Авион Кодрон C.510 Пеликан

Кодрон C.510 Пеликан / Kodron C.510 Pelican (фра. Caudron C.510 Pélican) је француски једномоторни, четвороседи, једнокрилни висококрилни (парасол) авион, који се користио као лаки транспортни авион, између два светска рата и за време другог светског рата. Производила га је француска фирма Кодрон (фра. Société des avions Caudron), (после 1937. године Renault-Caudron) у периоду од 1935. године. Први пут је полетео 1934. године, класичне је градње (дрво и импрегнирано платно) и има фиксни стајни трап. Направљен је у 2 верзије (санитет и туристички) укупно 62 примерака а продат је у три земаље.

Пројектовање и развој

Авион Кодрон С.510 Пеликан пројектован је на бази и искуствима авиона Кодрон С.282/8. Имао је нешто веће димензије од њега док му је површина крила била мања за око 6%. Уместо мотора Renault 4Pdi снаге 120 KS, код С.510 је коришћен мотор Renault 4Pei снаге 140 KS. Прототип је први пут полетео у септембру 1934. и регистрована је у француском регистру као F-ANCI 10. новембра, 1934. Након тога вертикални реп је замењен већим, ефикаснија верзија, која је постала стандард за свих 62 произведена авиона Кодрон С.510. Авион је грађен у две верзије као туристички са 3+1 седиште, или као санитетски авион са две носила и 1 пратилац.

Технички опис


Прототип авиона Кодрон C.510 Пеликан

Авион је био висококрилни једнокрилац (парасол) са једним мотором, дрвеном двокраком елисом, са једним чланом посаде (пилот) и три путника. Авион је био опремљен ваздухом хлађеним линијски мотор Renault 4Pei Bengal Junior снаге 140 KS. Носач мотора је био од метала. Авион је претежно дрвене конструкције. Ауспух је одводио издувне гасове испод трупа авиона. На капотажу мотора су били направљени отвори у облику шкрга за одвод врелог ваздуха (који је халадио мотор) из моторног простора.

Авион је дрвене конструкције, конструкција трупа је решеткаста дрвена конструкција, неправилног правоугаоног попречног пресека обложена дрвеном лепенком, док је моторни простор био обложен алуминијумским лимом. Носачи мотора су били направљени као решеткаста заварена конструкција од профилисаних носача и челичних цеви. Путничка кабина са пилотском представља једну целину, у њој се налазе три дрвене тапациране столице столице, са наслонима за руке. На бочним странама путничке кабине се налазе са сваке стране два правоугаона велика прозора што путницима омогућава леп поглед у току лета. Са сваке стране кабине се налазе по двоја врата. У кабини се налази тоалетни простор и простор за пртљаг. Код санитетског авиона у путничку кабину могу стати два носила са рањеницима и један пратилац, а друга врата код ове варијанте авиона су повећана како би се носила несметано могла унети у авион. Предња врата су се отварала на страну а задња врата су се отварала на горе.


Санитетска верзија авиона Кодрон C.510 Пеликан

Крила су носећа конструкција од дрвета са две ремењаче предњи део крила је био обложен шпером, а остатак платном. Крајеви крила су били заобљени. Са сваке стране, крила су подупрта са по једним паром металних упорница које су се ослањале на труп авиона. Самоносеће репне површине имале су стабилизаторе прекривене импрегнираним платном, а кормило правца и кормило дубине били су такође пресвучени платном.

Стајни трап је био фиксан потпуно направљен од металних профила са ниско притисним гумама (балонке). Троугласта виљушка предњих точкова стајног трапа је била зглобно везана за труп авиона а вертикални ослонац у коме је био уграђен уљни амортизер је био везан за предњу упорницу крила. На репу авиона је био клавирски гумени точак који је био трећа ослона тачка авиона.

Варијанте авиона

  • C.510 санитет - авион са повећаним вратима за унос носила за певоз 2 носила са рањеницима и 1 пратилац.
  • C.510 турист - туристички авион са три путничка места.

Техничке карактеристике


Авион Кодрон C.510 Пеликан цртеж

Опште

име                   = Кодрон С.510 Пеликан

намена              = санитет, туристички 

посада              = 1

број путника      = 3 или 2 носила и пратилац

порекло             = Француска

произвођач        = Société des avions Caudron

први лет            =  септембар 1934.

почетак производње  = 1935.

уведен у употребу     = 1935.

повучен из употребе  = 1945.

статус                   = неактиван

први корисник       = фабрика Кодрон 

број примерака      =  62

Димензије

дужина                  = 8,52 m

размах крила         = 11,82 m

висина                   = 2,25 m

површина крила     = 23,75 m2

Маса

маса празан            = 626 kg

маса полетна          = 1.140 kg


Мотор Renault 4P авионa Кодрон С.510 

Погон

КЕМ                       =  1 х Renault 4Pei Bengal Junior

КЕМ снага              = 100 kW

КЕМ снагаКС          = 140 KS

Перформансе

брзина максимална   = 185 km/h

долет                        =  600 km

плафон лета             =  4.000 m

брзина пењања         =  m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Кодрон С.510

Оперативно коришћење

Укупно је направљено 62 примерака овог авиона. Авиони су углавном продати приватним лицима а служио је као авио такси, туристички авион за промотивне летове, транспортни авион за превоз поште и новина а француско ратно ваздухопловство је овај авион користило као санитетски авион за превоз рањених и повређених особа. После пропасти Француске у другом светском рату заробљене авионе је користила немачка Луфтвафе као санитетски авион или авион за везу.

Авион Кодрон С.510 у Југославији


Крштење авиона Кодрон C.510 у Скопљу 9.5.37.

Средишна управа Краљевског југословенског Аероклуба „Наша крила” је 1937. године купила у Фрнцуској један авион Кодрон С.510 Пеликан регистарски број F-AOYD за потребе Обласног одбора Аероклуба Скопље. Тај авион је регистрован у Југославији са регистрацијом YU-PFH а крштен је именом "Скопље" 9.05.1937. године на Скопском аеродрому. Авион је коришћен за обуку и тренажу пилота и за промотивне летове који су прављени у циљу популаризације ваздухопловства. У очи Априлског рата авион је реквирирало Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије (ВВКЈ) као и све остале авионе Аероклуба и коришћен је као авион за тренажу резервних војних пилота, транспортни и авион за везу. Судбина овог авиона у Априлском рату није позната. 

Види још

Литература

    1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5

Спољашње везе

    1. http://www.aviastar.org/air/france/caudron_c-510.php
    2. http://www.airwar.ru/enc/law1/c510.html
    3. http://www.aviafrance.com/caudron-c-510-pelican--aviation-france-8479.htm
    4. http://avia-museum.narod.ru/france/caudron_c-510.html
    5. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm