Авион Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот

Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот (енг. De Havilland DH.83 Fox Moth) је британски лаки путнички, једномоторни, двокрилац, који је производила фирма де Хавиленд Еркрафт компани (енг. de Havilland Aircraft Company) 30-их година 20. века. Укупно је произведено 154 примерака. По лиценци, производио се у неколико земаља у свету.

Пројектовање и развој

Овај путнички авион је развијен 1932. године на бази авиона де Хевиланд Тајгер Мот проширивањем трупа авиона и прављењем путничке кабине између мотора и пилотске кабине. Остали елементи авиона: крила, мотор, стајни органи и репни део трупа са репним стабилизаторима је остао не промењен.  


Пилотска кабина авиона DH.83 Фокс Мот

Авион је конструисао А. Е. Хаг и први пробни лет је обављен 29. јануара 1932. године. Де Хевиланд DH.83 Фокс Мот је могао да превезе 3 до 4 путника, одликовао се добрим летним карактеристикама и ниским трошковима експлоатације. У току развоја у ове авионе су уграђивани јачи мотори као што су де Хевиланд Џипски Мејџор снаге 97 kW (130 КС) и де Хевиланд Џипски Мејџор 1C снаге 108 kW (145 КС). 

Технички опис



 

Мотори којима је био опремљен овај авион (Gipsy III; Gipsy Major и Gipsy Major 1Ссу имали цилиндре окренуте на доле тако да се побољшао поглед пилота из кабине, уједно издувне цеви из мотора су заједничком цеви одведене испод трупа авиона тако да је избегнуто прљање кабинских прозора издувним гасовима и уљем из мотора а и смањена је бука и повећан конфор путника у кабини авиона. Пилот је седео у засебној кабини у отвореној кабини или је кабина била покривена поклопцем од плексигласа (у зависности од серије).

Труп авиона је био правоугаоног попречног пресека. Имао је пространу кабину са равним зидовима и великим прозорима. Са сваке стране кабине су постојала врата која су омогућавала лак улаз и излаз путника у и из кабине. Носећа конструкција авиона је била дрвена а облога кабине је од дрвеног шпера.


Путничка кабина авиона DH.83 Фокс Мот

Резервоар са бензином се налазио на средини горњег крила изнад трупа авиона а балдахином направљеним од челичних цеви је био издигнут изнад путничке кабине.

Крила авиона су дрвене конструкције са две рамењаче пресвучена су импрегнираним платном правоугаоног облика са заобљеним крајевима. Доња и горња крила су била готово подударна што се тиче величине и облика. Била су поравната по нападној ивици крила а крилца за управљање су се налазила само на доњим крилима. Међусобна веза између горњег и доњег крила је била са по једним паром упорница са сваке стране а унакрсни затезачи су били од челичне жице. Веома лако се крила при паркирању авиона могу склопити уназад према репу авиона тако да паркирани авион заузме што мање места. Ово је веома практично при транспорту и смештају авиона у хангар.

Стајни трап је био фиксан, класичан, са два предња точка и један клавирски точак на репу авиона као трећа ослона тачка. Стајни трап је направљен од заварених челичних цеви. У предње цеви стајног трапа су уграђени амортизери. Точкови су били од алуминијумског лива са нископритисним гумама.  

Варијанте авиона Де Хевиленд DH.83 Fox Mot


Хидроавион DH.83 Фокс Мот

* DH.83 Fox Moth - Лаки транспортни двокрилац; 98 примерака направљено у Великој Британији и по два у Аустралији и Канади.

* DH.83C Fox Moth - 53 авиона је направљено у Канади после Другог светског рата.

* DH.83C Fox Moth хидроавион - Стандардни авион само што уместо класичног стајног трапа са точковима има пловке.

* Gasuden KR-1 - Јапанска копија авиона Fox Moth са радијалним мотором Gasuden Jimpu 3 снаге 150 KS (112 kW), направљено је 7 авиона.

 

Техничке карактеристике

Опште


Авион Де Хевиланд DH.83 Fox Мот цртеж

име                   = Де Хевиланд DH.83 Fox Мот

намена              = лаки путнички авион

посада              = 1 члан + 3 до 4 путника

порекло             = Енглеска

произвођач        = де Хавиленд Еркрафт

први лет            = 29.01.1932.

почетак производње  = 1932. - 19.

уведен у употребу     = 1933.

повучен из употребе  = 

статус                   = неактиван

први корисник       =  Енглеска

број примерака      =  154

Димензије

дужина                  = 7,85 m

размах крила         = 9,41 m / 9,41 m

висина                   = 2,68 m

површина крила     = 24,25 m2


Мотор Де Хевиланд Џипси 3 авиона DH.83 Fox Mot

Маса

маса празан           = 499 kg

маса полетна          = 939 kg

Погон

КЕМ                     = 1×Де Хевиланд Џипси 3/Џипси Мејџор/Џипси Мејџор 1С

КЕМ снага            = 1 x 88 / 100 / 108 kW

КЕМ снага KS       = 1 х 120 / 136 / 145 KS

Перформансе

брзина максимална  = 171 km/h

долет                        = 684 km

плафон лета              = 3.870 m

брзина пењања         =  134 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Де Хевиленд DH.83 Fox Mot


Мотор Де Хевиланд Џипси Мајџор авиона DH.83 Fox Мот

 


Aвион Де Хевиланд DH.83 Fox Mot са склопљеним крилима

Оперативно коришћење

Укупно је произведено 154 примерка овог авиона од чега: 98 је направљено у Великој Британији, 2 у Аустралији, а 53 у Канади. Овај авион је такође по лиценци прављен и у Јапану са звездастим мотором Хидориго снаге 112 kW (150 КС). Коришћен је у Аустралији, Бразилу, Канади, Новом Зеланду, Шпанији, Јужној Африци, Великој Британији и Југославији (Аеропут).  

За овај авион је везано оснивање службе „Ројал Флајинг Доктор Сервис оф Аустралиа“ (РФДС) популарно зване „летећи доктор“, па се стога његова слика поред оснивача ове службе Џона Флина (енг. John Flynn) налази на аустралијској новчаници од 20$. Преостали примерци ових авиона се чувају као музејски експонати, а има их још и у летном стању. 

Коришћење авиона Де Хевиленд DH.83 Fox Mot у Краљевини Југославији


Aвион Де Хевиланд DH.83 Fox Mot на земунском аеродрому 1932.

Пошто авион Де Хевиланд ДХ.80А Пус Мот није у потпуности задовољио потребе Аеропута уз доплату од 345 фунти замењен је крајем августа месеца 1932. године за двокрилни ДХ.83 Fox Mot са мотором Џипси од 120 KS. Замена је извршена директно у Де Хевиландовој фабрици, где су авион преузели и прелетели за Београд шеф пилота Аеропута Владимир Стрижевски и Директор Аеропута инж. Тадија Сондермајер. После доласка у Београд авион је 5. октобра 1932. године уписан у регистар авиона под ознаком UN-SAK (касније је ова ознака преведена у YU-SAK).

Аеропут је овим авионом организовао летове изнад Београда сваким радним даном од 14 до 18 и недељом од 9 до 18 часова. Цена ових летова је била 100 динара по путнику.

У Аеропуту је овај авион летео као авио-такси од 1932. до 1938. године, а уништен је приликом бомбардовања аеродрома Земун на почетку рата април 1941. године.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  4. Ч. Јанић и Ј. Симишић: Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а; Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
  5. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8

Спољашње везе

  1.  http://www.aviastar.org/air/england/havilland_dh-83.php
  2.  http://www.vintagewings.ca/Aircraft/tabid/66/articleType/ArticleView/articleId/15/de-Havilland-DH-83-Fox-Moth.aspx 
  3.  http://casmuseum.techno-science.ca/en/collection-research/artifact-de-havilland-fox-moth.php
  4.  http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm 
  5.  http://www.goodall.com.au/australian-aviation/dh83/dh83.htm
  6. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_dh83_en.php
  7. http://www.dehavilland.co.za/DH83_Fox_Moth.html
  8. http://www.airwar.ru/enc/other1/dh83.html
  9. http://www.airvectors.net/avmoth.html#m1