Авион Нијепор 23

Нијепор 23 / Nijepor 23 (фра. Neiuport XXIII) је француски двокрилни једномоторни авион са једним чланом посаде који се користио као ловачки авион у току Првог светског рата. Уведен је у наоружање 1916. године а производио се у Француској. 

Пројектовање и развој

Ниjeпор 23 је био ловачки авион произведен у Француској током Првог светског рата. То је био даљи развој Ниjeпор 17 намењен за решавање структурних слабости ранијег типа, а највише су произведени са мањом верзијом мотор Ле Рона 9Ј који погони Ниjeпор 17, нудећи бољи однос снаге и тежине авиона. Главна разлика између авиона N.17 и N.23 је редизајниранo горње крилo. Ово, међутим, није дало задовољавајуће резултате, због великог броја несрећа у лету, па је извршено додатно ојачање крила на преко стопедесет нових комплета крила.

Технички опис


Авион Нијепор 23 на аеродрому

Нијепор 23 је двокрилни једноседи авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, предњи део пресвучен лимом, а репни део трупа пресвучен платном. Био је опремљен ротативним мотором Le Rhone 9Ј снаге 88 kW. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Овај авион је био исти као Нијепор 17 стим што је за разлику имао структурна побољшања.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Доње крило је било дупло уже и нешто краће од горњег крила. Крила су била поравната по задњој ивици а између себе су била повезана дрвеним упорницама у облику латиничног слова V. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Крајеви крила су били скоро равно одсечени. Спојеви предњих и задњих са бочним ивица крила су полукружно изведени. Конструкција репних крила и вертикални стабилизатор су били направљени од дрвета пресвучени платном.

Стајни орган је био класичан фиксан са осовином а на репном делу се налазила еластична дрљача. Авион је био наоружан са два митраљеза Викерсом који је био фиксан синхронизован са обртањем елисе тако да је гађао кроз обртно поље елисе и митраљезом Луис постављен изнад горњег крила оба мираљеза су била калибра 7,7mm.

Варијанте авиона Нијепор 23

Техничке карактеристике


Авион Нијепор 23 цртеж у три пројекције исти као N.17 C.1

Опште

име                          =Нијепор 23

намена                     =ловац

посада                      =1

порекло                     =Француска 

произвођач                =Societe Anonime des Etablissements Nieuport

први лет                    =1916.

почетак производње  =1916.

уведен у употребу     =1916.

повучен из употребе  =1919.

статус                       =неактиван

први корисник            =Aeronautique Militaire

број примерака          =

Димензије

дужина                  = 5,80 m

размах крила         = 8,16 m

висина                   = 2,40 m

површина крила     = 14,75 m2

Маса

празан               = 370 kg

полетна             = 545 kg

Погон


Мотор le Rhone 9Јb

КЕМ                  = 1 х le Rhone 9Јb

КЕМснага          = 88 kW

КЕМснага_КС    = 120 KS

Перформансе

брзина крстарења  = 152 km/h

брзина                   = 176 km/h

долет                    = 396 km

плафон лета         = 6.900m

брзина пењања     = 353 m/min

Земље које су користиле Авион Нијепор 23

* Белгија

* Бразил

* Чехословачка

* Финска

* Француска

* Холандија

* Литванија

* Царска Русија

* Краљевина Србија

* Швајцарска

* Украјина

* Велика Британија

* САД

* СССР

Оперативно коришћење


Реплика авиона Нијепор 23 у лету

Нијепор 23 је авион који је био заступљен на свим ратиштима у Првом светском рату, налазио се у поседу  14 замаља и да на почетку своје употребе није имао проблема са крилима његова заступљеност би била још већа, овако их је потиснула конкуренција у облику авиона СПАД. Коришћен је и након окончања рата све до прве половине двадесетих година двадесетог века. При крају своје службе се користио као авион за обуку и тренажу пилота.

Авион Нијепор 23 у Краљевини Србији

Ових авиона иако су произведени у великом броју примерака, било је мало заступљених на Солунском фронту у Њепорским ескадрилама.

Види још

Литература

  1. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi. Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Wiesbaden: Falken-Verlag E. Sicker. 1976. ISBN 978-3-8068-0391-4.
  2. О. Петровић; Н.Ђокић, Авиони и балони Краљевине Србије. Српска авијатика 1912-1918. Музеј југословенског ваздухопловства, Београд, 1993. ISBN 86-901403-1-Х.
  3. Микић, Сава (1933). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  4. Janić Č, Petrović O, Short History of Aviation in Serbia, Beograd, Aerokomunikacije, 2011. ISBN 978-86-913973-2-6
  5. Борис Циглић, Крила Србије Ваздухопловна команда и авијатика српске војске, Београд, 2009. Инфинитас, ISBN: 978-86-6045-005-2.
  6. Ilustrovana Enciklopedija Vazduhoplovstva, Začetci avijacije - Kralj brzine, Beograd V.Karadžić, SL, 1988, ISBN 86-307-0087-4

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/fww1/n23.html
  2. http://www.wwiaviation.com/nieuport-2.html
  3. http://www.aviafrance.com/1566.htm
  4. http://www.historyofwar.org/articles/weapons_nieuport_23.html
  5. http://www.theaerodrome.com/forum/showthread.php?t=40151
  6. https://old.hermannkeist.ch/nieuport-23-c-1.html
  7. http://www.belgian-wings.be/Webpages/Navigator/Photos/MilltaryPics/ww1_precurseurs/nieuport17_23.htm
  8. http://www.wingsovereurope.com/nieuport_23.html
  9. http://wp.scn.ru/en/ww1/f/113/11
  10. http://www.aviastar.org/air/france/nieuport-23.php
  11. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmd/dtf/n23.htm