године, у путничком авио саобраћају су се користили углавном једномоторни двокрилни авиони мешовите конструкције француске и енглеске производње. У мањој мери су коришћени једномоторни и тромоторни једнокрилци Јункерса, Фокера и америчког Форда.

Аеропут са одлучио за авион Потез 29 са мотором Lorraine 12Eb од 450 KS зато што је његова конструкција потпуно одговарала битним конструктивним деловима авиона Потез 25 који је у то време производио земунски Икарус, затим што је био готово упола јефтинији од свих других понуђених авиона и што је одговарао условима које је прописала држава у то време.

Аеропут је био први корисник коме је 1928. године испоручена 4 авиона Потез 29-2, а годину дана касније још два. Уз авионе су куповани и резервни делови и мотори тако да је Аеропут у току летачке сезоне 1929. године располагао са шест комплетних авиона Потез 29-2 и пет резервних мотора за ове авионе.

У току коришћења у Аеропуту на авионима Потез 29 су вршене извесне техничке измене, међу којима су биле најважније замена гумених амортизера хидрауличним у току 1931. године и уградња дуплих команди на једном од авиона у току 1933. године, за обуку пилота.

У Аеропуту су ови авиони летели до почетка 1937. године имали су налет од 8 904 сати и превалили 1 513 680 km, ниједан од 6 авиона није имао удес. Било је принудних слетања на помоћне аеродроме, најчешће због техничких кварова на моторима, али без озбиљних последица. Авионом Потез 29 је отворена прва домаћа линија ваздушног саобраћаја између Београда и Загреба 15. фебруара 1928. године.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  4. Чедомир Јанић и Ј. Симишић: Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а, Београд, 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
  5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  6. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8

Спољашње везе

  1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=14111.0;wap2
  2. http://www.airliners.net/photo/Aeroput/Potez-29-2/1120383/M/
  3. http://www.aviastar.org/air/france/potez-29.php
  4. http://www.aviafrance.com/potez-29-2-aviation-france-5544.htm
  5. http://www.aviafrance.com/potez-29-6-aviation-france-9824.htm
  6. http://www.aviafrance.com/potez-29-11-aviation-france-9825.htm
  7. https://www.pinterest.com/pin/132222939034759089/
  8. http://www.alibris.com/search/books/isbn/9781155484709