Авион Де Хевиланд DH.60 Мот

Де Хевиланд DH.60 Мот (енг. De Havilland DH.60 Moth) је британски лаки једномоторни авион, двосед, двокрилац. Био је намењен за обуку пилота, путнички саобраћај, туризам и курирску службу. Производио се 20-их година 20. века у енглеској фирми де Хавиленд Еркрафт. Укупно је произведено 2.015 примерака. По лиценци са производио у неколико земаља у свету. 

Пројектовање и развој

Главни пројектант, авиона DH.60 Мот је Џефри де Хевиленд (енг. Geoffrey de Havilland), у току 1924. године, када је завршен и прототип, који је полетео 22. фебруара 1925. године. Развијен је на основу већег једномоторног авиона двокрилца DH.51. Де Хевиленд DH.60 Мот је био једномоторни авион двокрилац, са структуром од дрвета, труп му је био обложен са шпером, а крила са платном.


Авион Де Хевиланд DH.60 Мот са склопљеним крилима

Био је двосед (пилот и један путник). Особеност овог авиона је била, што су му се могла склапати крила, тако да је за његов смештај у хангару било потребно много мање простора (принцип који се користи на носачима авиона). Његова једноставност, поузданост и ниска цена, омогућили су му масовну употребу, у приватном сектору између два рата (Енглеска 85%). На почетку производње, у авионе DH.60 Мот су уграђивани Реноови Сириус (енг. Renault Cirrius) мотори, Сириус I од 45 kW (60 КС) и Сириус II од 75 kW (100 КС). Квалитет и карактеристике мотора су одговарали, али добављачи су били непоуздани па је де Хевиланд 1928. године направио сопствену фабрику за производњу авионских мотора. Производили су сличне линијске четвороцилиндричне моторе Џипси I од 75 kW (100 КС), са ваздушним хлађењем. Након тога развијен је јачи Џипси II од 90 kW (120 КС), па Џипси III мотор са висећим цилиндрима снаге од 90 kW (120 КС). Уградњом ових мотора побољшана је прегледност из пилотске кабине (цилиндри мотора нису смањивали видно поље пилоту). Даље су се мотори серије Џипси развијали у смеру повећања снаге Џипси Мајџор од 97,5 kW (130 КС), Џипси Мајџор 1C од 104 kW (145 КС), па Џипси Сикс мотор са 6 цилиндара, са од 150 kW (200 КС). Овај мотор је касније назван Џипси Квин (енг. Gipsy Quenn). 

Технички опис



 

Авион Де Хевиланд DH.60 Мот је двокрили двоседи једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним линијским мотором, Де Хевиленд Џипси I до  Џипси III снаге од 75 до 90 kW. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Главни резервоар за гориво се налазио између два горња крила мотора. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако.

У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Пилот је седео на првом месту у отвореном кокпиту заштићен ветробранским стаклом, а путник у другом. Ивице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота и путника. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен дрвеном лепенком. Почетне серије овог авиона имале су као структуру трупа дрвену решеткасту конструкцију а касније серије (с обзиром да се авион дуго производио) носећа структура трупа је била комбинација дрвене и металне конструкције док је при крају производње ова конструкција била метална.

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника истих димензија и била су поравната нападним ивицама. Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине. Крила су се могла преклопити у назад према репу авиона што је олакшало паркирање авиона у хангарима. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Aвион је имао класичан стајни трап са два точка напред и еластичну дрвену дрљачу на репу авиона. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, класичан фиксан са еластичном осовином, у ногама стајног трапа су били уграђени амортизери. 

Варијанте авиона Де Хевиленд DH.60 Mot

Авион DH.60 Мот је прављен у неколико варијанти:

* DH.60 Мот/Сириус - са Сириус (енг. Cirrius) моторима од 45 и 75 kW, направљено је 113 примерака, од чега 24 на основу лиценце,

* DH.60G Џипси Мот - са моторима Џипси I и II, направљено је 692 примерка од чега 98 на основу лиценце,

* DH.60G III Мот - са мотором Џипси III, направљено је 113 комада,

* DH.60M Мот - са мотором Џипси Мајџор (енг. Gipsy Major), направљено је 753 примерка од чега 171 на основу лиценце,

* DH.60T Мот тренер - направљено је 64 примерака, (тренажни и авион за обуку за потребе ратног ваздухопловства РАФ),

* DH.60X Мот - направљено је 338 примерака, верзија са измењеним стајним трапом.

На авионе који су произведени у Канади су на стајне органе монтирани чамци па су ови авиони коришћени као хидроавиони. Верзије од DH.60M па надаље су комбиновано метално дрвена конструкција. 

Техничке карактеристике


Авион Де Хевиланд DH.60 Мот цртеж

Опште

име                   = Де Хевиланд DH.60 Мот

намена              = школски/туристички авион

посада              = 2 члана

порекло             = Енглеска

произвођач        = де Хавиленд Еркрафт

први лет            = 22.02.1925.

почетак производње  = 1925. - 1934.

уведен у употребу     = 1925.

повучен из употребе  = 

статус                   = неактиван

први корисник       =  Енглеска

број примерака      =  2.015

Димензије

дужина                  = 7,30 m

размах крила         = 9,15 m / 9,15 m

висина                   = 2,7 m

површина крила     = 22,60 m2


Мотор Де Хевиланд Џипси 1 авиона DH.60 Мот

Маса

маса празан           = 420 kg

маса полетна          = 800 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Де Хевиланд Џипси 1

КЕМ снага              = 1 x 75 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 100 KS

Перформансе

брзина максимална  = 169 km/h

долет                        = 515 km

плафон лета              = 4.420 m

брзина пењања         =   m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Де Хевиленд DH.60 Mot

 

Оперативно коришћење


Aвион Де Хевиланд DH.60 Мот

Укупно је произведено 2.015 примерака авиона DH.60. По лиценци су рађени у Аустралији, Канади, Новом Зеланду, САД, Норвешкој и Финској. Коришћени су углавном за обуку пилота по аеро-клубовима, у пилотским школама РВ, за курирске послове и превоз поште, затим као приватни авиони за пословну употребу или за личне потребе као спортски тј. туристички авиони. Летели су широм света у: Аустралији, Аргентини, Аустрији, Белгиском Конгу, Бразилу, Канади, Кини, Чилеу, Данској, Египту, Етиопији, Финској, Немачкој, Мађарској, Ирској, Ираку, Индонезији, Индији, Норвешкој, Новом Зејланду, Парагвају, Пољској, Португалу, Јужној Африци, Јапану, Шпанији, Шведској, Великој Британији, САД и Југославији.

Авиони Де Хевиланд DH.60 Мот са отвореном кабином и моторима типа Џипси били су далеко најуспешнији авиони опште намене у другој половини двадесетих и првој половини тридесетих година прошлог века. Набављали су их аероклубови, војна ваздухопловства, приватне фирме, владине агенције и појединци. Успешно су коришћени на ваздухопловним тркама и даљинским летовима што је доказивало њихов квалитет и поузданост. 

Сачувани примерци служе данас као музејски експонати, а неки од њих су још у летном стању.

Коришћење авиона Де Хевиленд DH.60 Mot у Краљевини Југославији


Хидроавион Де Хевиланд DH.60G Мот

У Југославији између два рата летело је укупно 6 ових авиона, 4 су били у власништву Аеро клуба, а два у поседу приватних фирми. Један од ових авиона је био у поседу осијечког привредника Теодора Дрндарског, крајем 1937. године га је откупио АК Ниш, преживео је рат у Утви Панчево а после рата га је једно кратко време користило ЈРВ. Други се користио у Аеропуту за обуку пилота, авио-такси и превоз поште и новина. Првенствено је набављен за потребе навођења авиона и контроле запрашивања шума на планинским пределима Романије у јуну 1932. године, али се и користио и за многе друге послове за које се морао користити отворени авион, као што су: извиђање терена, снимање, бацање плаката, итд. Летео је доста дуго, а уништен је приликом бомбардовања земунског аеродрома априла 1941. године.

Поред ових 6 авиона DH.60 Мот који су коришћени у цивилне сврхе, Поморско ваздухопловство Краљевине Југославије је 1929. године купило три хидро авиона Де Хевиланд DH.60G Мот, а сарајевски огранак удружења "Јадранска стража" је сакупило новац за куповину четвртог апарата као поклон Поморској ваздухопловној школи (овај авион је назван Сарајево). Касније 1936. године набављен је још један хидроавион Мот, тако да је укупан број ових авиона у ПВ износио 5 примерака. Ови авиони су коришћени за обуку пилота Поморског ваздухопловства Краљевине Југославије.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Микић, Сава (1933) (на ((sr))). Историја југословенског ваздухопловства. YU-Београд: Штампарија Д. Грегорић.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  4. Ч. Јанић и Ј. Симишић: Више од летења - Осам деценија Аеропута и ЈАТ-а; Београд. 2007. ISBN 978-86-7086-004-9.
  5. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 1, Аутор, Београд,2010, ISBN 978-86-901623-3-8
  6. Isaić, Vladimir; Danijel Frka (2010.), Pomorsko zrakoplovstvo na istočnoj obali Jadrana 1918-1941. (prvi dio). Zagreb: Tko zna zna d.o.o.. ISBN 978-953-97564-6-6.

Спољашње везе

  1.  http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=1478 
  2.  http://www.aviastar.org/air/england/havilland_math.php 
  3.  http://www.aviastar.org/air/england/a_de_havilland.php 
  4.  http://www.aviastar.org/air/england/havilland_dh-51.php 
  5.  http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm 
  6.  http://www.goldenyears.ukf.net/reg_G-E.htm 
  7. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_dh60_en.php
  8. http://www.dehavilland.co.za/DH60G_Gipsy_Moth.html
  9. http://www.airwar.ru/enc/law1/dh60.html
  10. http://www.airvectors.net/avmoth.html#m1
  11. http://avioni.net/vvkj/index.php?str=avioni&av=16