Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот / De Heviland DH.85 Leopard Mot (енг. De Havilland DH.85 Leopard Moth) је енглески једномоторни, вишеседи, једнокрилни авион, који се користио као лаки путнички авион, између два светска рата за време и после рата. Производила га је енглеска фирма Де Хевиланд (енг. de Havilland Aircraft Company). Производња је трајала од 1933. до 1936. године а произведено је укупно 133 авиона. Главни конструктор овог авиона је био Џефри де Хавиланд. Неколико примерака овог авиона је и данас (2015.) у летном стању.

Пројектовање и развој

Авион Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот је био наследник ДХ.80 Пус Мот разлика у односу на претходника је у следећем: уместо трупа са носећом конструкцијом од челичних цеви, труп је био полумонокок структура од шперплоче, реконструисано крило облика равнокраког трапеза. Пилот седи у централном положају, испред два путника који седе један поред другог. Направљен је нови стајни трап. Главни пројектант овог авиона је био Џефри де Хавиланд а производила га је фирма de Havilland Aircraft Company. Први прототип је полетео 27.05.1933. године а у оперативну употребу је ушао 8.07.1933. године. 

Технички опис


Кокпит авиона  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

Мотор којим је био опремљен овај авион (de Havilland Gipsy Major четвороцилиндрични линијски ваздухом хлађени мотор) je имаo цилиндре окренуте на доле тако да се побољшао поглед пилота из кабине, уједно издувне цеви из мотора су заједничком цеви одведене испод трупа авиона тако да је избегнуто прљање кабинских прозора издувним гасовима и уљем из мотора а и смањена је бука и повећан конфор путника у кабини авиона. Авион је покретала двокрака дрвена вучна елиса фиксног корака.

Труп авиона је био правоугаоног попречног пресека. Имао је пространу кабину са равним зидовима и великим прозорима. Са сваке стране кабине су постојала врата која су омогућавала лак улаз и излаз путника у и из кабине. Пилот је седео на првом седишту а путницима су на располагању стајала два седишта једно поред другог у другом реду. Носећа конструкција авиона је била дрвена а облога кабине је од дрвеног шпера.

Крила авиона су дрвене конструкције са две рамењаче пресвучена су импрегнираним платном и са сваке стране су подупрта са два метална подупирача у облику слова V. Подупирачи се кореном ослањају на труп авиона а крајеви су причвршћени за крила. Крила су облика равнокраког трапеза а завршавају се полукружно. Веома лако се крила при паркирању авиона могу склопити уназад према репу авиона тако да паркирани авион заузме што мање места. Ово је веома практично и при транспорту авиона и гаражирању авиона у хангар.

Стајни трап је био фиксан, класичан, са два предња точка и један клавирски точак на репу авиона као трећа ослона тачка. Стајни трап је направљен од заварених челичних цеви. У предње цеви стајног трапа су уграђени амортизери. Точкови су били од алуминијумског лива са нископритисним гумама.

Техничке карактеристике


Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот цртеж

Опште

име                   = Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот

намена              = лаки путнички авион 

посада              = 1

број путника      = 2

порекло             = Енглеска

произвођач        = de Havilland Aircraft Company

први лет            =  27.05.1933

почетак производње  = 1933. до 1936.

уведен у употребу     = 8.07.1933.

повучен из употребе  =  

статус                   = активан

први корисник       =  приватни

број примерака      = 133 

Димензије

дужина                  = 7,47 m

размах крила         = 11,43 m

висина                   = 2,67 m

површина крила     = 19,10 m2

Маса

маса празан           = 586 kg

маса полетна          = 1.011 kg


Мотор Gipsy Major инсталиран на авионu DH.85

Погон

КЕМ                       = 1 х de Havilland Gipsy Major 

КЕМ снага              = 97 kW

КЕМ снагаКС          = 130 KS

Перформансе

брзина максимална   = 221 km/h

долет                        = 1.151 km

плафон лета             = 6.560 m

брзина пењања         = 168 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан са:.

 

Земље које су користиле Авион Де Хевиланд DH.85

Оперативно коришћење


Авион  Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот снимљен августа 2015.

Прототип авиона Де Хевиланд DH.85 Леопард Мот први пут је полетео 27. маја 1933. године а већ у јулу исте године је освојио Краљев Куп са просечном брзином од 224,5 km/h, авионом је лично пилотирао Џефри де Хавиланд главни пројектант. Укупно је направљено у периоду од 1933 до 1936. године 133 авиона, 71 за власнике на Британским острвима, и 10 за Аустралију. Други примери су се извозили у Француску, Холандију, Немачку, Портигалију, Шпанију, Индију, Јужну Африку, Југославију и Швајцарску.

За време рата 44 авиона DH.85 су била у војној служби у Британији и Аустралији, углавном су коришћени као авиони за везу. Само неколико је успело да преживи шест година напорног коришћења и после рата су враћени власницима. Неколико примерака ових авиона је и дан данас у оперативном (летном) стању.

Авион Де Хевиланд DH.85 у Југославији

Фабрика обуће БАТА из Борова је за своје пословне потребе набавила 1936. године у Енглеској један спортско - туристички тросед типа де Хевиланд DH.85 Леопард, вискокрилац произведен у енглеској фабрици авиона de Havilland Aircraft Company. Авион је имао енглеске ознаке G-AENB а кад је регистрован у Југославији добио је регистрациону ознаку YU-PEA. Авион је регистрован у Југославији септембра месеца 1936. године. Компанија Бата је овај авион користила све до почетка 1941. године.

Овај авионе је у очи Априлског рата реквирирало Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије (ВВКЈ) као и све остале приватне авионе и авионе Аероклубова и коришћени су као авиони за тренажу резервних војних пилота, и авиони за везу. Зна се да је авион де Хевиланд DH.85 Леопард регистрације YU-PEA уништен у Ваљеву 7.4.1941. године.

Види још

Литература

    1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
    2. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    3. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.
    4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) . Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
    5. Јанић Ч., Петровић О., (2011.), Кратка историја ваздухопловства у Србији, Београд, Аерокомуникације, ISBN 978-86-913973-1-9
    6. Janić, Čedomir; Ognjan Petrović (2011). The Century of Sport Aviation in Serbia. Beograd: Aerokomunikacije.

Спољашње везе

    1. http://www.jetphotos.net/showphotos.php?aircraft=De%20Havilland%20DH-85%20Leopard%20Moth
    2. http://www.airwar.ru/enc/law1/dh85.html
    3. http://www.aviastar.org/air/england/havilland_dh-85.php
    4. http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=1504
    5. http://www.goodall.com.au/australian-aviation/dh85/dh85leopardmoth.htm
    6. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_dh85_en.php
    7. http://www.dehavilland.co.za/DH85_Leopard_Moth.html
    8. https://shortfinals.wordpress.com/2009/03/06/the-rare-made-commonplace-g-aiys-de-h-85-leopard-moth/
    9. www.gov.im/categories/travel-traffic-and-motoring/isle-of-man-airport/about-isle-of-man-airport/history/g-acll-leopard-moth/
    10. http://gb.trapletshop.com/de-havilland-dh-85-leopard-moth
    11. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm