авион Икарус T-451ММ "Стршљен II"

Икарус 451ММ / Ikarus 451MM  је група од три југословенска двомоторна, нискокрилна авиона на млазни погон са затвореном кабином, развијени на основу свог претходника млазног авиона Икарус S-451М "Зоља". У ову групу спадају авиони: једноседи Икарус J-451ММ "Стршљен" и Икарус T-451ММ "Стршљен II", и двоседи тренажни Икарус S-451ММ "Матица". Све ове авионе је пројектовао наш авио конструктор Драгољуб Бешлин а направила их је фабрика авиона Икарус из Земуна.

Пројектовање и развој

конст. Драгољуб Бешлин

Када су се на тржишту појавили јачи млазни мотори Turbomeca Marbore II од 392 daN потиска, конструкторска група бр.9 ГДВИ под руководством Драгољуба Бешлина пројектује авионе са тим моторима.

Прво је пројектован и направљен авион Икарус Ј-451ММ који је добио назив "Стршљен". Био је то слободноносећи нискокрилац, једносед који је први пут полетео 19.06.1956. године а намена му је била јуришни авион.

Паралелно са Стршљеном пројектована је и направљена двоседа варијанта овог авиона који добија назив Икарус Š-451ММ "Матица". Први пут је полетео 5.06.1957. године и био је то школски авион са дуплим командама.

Трећи авион у овој фамилији је био Икарус Т-451ММ "Стршљен II", који је декларисан као тренажни једносед. Први пут је полетео 3.12.1958. године.

У односу на претходне конструкције ове конструкторске групе, авионе Икарус 451М, ови авиони су имали појачане моторе, стајни трап типа "трицикл" и седишта за катапултирање.

Технички опис

Икарус J-451МM - Стршљен

Авион Ј-451ММ је био слободноносећи нискокрилац, једносед, потпуно металне конструкције са два турбомлазна мотора Turbomeca Marbore II уграђена кроз рамењаче крила.

Труп: Попречни пресек трупа авиона је био округлог облика. Носећа структура трупа авиона Икарус J-451МM је била метална полумонокок конструкција. У предњем делу трупа је била смештена пилотска кабина док су се у централном делу налазила три резервоара за гориво. Кабина пилота је била затворена са капљастим обликом поклопца направљен од плексигласа. Вертобран кабине је био фиксан а поклопац се отварао на страну. Поклопац је уједно служио и као врата улаза пилота у кабину. Конструкција трупа је била центроплан тј труп, део крила до мотора и мотори су били саставни део трупа авиона. Команде крила висине и крилаца су били крути – систем полуга, док су команде правца мешовите. 

Погонска група: Авион је био опремљен са два млазна мотора француске производње Turbomeca Marbore II од по 392 daN потиска.

Крила су била металне конструкције, конзолна и самоносећа са две рамењаче од дуралуминијума, трапезастог облика са одсеченим крајевима, обложена дуралуминијумским лимом. Оса крила је била управна на осу авиона (нестреласта крила). Аеропрофили крила су били серија NACA 230, релативне дебљине у корену 18% а на крају крила 9%. Закрилца су смештена на центроплану са једне и друге стране трупа. Покретни делови крила су имали конструкцију направљену од метала а облогу од дуралу-лима и били су причвршћени за другу рамењачу. На крају десног крила је била уграђена питова цев.

Репне површине: Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца и висине су били направљени као металне конструкције, обложени дурал-лимом. Покретни тримери у лету налазили су се на кормилу висине и кормилу правца.

Стајни трап је био типа трицикл напред једна еластична нога која се увлачила у кљун авиона у току лета и две еластичне главне ноге са ваздушно-уљном амортизацијом. Главне ноге су се увлачиле помоћу хидроинсталације у крила ка трупу авиона. Точкови су били опремљени нископритисним (балон) гумама и хидрауличним кочницама. Димензије главних точкова (производње Goodyear) су биле 508 x 112 mm.

Икарус Š-451МM - Матица

Авион Š-451ММ је био слободноносећи нискокрилац, двоосед, потпуно металне конструкције са два турбомлазна мотора Turbomeca Marbore II уграђена кроз рамењаче крила. По својој конструкцији и аеродинамици овај авион је био исти као авион Ј-451ММ Стршљен. Разлика је била само у томе што је Матица имала кабину са два седишта постављена у тандем распореду (једно иза другог) и дупле команде с обзиром да је авион био намењен обуци пилота. Овај авион није био наоружан.

Икарус Т-451МM - Стршљен II

Авион Т-451ММ Стршљен II је као што је наведено био прототип лаког јуришног авиона, једноседа. Авион је био средњекрилац, металне конструкције, типа полумонокок са носећом кором и поткором. Снабдевен је био са два млазна мотора Turbomeca Marbore II од по 392 daN статичког потиска. Мотори су били уграђени на крилима.

У ствари, авион Т-451ММ Стршљен II је био друга верзија  јуришника Ј-451ММ Стршљен са следећим допунама:

1. Капацитет резервоара горива повећан је са 540 kg на 728 kg што је постигнуто уградњом два допунска резервоара у мото гондолама и интегралним резервоарима у трупу.

2. Број топовских метака повећан је са 20 комада на 120 комада а број ракетних зрна са 2 на 4 комада.

3. Извршена је уградња следећих уређаја који нису били уграђени на авиону Ј-451ММ и то:

  • - потпуно одбациво седиште за избацивање пилота типа "Folland"
  • - даљински жиро магнетни компас типа Ј-2
  • - анти-g уређај за пилотско одело
  • - ваздушне кочнице
  • - регулатори броја обртаја мотора (за висину и нагло померање ручице)

4. Извршена је замена следеће опреме:

  • - уместо радио-компаса типа "Lear-14D" уграђен је радио компас типа "Markoni D-722"
  • - уместо пнеуматских жиро-инструмената уграђени су електрични
  • - уместо гума главних точкова Goodyear 508x112, уграђене су гуме "Dunlop" 508x133 mm.

5. Остале измене и допуне:

  • - уграђена су два генератора (раније је био уграђен само један генератор)
  • - уграђена је сигнализација за гориво
  • - уграђен је рефлектор
  • - уграђено је осветљење кабине и инструменталне табле

6. Наоружање авиона састојало се из следеће опреме:

  • - два топа типа Hispano Suiza калибра 20 mm са укупно 120 метака
  • - четири ракете типа HVAR 5" (или SCAR 2,25")
  • - аутоматски жиро нишан типа К-14G
  • - фотокино митраљез типа AN-N6 

Техничке карактеристике

Галерија

авион Икарус J-451ММ Стршљен авион Икарус Š-451МM Matica авион Икарус T-451ММ Стршљен II
Авион J-451MM StršljenŠ-451MM MaticaT-451MM Stršljen II
  О п ш т е 
Намена јуришни  школски  тренажни 
Посада
Произвођач Икарус Земун
Први лет 19.06.1956.  5.06.1957.  3.12.1958. 
Почетак производње прототип
Уведен у употребу 1956.  1957.  1959. 
Повучен из употребе 1961.  1969. 
Први корисник ЈРВ и ПВО
Број примерака 1
  Д и м е н з и ј е 
Дужина 7,77 m 7,72 m 
Размах крила 7,92 m  7,70 m 
Висина 1,90 m  2,19 m 
Површина крила 10,50 m2 
  М а с а 
Маса - празан 1.716 kg  1.846 kg 
Мах полетна 2.478 kg  2.936 kg 
  П о г о н 
TTM Мотори (×2) Turbomeca Marbore II
Потисак мотора (×2) 3,92 kN
  П е р ф о р м а н с е 
Maксимална брзина 860 km/h 750 km/h 725 km/h
Долет 671 km 620 km 824 km
Плафон 10.640 m  9.200 m  11.050 m 
Брзина пењања 1.320 m/min 877 m/min 588 m/min

Наоружање:

J-451MM Stršljen


Мотор Turbomeca Marbore II aвионa Икарус 451MM

Авион је био наоружан:

  • 2 х топ Hispano Suiza Mk-2 са по 10 граната по топу
  • 2 х ракете ваздух-земља HVAR-5" калибра 132 mm или
  • 2 х ракете ваздух-земља SCAR-2,25" калибра 60 mm

Š-451MM Matica

Авион није био наоружан.

T-451MM Stršljen II

Авион је био наоружан: 

  • 2 х топ Hispano Suiza Mk-2 са по 60 граната по топу,
  • 4 х ракете ваздух-земља HVAR-5" калибра 132 mm или
  • 4 х ракете ваздух-земља SCAR-2,25" калибра 60 mm

Земље које су користиле Авион

Југославија

Оперативно коришћење

Авион у Југославији


авион Икарус J-451ММ "Стршљен"

Авион Стршљен I је почео да лети у фабричком испитивању 18.06.1956. године а затим у ВОЦ-у 1957. године, мада званично није био довршен (степен довршености 95 %) и до краја те 1957. г. извршио је око 6 до 7% предвиђеног испитивања у лету. У циљу тренаже пилота на авиону Ј-451ММ Стршљен I, извршен је 25. јула 1959. г. један лет. У току лета а пре слетања пилот није био у могућности да изврши одбрављивање носног точка те је слетео на главним точковима и авион је претрпео удес. До неизвлачења носног точка је дошло услед лома носача обртника. Авион више није оправљан, већ се водио као неисправан у ВОЦ-у, да би 1960. г. био отписан заједно са авионом S-451М Зоља с тиме што је Зоља предата ВСЈ (где је наставила да лети) док је Стршљен I расходован.


авион Икарус Š-451ММ "Матица"

Прототип авиона Икарус Т-451ММ Стршљен II је био скоро готов крајем 1957. г. (био довршен око 95 %). Дотеривање авиона се одужило тако да је прототип завршен тек крајем 1958., када је и испоручен ЈРВ. Први лет је извршен 3. децембра 1958. г. а током тог месеца су обављена и испитивања I врсте. Авион је прошао детаљна испитивања (II, IV и VI врсте) у ВОЦ-у у првој половини 1959. године. Први пробни лет II врсте обављен је 24. фебруара 1959. г. Последња два лета у трајању 3,20 часова у циљу испитивања погодности авиона за ВОЈИН извршена са 21. јула 1959. г. Овим је било завршено испитивање авиона Т-451ММ Стршљен II.

Међутим и током следеће две године прилично се интезивно летело на Сршљену II и на Матици. Током 1960. г. ова два прототипа су извршила 215 летова у трајању од 123 сата и 30 минута а током 1961. г. 118 летова у трајању од 66 сати и 50 минута. Током 1962. и 1963. г. све до расходовања и предаји Музеју КРВ ова два авиона више нису летела.

Авионом Матица је постављен 19. маја 1960. г., светски рекорд у брзини на бази од 15 километара. Матица је према прописима Међународне ваздухопловне федерације (FAI) припадала подгрупи C-1d (авиони масе између 1750 до 3000 kg) на њој је летео Љубомир Зекавица, члан Академског аеро-клуба Београд и том приликом постигао брзину од 750,70 km/h.

Сачувани примерци авиона Икарус 451ММ


авион Икарус T-451ММ "Стршљен II"

У Музеју ваздухопловства на аеродрому "Никола Тесла" у Београду у сталној поставци изложен је примерак авиона Икарус Т-451MМ Стршљен II. У фабрици авиона „Икарус” израђена су два прототипа овог авиона а први лет првим од њих мајор Јосип Зубек извршио је 3. децембра 1958. године у самој фабрици, да би потом 31. јануара 1959. авион био предат ВОЦ-у ради даљег испитивања. Изложени примерак (евиденциони број 21002) је расходован 1969. године и потом предат Музеју ваздухопловства.

Поред овог авиона у депоу Музеја ваздухопловства чува се један примерак авиона Икарус Š-451MМ Матица који чека на рестаурацију па да буде изложен.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО, Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Рендулић, Златко (1996). Авиони домаће конструкције после Другог светског рата. Београд: Институт Лола.
  4. Жутић. Н. и Бошковић. Л., Икарус - Икарбус: 1923 - 1998,(Монографија 75 година Икаруса), Икарбус, Београд, 1999.
  5. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9

Спољашње везе

  1. http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_files/parter_files/partexpo/451mm_files/451mm.html
  2. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=30
  3. http://vazduhoplovstvo.com/beslin-s-451-mm-matica-ikarus-2/
  4. http://www.airwar.ru/enc/attack/j451mm.html
  5. http://www.airwar.ru/enc/other/s451mm.html
  6. http://www.airwar.ru/enc/other/t451mm.html
  7. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft33041.htm
  8. http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,12868.0.html
  9. https://www.mycity-military.com/Ostalo-3/Jugoslovenska-vazduhoplovna-industrija-posle-WWII.html
  10. https://www.mycity-military.com/slika.php?slika=143695_54372688_T-451MM-STRSLJEN.jpg
  11. http://istorijavazduhoplovstva.blogspot.rs/2015_08_01_archive.html
  12. http://www.aeromagazin.rs/arhiva/aero06/c21.htm
  13. https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/14/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-i/
  14. https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/09/18/flight-of-the-yugoslav-ikarus-part-ii/
  15. http://forum.worldofwarplanes.com/index.php?/topic/2132-ikarus-451mm-strsljen/