авион Дорније Do 28D

Дорније Do 28D-2 / Dornier Do 28D-2  је немачки двомоторни, лаки транспортни, висококрилни авион са STOL карактеристикама (полетање и слетање са кратких полетно слетних стаза). Пројектован је и произвођен у фирми Дорниер из Фридрихсхавена у периоду од 1966. до 1974. То је поуздан и издржљив авион који се и данас налази у оперативној употреби. Продат је у преко 30 земаља.

Пројектовање и развој

Авион Дорније Do 28D-2 је настао у првој половини шездесетих година 20.века када је западнонемачка влада одлучила да финансијски помогне компанији Дорниер у развоју STOL авиона са 13 путника. Као основа за развој послужили су Do-28A/B а нова верзија је добила гондоле мотора и труп који су имали правоугаони пресек. Такође уклањањем седишта из путничког дела авиона добија се 26,3 m² товарног простора (Cargo) који се могао попунити кроз нова двокрилна врата. 

Такав прототип са ознаком Do-28D полетео је 26.2.1966. а први пут је приказан на изложби у Ле Буржеу 1967. Произвођен је серијски Do-28D-1 и то 50 авиона од чега су 4 авиона Do-28D-1/S у западнонемачком РВ коришћена за превоз ВИП особа. Највише произвођена варијанта је Do-28D-2 са преко 200 направљених авиона почевши од 1971. За разлику од D-1 верзија D-2 добила је јаче моторе, боље управљачке површине, већу масу и бољу опрему. Од 1980. године Дорниер мења ознаку Do-28D-2 у Do-128-2 а исте године марта месеца полеће верзија Do-28D-2T са турбоелисним моторима, настала модификацијом Do-28D-2 из састава западнонемачког РВ. Ипак ова верзија није привукла купце. Два морнаричка Do-28D-2 модификована су у патролне авионе Do-28D-2/OU са носним и бочним радаром. 

Do-28D-2 опремљен крилом високе технологије и турбоелисним моторима Garrett TPE331-5-252D полеће 14. јуна 1979. са ознаком Do-28E-TNT. Ова варијанта ће касније послужити за развој новог авиона Do-228 (првобитна ознака Do-28E-1/E-2). Око 22 авиона варијанти са тубоелисним моторима Do-128D-5X/6X/MPA је направљено а први прототип Do-28D-5X (касније Do-128D-5X) је полетео 9. априла 1978. Касније је добио другчије моторе и понео ознаку Do-28D-6X (касније Do-128D-6X).

Технички опис

Авион Дорније Do 28D-2 је двомоторни вишеседи авион, слободно носећи висококрилац, металне конструкције са класичним фиксним стајним трапом у кога су уграђивани клипни и турбоелисни мотори. Намена му је била транспортни авион али се у току своје експлоатације користио и за друге намене. Авион је спадао у класу авиона са СТОЛ карактеристикама. 



Шематски приказ авиона Дорније Do 28D-2

Кокпит авиона Дорније Do 28D

Труп авиона је монокок конструкција направљена од дуралуминијума како носећа ребра тако и облога (кора) трупа авиона. Попречни пресек трупа је правоугаоног облика.

У предњем делу трупа се налазила пилотска кабина са два седишта (једно поред другог) и дуплим командама. Пилотска кабина је имала велике прозоре (ветробране са брисачима) и двоја врата са прозорима на њима што је омогућавало лепу прегледност околине авиона. У самом кљуну авион су били смештени уређаји за загревање кабине, електронски и телекомуникациони уређаји, противпожарни уређај и радар ако је авион био опремљен тим уређајем.

Путничка кабина/товарни простор је био простран и у њега је било постављено 10 до 14 седишта (у зависности од намене авиона). Кабина има по четири велика правоугаона прозора са сваке стране и двокрилна врата са леве стране трупа. Са десне стране трупа се налазио отвор за случај опасности. Уклањањем седишта из путничког дела авиона (путничке кабине) добија се 26,3 m² товарног простора у комбинацији са двокрилним вратима и високим крилом, које не смета при утовару и истовару терета, добија се прави Cargo авион. Авион је имао интерне резервоаре за гориво запремине 893 литре. У југословенској верзији овог авиона на поду кабине су се налазила шибер врата која су се отварала када је аерофото камера снимала тло.


Кокпит авиона Дорније Do 28D

Са доње стране трупа као квази крило са сваке стране трупа налазе се конзоле на чијим крајевима у гондалама су смештени мотори за покретање авиона. Са доње стране ових квази крила су биле причвршћене предње ноге стајног трапа. Ово конструктивно решење је изнуђено СТОЛ карактеристикама авиона јер мотори на крилима би ометали функцију предкрила и закрилаца.

Погонска група: Најчешће за погон авиона Do 28D-2 су коришћени два клипна боксер ваздухом хлађена мотора са шест цилиндара Lycoming IGSO-540-A1E снаге 380 KS сваки, смештени у гондолама поред трупа авиона у којима су поред мотора били смештени резервоари за гориво и уље. На вратилу мотора се налазила трокрака Hartzell метална елиса променљивог корака. Поред поменутог мотора у ове авионе су се уграђивали турбоелисни мотори Pratt & Whitney PT6A-110 снаге 500 KS а ови авиони су носили назив Do 128-6.

Крила авиона су са две рамењаче кутијастог типа. Облик крила је правоугаони а оса крила је управна у односу на труп авиона. Конструкција је метална а облога од алуминијумског лима закивцима причвршћена за носећу конструкцију. За предњу рамењачу су била причвршћена предкрилца и систем за њихово регулисање а за задњу рамењачу су була причвршћена закрилца и елерони.  

Покретни делови крила (предкрилца, закрилца и елерони) су направљени као алуминијумска конструкција обложена алуминијумским лимом. У унутрашње шупљине крила (кутије) су смештене инсталације и системи за управљање авионом. Крила су опремљена системом против залеђивања. На крајевима крила се налазе позиционе светиљке.

Репне површине: Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормило правца као носећу конструкцију имају конструкцију и облогу од дуралуминијума. На врху вертикалног стабилизатора се налази Питова цев. Хоризонтални стабилизатор служи и као кормило висине.

Стајни трап авиона је је био класичне диспозиције (две предње ноге и један репни точак). Стајни трап је фиксан тј. његове ноге се у току лета авиона не увлаче у труп или крила авиона. Предње ноге су причвршћене за конзоле на којима се налазе гондоле мотора. У предњим ногама су уграђени уљно пнеуматски амортизери и балонске гуме. Предње ноге и точкови имају аеродинамичке облоге у циљу смањења аеродиманичког отпора у току лета. Задњи точак који су налази на репу авиона има механичку амортизацију а точак је самоуправљив ("клавирски точак").

Варијанте

  • Do-28 - прототип,
  • Do-28A-1, Do-28A-1-S - Do-28 са пловцима,
  • Do-28B-1 - већи нос, већи капацитет резервоара, јачи мотори,
  • Do-28B-1-S - Do-28B-1 са пловцима, 
  • Do-28B-2 - Do-28B-1 прототип са јачим моторима,
  • Do-28C - нереализована верзија са 8 седишта,
  • Do-28D ''Skyservant'' - прототип,
  • Do-28D-1 - серијски Do-28D, и Do-28D-1/S за ВИП превоз,
  • Do-28D-2 - са 10 до 14 седишта и југословенска верзија за аерофото снимање,
  • Do-28D-2/OU - патролни авион,
  • Do-28D-2T - авион Do-28D-2 са турбоелисним моторима,
  • Do-28D-5X Turbo Skyservant - прототип са турбоелисним моторима Lycoming LTP-101-600 ,
  • Do 28D-6X Turbo Skyservant - прототип са турбоелисним моторима Pratt&Whitney PT6A-110,
  • Do-28E-TNT - прототип са већим крилом и јачим моторима  Garrett TPE331-5-252D,
  • Do-28 G.92 - чeхословачка модификација авиона са турбо елисним мотором Walter M 601,
  • Do-128-2 - побољшани авион Do-28D-2,
  • Do-128-6 - производна верзија авиона Do-28D-6 Turbo Skyservant,
  • Do-128-6MPA - морнарички патролни.

Техничке карактеристике


авион Дорније Do 28D

Опште

име                   = Дорније Do 28D-2

намена              = лаки транспортни

посада              = 1

број путника      = 13

порекло             = Немачка

произвођач        = Dornier Flugzeugbau GmbH

први лет            = 29.04.1959.(Do 28), 23.02.1966.(Do 28D)

почетак производње  = 1966.

уведен у употребу     = 1967.

повучен из употребе  =

статус                   =активан

први корисник       =Немачко РВ

број примерака      =172

Димензије

дужина                  = 12,00 m

размах крила         = 15,50 m

висина                   = 3,90 m

површина крила     = 28,60 m2

Маса


Мотор Lycoming IGSO-540-A1E авиона Дорније Do 28D

маса празан            = 2.166 kg

маса полетна          = 3.650 kg

Погон

КЕМ                       =2 х Lycoming IGSO-540-A1E

КЕМ снага              = 2 х 285 kW

КЕМ снагаКС          = 2 х 380 KS

Перформансе

брзина максимална   = 323 km/h

долет                        = 1.050 km

плафон лета             = 7.680 m

брзина пењања         = 348 m/min 


Турбоелисни мотор P&W  PT6A-110 авиона Дорније Do 28D-2

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион

Ангола Ел Салвадор Камбоџа  Мароко
Бенин  Грчка  Камерун  Немачка
Мозамбик Хрватска  Катанга Сомалија 
Нигер  Израел  Кенија       Србија
Нигерија Југославија Малави  Шпанија  
Турска Замбија Лесото Француска

Оперативно коришћење


Морнарички авион Do 28D-2 са додатним резервоарима

Укупно је направљено 150 авиона Дорније Do 28D-2 у периоду између 1971. и 1974. године, од којих је 121 испоручен Бундесверу (немачке савезне оружане снаге), где су заменили застареле авионе Перцивал. Они су служили до увођење Дорниер До 228 у 1994., углавном као путнички и транспортни авиони, а 20 ових авиона су пребачени у поморско ваздухопловство, 10 је служило од 1978. као поморски извиђачи. Овим авионима су додати испод крила резервоари за гориво и опремљени су били за друге летове. Два морнаричка Do-28D-2 модификована су у патролне авионе Do-28D-2/OU са носним и бочним радаром како би надгледали налазишта нафте у Северном и Балтичком мору. Учествовали су и у Заливском рату 1991. а били су ангажовани од стране УН на задацима патролирања. Због својих СТОЛ карактеристика и простране кабине са двокрилним вратима овај авион је веома погодан и користио се као санитет.

Високи нивои буке и вибрација у кабини је довело до замене овог типа авиона знатно тишим турбоелисним авионом До 228. Током 20 година у немачкој војној служби, само три авиона су изгубљена у несрећама.

Авион Do 28D је летео у 30 земаља широм света и још увек је у служби и важи као веома поуздан авион.

Авион у Југославији


авион Дорније Do 28D-2 Војске Србије

Југословенско ратно ваздухопловство је купило два авиона Дорније Do 28D-2 Skyservant 1975. године. Ово су били нестандардни типови тј. специјално урађени авиони намењени за аерофотоснимање и фотограметрију. Ови авиони су и данас (2017.) у оперативном стању и налазе се у саставу РВ војске Републике Србије.

Види још

Литература

  1. Јанић, Чедомир; Петровић, О.; Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд,2010. Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  2. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  3. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=32
  2. http://www.airwar.ru/enc/craft/do28d.html
  3. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_do28_dt.php
  4. http://www.aviastar.org/air/germany/dorn_do-28d.php
  5. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=679
  6. http://www.bredow-web.de/Luftwaffenmuseum/Transport/Do_28_Skyservant/do_28_skyservant.html
  7. http://www.airliners.net/aircraft-data/dornier-do-28-128/187
  8. https://www.mycity-military.com/Avioni/Dornier-Do-28-128.html
  9. http://www.flugzeugbilder.de/v3/search.php?srch=Dornier%20Do-28D-2%20Skyservant&stype=actype&srng=2
  10. http://www.rkflugdienst.com/flugzeuge/do-28-d2-skyservant/
  11. http://www.airvectors.net/avdojet.html