Авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Бикер Bü 133 Јунгмаjстер / Bücker Bü 133 Jungmeister  је немачки школски једномоторни, двокрилни, једноседи авион мешовите конструкције, који је служио за обуку пилота у акробатском летењу уочи, за време и непосредно после Другог светског рата.

Конструктор је био шведски инжењер Андерс Ј. Андерсон (Anders Ј. Andersson). Прототип је полетео у лето 1935. године. 

Фабрика Утва из Панчева је на поклон од фирме Bücker Flugzeugbau GmbH добила 27.04.1941. године 1 Бикер Bü 133 Јунгмајстер авион, у току рата зракопловствао НДХ је користило 18 авиона овог типа, а после рата Југословенско ратно ваздухопловство је користило 3 авиона заробљене од НДХ. 

Пројектовање и развој


Авиони Бикер Bü 131  и Bü 133

Карл Клеменс Бикер (нем. Carl Clemens Bücker) је рођен 1895. године, у Првом светском рату бавио се хидро авионима да би се после рата преселио у Шведску где ради за потребе шведске ратне морнарице. У Штокхолму 1923. године оснива фирму за пројектовање и производњу авиона која ради до 1932. године када се враћа за Немачку. У шведској је сарађивао са шведским инжењером Андерс Ј. Андерсоном (Anders Ј. Andersson) кога је повео са собом у Немачку и када је 1933. године основао фирму Bücker Flugzeugbau GmbH инж. Андерсон је постао шеф конструкционог бироа и вођа пројеката свих авиона које је производила ова фирма.

Након успеха са конвенционалним двокрилцем Bücker Bü 131 Jungmann главни пројектант шведски инжењер Anders J. Andersson заједно са ваздухопловним инжењером Gösta B. Rytta је пројектовао 1934. прелазни авион за акробатско летење Bücker Bü 133 Jungmeister, тако што је ојачао конструкцију Јунгмана и уградио јачи мотор, смањио полетну тежину, смањио димензије авиона (дужину, висину, размах и површину крила). За разлику од свог предходника (Bü 131), авион Bü 133 је био једносед, имао је радијални мотор а први пробни лет обављен у лето 1935. године.

У периоду од 1933. године до краја Другог светског рата у фирми Bücker Flugzeugbau GmbH је пројектовано и направљено 6 авиона: Bü 131 Јунгман (1934.); Bü 133 Јунгмајстер (1935.); Bü 134 Прототип (1936.); Bü 180 Студент (1937); Bü 181 Бестман (1939.); и Bü 182 Корнет (1938.). Од ових шест авиона три су постала светски позната Bü 131 Јунгман; Bü 133 Јунгмајстер и  Bü 181 Бестман

Први производ ове фирме је био спортско-туристички школски авион Бикер Bü 131 Јунгман и из њега изведени акробатски авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер су произведени у преко 5000 примерака и извезен у преко 23 земље. Bü 181 Бестман је постао авион за обуку у немачком ратном ваздухопловству и у Bücker Flugzeugbau GmbH је од 1939 до 1945 као и у Шведској, Чехословачкој и Египту (после рата) произведено између 4500 до 5000 примерака.

Технички опис


Музејски примерак авиона Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Авион Бикер Bü 131 Јунгман је двокрили једноседи једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним радијалним мотором, Siemens Bramo Sh14 A-4 снаге од 160 KS, а ради бољег хлађења мотора био је опремљен NACA прстеном. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака и пречника 2,2 m.

Носећа структура трупа авиона је била направљена као заварена решеткаста конструкција од високо легираних хром молидбен челика високе чврстоће. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен импрегнираним платном. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Главни резервоар за гориво се налазио између мотора и кабине пилота.

У трупу је био један отворени кокпит а пилот је био заштићен ветробранским стаклом. Ивице кабина су биле тапациране кожом што је смањивало број повреда пилота. Кабина, горња обла површина авиона и под трупа су били од дрвета обложени дрвеном лепенком. Горња обла површина авиона иза кабине пилота је била издигнута у односу на Bü 131 што је штитило главу пилота


Кокпит авиона Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Иза седишта пилота постојао је простор за смештај опреме или пртљага чији се поклопац отварао споља. Са обе стране обе кабине су се налазила вратанца која су се отварала ка споља и то на доле што је знатно олакшавало улаз и излаз пилота из кабине.

Крила су била металне конструкције, нападне ивице крила су била обложена дрвеном лепенком а затим пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила на горњим и на доњим крилима. Крила су између себе била повезана са једним паром дрвених упорница. Затезачи су били од челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника истих димензија стим што је горње крило било померено према кљуну авиона у односу на доње. Оба крила су имала стреласти облик, тј. крајеви крила су била померена ка репу авиона у односу на корен.

Горње крило је било прилично издигнуто у односу на труп авиона што је омогућавало пилоту бољу прегледност из кабине и лакше напуштање авиона у случају опасности. Крила су се могла веома лако демонтирати а једно крило је било тешко свега 13 kg. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од металних цеви пресвучена платном. Хоринзонтални стабилизатори су били укућени (ослоњени) челичном везом за вертикални стабилизатор.


Авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер са скијама

Aвион је имао класичан стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и клавирски гумени точак на репу авиона као трећу ослону тачку авиона. Предњи точкови су били опремљени механичким кочницама. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, класичан фиксан са еластичном осовином, у ногама стајног трапа су били уграђени уљни амортизери. На стајни орган се веома лако могу монтирати скије или пловци. Решеткасте ноге стајног трапа су биле обложене платном, како би у лету авиона стварале што мањи аеродинамички отпор.

Компактна и чврста конструкција авиона Bü 133 му је омогућавала оптерећење до "12 g", а крилца за управљање која су се налазила и на горњим и доњим крилима омогућавале су високу маневарску способност авиону чије су акробатске способности зависиле од могућности пилота а не од авиона.

Варијанте авиона Bü 131

Авион Bü 133 је прављен у неколико варијанти:

  • Bü 133 A - прототипска верзија са мотором Hirth HM 6 (135 KS)
  • Bü 133 B - побољшана верзија Bü 133 A са снажнијим мотором Hirth HM 506 (160 KS)
  • Bü 133 C - производна верзија авиона са Siemens Sh 14A-4 радијалним мотором (160 KS)

 

Техничке карактеристике


Авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер

Опште

име                   = Бикер Bü 133C Јунгмајстер

намена              = школски авион за акробатску обуку пилота

посада              = 1 члан

број путника      = 0

порекло             = Нацистичка Немачка

произвођач        = Bücker Flugzeugbau GmbH / Dornier-Werke Швајцарска и CASA                            Шпанија

први лет            = лето 1935.

почетак производње  = 1935. - 1941.(Bücker Flugzeugbau GmbH) - 1970.(CASA) 

уведен у употребу     = 1935.

повучен из употребе  = 1960.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Нацистичка Немачка

број примерака      =  око 250

Димензије

дужина                  = 6,02 m

размах крила         = 6,60 m

висина                   = 2,20 m

површина крила     = 12,00 m2


Мотор Siemens Sh 14A-4 авиона Бикер Bü 133

Маса

маса празан           = 425 kg

маса полетна          = 615 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Siemens Bramo Sh14 A-4

КЕМ снага              = 1 x 119 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 160 KS

Перформансе

брзина максимална  = 220 km/h

долет                        = 500 km

плафон лета              = 4.500 m

брзина пењања         =  357 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

 

Земље које су користиле Авион Bü 133

 

Оперативно коришћење

Авион Bü 133 се серијски производио од 1935 до 1941. године у Рангсдорфу крај Берлина. До почетка рата овај авион је извезен у 13 земаља у то време овај авион се сматрао за најбољи акробатски авион света. Лиценцно се производио у Швајцарској код фирме Dornier-Werke под ознаком (Do/Bu 133) и у Шпанији код фирме CASA под ознаком (CASA 1.133) где је производња трајала до 1970. Укупно је произведено око 250 примерака ових авиона а производња се наставила и после другог светског рата.

Већ од 1936. године Јунгмајстер је постао стандардни авион за обуку пилота-ловаца не само у немачком већ и у швајцарском и шпанском ратном ваздухопловству.

Овај изванредан авион је Нацистичка Немачка пропаганда је веома вешто користила, авион је учествовао у небројеним аеро митинзима како у Немачкој тако и у иностранству и обично освајао прва места. Овде се наводе само неки од значајнијих митинга из предратног периода у којима је учествовао овај авион: Јун 1938 - 1. и 2. место Немачка, септембар 1938 - 1. место Кливленд САД, октобар 1938 - 1. награда Мозамбик, новембар 1938 - 1. место Румунија, август 1939. - 1. место Немачка, фебруар 1940 - победник у Хавани. До краја педесетих година двадесетог века био је то најбољи акробатски авион на свету, а и данас спада у врхунске акробатске машине. На њему су летели пилоти у скоро двадесет земаља широм света при чему је оригинални немачки мотор често замењен неким другим сличне снаге, обично Лајкоминговим.

Данас се примерци ових авиона налазе у многим музејима ваздухопловства а има и доста авиона у летном стању у приватним збиркама авиона.

Авион Bü 131 у Југославији


Авион Бикер Bü 133 Јунгмајстер у Музеју Ваздухопловства у Београду

Као знак признања за успешно окончан посао склапања авиона Јунгман за Војно Ваздухопловство Краљевине Југославије, фабрика Бикер поклонила је директору фабрике авиона „Утва” Александру Станојевићу један примерак Јунгмајстера који је у земљу стигао 27. марта 1941. године. Због ратног стања авион није регистрован, а Станојевић је њиме извео два лета у Панчеву да би га 6. априла прелетео на земунски аеродром, где су га потом Немци заробили.

Крајем Другог светског рата јединице НОВЈ заплениле су од ратног ваздухоловства Независне Државе Хрватске три авиона овог типа. Поред коришћења у пилотској школи често су се виђали на аеромитинзима којима је после рата популарисано ваздухопловство. Задњи примерак повучен је из употребе 1956. године.

Изложени примерак у Музеју Ваздухопловства у Београду (евиденциони број 9102, фабрички број 1069) је један од тих авиона. По расходовању додељен је Музеју ваздухопловства 5. новембра 1962. године.

Види још

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Илић, Видосава (3/2004.). „Школе војног ваздухопловства Краљевине СХС/Југославије“. Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 3: стр. 88-106. ISSN: 1450-684X.
  3. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део II: 1931 – 1941.), Лет 3/2004. Београд, 2004.
  4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан; (2010) (на ((sr))). Век авијације у Србији 1910—2010, 225 значајних летелица. Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-0-2.
  5. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
  6. Nowarra, Heinz J. (1993). Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945: Band 1 Flugzeugtypen AEG - Dornier 1. Koblenz: Bernard & Graefe Verlag. p. 41. ISBN 3-7637-5465-2.
  7. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  8. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6

Спољашње везе

  1. http://www.avia-info.hu/
  2. http://www.airwar.ru/enc/other2/bu133.html
  3. http://www.aviastar.org/air/germany/bucker_jungmeister.php
  4. http://www.buecker-museum.de/geschichte/nur_originale/d-eiii/d-eiii.htm
  5. http://flybuecker.de/b%C3%BCcker-b%C3%BC-133-jungmeister/
  6. http://www.sterntakt.de/flugzeuge/buecker-133-jungmeister/
  7. http://www.flugzeugbilder.de/search4.cgi?stype=actype&srng=2&srch=B%FCcker+B%FC+133+Jungmeister
  8. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_bu133_dt.php
  9. http://www.deutscheluftwaffe.de/Flugzeuge/Transporter/Bu133/Bu133.htm
  10. http://www.luftarchiv.de/index.htm?/flugzeuge/buecker/bu133.htm 
  11. http://www.buecker-museum.de/geschichte/bueckers_flugzeuge/bue133/bue133.htm
  12. http://www.bredow-web.de/Air_and_Space/Weltkrieg/Buecker_133_Jungmeister/buecker_133_jungmeister.html
  13. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmd/dte/bu133.htm
  14. http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Bu133.htm
  15. http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/search.php?tag=B%C3%BCcker+B%C3%BC-133+Jungmeister
  16. http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=41