Авион Бристол F.2B

Бристол F.2/Bristol F.2  су вишенаменски, једномоторни, двоседи, двокрилни британски авиони који су се користили у току Првог светског рата и доста дуги период после рата. Производила га је британска фирма British and Colonial Aeroplane Company (Bristol Aeroplane Company) али због великих наруџбина у току рата и ограничених производних могућности Бристола, лиценцна производња се одвијала у неколико фабрика у Великој Британији и иностранству. Авион је пројектовао Frank Sowter Barnwell, као извиђачки авион, али је у току експлоатације служио је као ловац, извиђач и лаки бомбардер. Сматра се једним од најбољих ловаца двоседа у Првом светском рату, исти или бољи од својих једноседих такмаца иако је по својим димензијама био знатно већи од њих није заостајао у погледу брзине, плафона лета или агилности.

 

Пројектовање и развој

Фамилија вишенаменских авиона Бристол F.2 је настала као студија Frank Sowter Barnwell-а  марта 1916. године као последица потребе да се замени већ застарели извиђачки авион B.E.2c кога је производио Royal Aircraft Factory а користио га је Royal Flying Corps (касније назван RAF). Авион је настао на основу извиђачких авиона  R.E.8 кога је производио Royal Aircraft Factory и F.K.8 производње Armstrong Whitworth. Прва два типа из ове породице авиона су били R.2A и R.2B први са мотором Беардморе снаге 120 KS а други са моторима Хиспано-Суиза снаге 150 KS и Ролс Роис Фалкон снаге 190 KS. Први прототип овог авиона је био завршен 28.08.1916. а први пробни лет је обављен 9.09.1916. године. Како је већ у септембру месецу био расположив мотор Ролс Роис Фалкон снаге 190 KS, направљена је ловачка варијанта авиона која је добила ознаку типа F.2A који је ушао у серијску производњу

Појавом јачих мотора Ролс Роис Фалкон снаге 275 KS, извршено је репројектовање овог авиона: појачана је структура авиона, подизањем трупа између крила побољшало се видно поље пилота, повећан је резервоар за гориво па се на тај начин повећао о радијус кретања тј. аутономност авиона у лету. Овај авион је добио ознаку типа F.2B и први пут је полетео 25.10.1916. а у оперативну употребу је ушао у фебруару месецу 1917. године.

Технички опис



Авион Бристол F.2B

Бристол F.2 је двокрили двоседи једномоторни авион потпуно дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, предњи део, у коме је био смештен мотор је био обложен алуминијумским лимом, и тај део трупа авиона је био овалног облика. На хауби мотора су се налазили отвори за излазак издувних цеви мотора, и топлог ваздуха. Издувне цеви из сваког цилиндра су се спајале у једну цев која је издувне гасове одводила из кабина пилота и извиђача. Остали део трупа је био облепљен импрегнираним платном. У авионима који су се производили у Америци покушано је да се уместо платна као оплата трупа користи дрвена лепенка али се до тога одустало јер је такав авион био претежак. Авион F.2 је најчешће био опремљен водом хлађеним линијским мотором V-12 распореда цилиндара, Rolls-Royce Falcon III V12 снаге 275 KS (205 kW). Хладњак за воду се налазио испред мотора, био је овалног облика и имао је померљиве шалузине којима се могао регулисати довод ваздуха за хлађење мотора. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака, чија је нападна ивица била окована месинганим лимом. Пречник елисе је био 3 метра. Поред двокраких коришћене су на овим авионима и четворокраке елисе. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Главни резервоар за гориво се налазио иза мотора и имао је запремину 200 литара бензина. 

Труп авиона је био постављен између два крила (доње крило није са трупом чинило целину). Ово решење је имало повећани аеродинамички отпор авиона али је због малог размака између трупа и горњег крила, као и танког профила крила омогућавала пилоту авиона бољу прегледност. У трупу су била два седишта постављена у тандем редоследу (једно иза другог). Пилот је седео на првом месту у отвореном кокпиту заштићен ветробранским стаклом, а извиђач у другом. Ивице кокпита су биле тапациране кожом. Извиђач је такође имао добру прегледност јер му се кабина налазила иза крила.


Крило авиона Бристол F.2B

Крила су била дрвене конструкције пресвучена импрегнираним платном релативно танког профила са две дрвене рамењаче. Крилца за управљање авионом су се налазила и на горњим и доњим крилима која су међусобно била повезана челичним ужетом. Крила су између себе била повезана са четири пара дрвених упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Оба крила су имала облик правоугаоника са заобљеним крајевима. Доње крило је било повучено ка репу у односу на горње крило. Испод доњег крила крајње упорнице крила су биле спојене челичним шипкама у облику санки које су штитиле крило авиона при проблематичном слетању. Оба крила су била истих димензија и облика. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.[2] 

Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, прилично робусан, класичан фиксан са крутом осовином. Точкови авиона су били релативно великог пречника са пнеуматицима причвршћени за осовину помоћу гумених амортизера, што је омогућавало авиону да трпи приличне неравнине полетно слетних стаза. Точкови су конструктивно били изведени као точкови код бицикла са жичаним паоцима који су при лету авиона стварали већи аеродинамички отпор. Да би се овај отпор смањио точкови су са стране били опремљени платненим раткапнама. На репном делу се налазила еластична дрвена дрљача са амортизером у облику гумене траке.  

Авион је био наоружан напред митраљезом Викерс (Vickers 303) калибра 7,7 mm који је био постављен у симетрали авиона испред пилота и гађао је кроз отвор направљен на хлањаку и кроз обртно поље елисе. Њиме је управљао пилот. Други миртаљез је био Lewis 303, калибра 7,7mm постављен у кабини осматрача. Функција овог митраљеза је била заштита задње полусфере авиона. Код неких авиона овај митраљез је био удвојен. Овим митраљезом је гађао осматрач. Авион је могао да понесе укупно 1642 метка.

 

Варијанте авиона Бристол F.2

Овде се наводе само основне варијанте овог авиона. Ако се узму у обзир да је у овај авион уграђено 17 различитих мотора (Beardmore, Rolls-Royce, Sunbeam Arab, Hispano-Suiza,  RAF 4d,  Wolseley Viper, Siddeley Puma, Salmson,  ABC Dragonfly, Bentley B.R.2 ,  LibertyWright-Hissoи да се производио у неколико фабрика број варијанти је сигурно знатно већи.

* R.2A - Првобитно пројектовани извиђачки авион са мотором Беардморе снаге 120 KS,

* R.2B - Препројектован авион R.2A, мањих димензија и мотором Хиспано-Суиза снаге 150 KS,

R.2B - Измењен пројект авиона R.2B уградњом мотора Ролс Роис Фалкон снаге 190 KS,

* F.2A - Промена пројекта (прекласификација од извиђачког у ловачки авион) серијска производња 50 примерака,

* F.2B - Побољшана варијанта F.2A, јачи мотор (РР Фалкон 275KS) , побољшана структура, проширено видно поље,

* F.2B Mk II - Варијанта авиона пројектована за тропске услове експлоатације (посебно Блиски Исток),

* F.2B Mk III - Побољшан модел авиона F.2B Mk II,

* F.2B Mk IV - Даља побољшања модела (конверзија) авиона F.2B Mk III (појачање структуре авиона и стајног трапа),

* F.2C - Експериментални авион (платформа за тестирање различитих мотора).

Техничке карактеристике


Авион Бристол F.2B цртеж

Опште

име                   = Бристол F.2B

намена              = ловачки/извиђачки/бомбардерски авион

посада              = 2 члана

порекло             = Велика Британија

произвођач        = British and Colonial Aeroplane Company

први лет            =  9 .09.1916 (F.2A)

почетак производње  = 1916–1927.

уведен у употребу     = 1917.

повучен из употребе  = 1936.

статус                   = неактиван

први корисник       =  Royal Flying Corps (касније RAF)

број примерака      = 5.329

Димензије

дужина                  = 7,87 m

размах крила         = 11,96 m

висина                   = 2,97 m

површина крила     = 37,62 m2


Мотор Rolls-Royce Falcon III V12 авиона Бристол F.2B

Маса

маса празан           = 975 kg

маса полетна          = 1.474 kg

Погон

КЕМ                       = 1 × Rolls-Royce Falcon III V12

КЕМ снага              = 1 x 205 kW

КЕМ снагаКС          = 1 х 275 KS

Перформансе

брзина максимална  = 198 km/h

долет                        = 593 km

плафон лета              = 5.500 m

брзина пењања         = 270 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан:

1 x митраљез Vickers 303, калибра 7,7mm (напред фиксни којим гађа пилот кроз обртно поље елисе) и

1 или 2 х Lewis 303, калибра 7,7mm (назад којим гађа извиђач/стрелац)

12 Cooper- бомби x 11 kg укупне тежине до 130 kg бомби

 

Земље које су користиле Авион Бристол F.2

 

Оперативно коришћење

Прво оперативно коришћење авиона Бристол F.2 се десило 5.04.1917. за време офанзиве Британског корпуса у битци за Арес. Тада се 6 авиона 48. ескадриле предвођене Вилијам Леефе Робинсоном сукобило са немачким авионима Албатрос D.III које је предводио чувени Манфред фон Рихтхофен познатији под надимком "Црвени Барон". У овом сукобу оборено је 4 Бристола а два су ошећена тако да су се једва довукли на своју страну. Овако неславан почетак је могао негативно да се одрази на будућност авиона. Међутим то се није десило пошто је утврђено да је овом неуспеху кумовала застарела тактика, која се огледала у томе да авиони лете у групи а да их од непријатељских авиона штите извиђачи дејствујући митраљезом који је штитио реп авиона.

Када је промењена тактика и у оперативну употребу уведен авион F.2B са снажнијим мотором овај авион је био опасан противник било ком немачком ловцу једноседу. Нова тактика се огледала у офанзивности, наиме пилот је нападао противника и гађао га фиксним синхронизованим миртаљезом Викерс који је гађао кроз обртно поље елисе, док је извиђач својим митраљезом бранио задњу сверу авиона. Нова тактика је брзо дала добре резултате (канадска екипа, A. E. Me Keever и L. F. Powel је оборила 30 противника од јуна 1917 до јануара 1918). Овоме је допринео и блиски распоред два кокпита (пилота и стрелца) који је олакшавао комуникацију између посаде.

Авион се у току Првог светског рата користио на Западном фронту, италијанском ратишту, у Палестини, Аустралији и Новом Зеланду. После рата, је произвођен до 1926. године а коришћен је широм Британске империје и задржао се доста дуго у употреби у РАФ-у до 1932. године, Пољској такође до 1932. на Новом Зеланду до 1938. године. После активне употребе у војним ваздухопловствима, овај авион је коришћен за обуку пилота или као поштански авион. После рата авион се такође производио и у САД-у. Процењује се да је укупно произведено 5.329 авиона ове фамилије.

Коришћење авиона Бристол F.2 у Краљевини Југославији



Авион Бристол F.2B са југословенским ознакама

За време студијског путовања по земљама Европе са намером да се пре свега упознају са савременим достигнућима водећих земаља у области ваздухопловства, генерал Милан Узелац је приликом посете Великој Британији поручио један авион Бристол F.2B, који је важио за један од најбољих ловаца двоседа тог времена. Био је то оригинални Бристол  F.2B Fighter из РАФ-а, модификован француским мотором Хиспано-Суиза који је носио фабричку ознаку Тип 17.

Марта месеца 1923. године британски пилот је прелетео овај авион на аеродром у Новом Саду. Тај један једини авион овог типа служио је као "узор" у ВВ КСХС тј. намера команде је била да се пилоти и техничко особље детаљније упозна са овим авионом и изврши поређења са другим авионим који би дошли у избор за наоружање. На новосадском аеродрому 1924. године пилот Станко Брашић је имао удес са овим авионом на срећу пилот је остао неповређен. У жаргону ВВ КСХС овај авион је био познат ка Бристол-Хиспано или краће Бристол 300 KS[1].

Сачувани авиони

До данас (2014.) је сачувано 6 оригиналних авиона Бристол F.2B који су изложени као музејски експонати у следећим музејима[2]:

  • Royal Air Force Museum London (Музеј ратног ваздзхопловства Велике Британије у Лондону),
  • Imperial War Museum Duxford (Империјални ратни музеј у Дуксфорду Енглска),
  • Museo del Aire (Spain), Madrid (Музеј ваздухопловства у Мадриду),
  • VAF, Old Kingsbury, Texas
  • Musée Royal de l'Armée, Brussels (Музеј армије Краљевије Белгије у Бриселу),
  • Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków (Музеј пољског ваздухопловства у Кракову).

Поред ових музејских експоната постоје у свету и три реплике овог авиона и то у летном стању које се чувају у следећим колекцијама:

  • Shuttleworth Collection у Енглеској,
  • Canada Aviation and Space Museum у Онтариу Канада и
  • Peter Jackson колекција у Мастертону Нови Зеланд.

Види још

Референце

 [1] О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.

  [2]  http://www.simplyplanes.co.uk/bristol_f-two_fighter.shtml

Литература

  1. Димитријевић, Б.; П.Миладиновић, М.Мицевски; (2012.). Краљевско Ваздхопловство - Војно ваздухопловство Краљевине СХС/Југославије 1918-1944. Београд: Институт за савремену историју. ISBN 978-86-7403-169-8.
  2. Angelucci, Enzo; Paolo Matricardi (1976.), Flugzeuge von den Anfängen bis zum Ersten Weltkrieg. Falken, Wiesbaden. ISBN 3-8068-0391-9.
  3. Philip Jarrett, Flugzeuge-Die Geschichte der Luftfahrt, Coventgarden, 2000., ISBN 978-3-8310-9066-2
  4. Златко Рендулић, Ловачка авијација 1914 - 1945. Теовид, Београд, 2014., стр.262, ISBN 978-86-83395-36-1
  5. О. Петровић; Војни аероплани Краљевине СХС/Југославије (Део I : 1918 – 1930.), Лет 2/2000. Београд, 2000.
  6. Barnes, C.H. "Bristol Aircraft since 1910". London: Putnam, 1964.
  7. Bruce, J.M. "The Bristol Fighter". Flight, 7 November 1952, pp. 587-591.
  8. Bruce, J.M. "Warplanes of the First World War, Vol. 1". London: Macdonald, 1965.
  9. Cheesman, E.F., ed. "Fighter Aircraft of the 1914-1918 War". Letchworth, Harleyford, UK: Aero Publishers, Inc., 1960.
  10. Gutman, J. "Bristol F2 Fighter Aces of World War 1". London: Osprey Publishing, 2007. ISBN 978-1-84603-201-1.
  11. Kopan'ski, Tomasz Jan. "Samoloty Brytyjskie w Lotnictwie Polskim 1918-1930" (British Aircraft in the Polish Air Force 1918-1930) (in Polish). Bellona, Warsaw: 2001. ISBN 83-11-09315-6.
  12. Оштрић Ш., Бристол F.2B Fighter, Аеромагазин бр. 47, стр.36-38, Београд, април 2003.,ISSN 1450-6068.

Спољашње везе

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_F.2_Fighter
  2. http://fandavion.free.fr/bristolf2b.htm
  3. http://shortfinals.wordpress.com/2013/12/02/the-bristol-f-2b-fighter-bare/
  4. http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=369
  5. http://www.airpowerworld.info/ww1-fighter-planes/bristol-fighter-f2b-ww1-fighter.htm
  6. http://www.airwar.ru/enc/fww1/brist_f2b.html F.2B Fighter
  7. http://www.aviastar.org/air/england/bristol_f-2b.php
  8. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_f2fighter_en.php
  9. http://www.kiwiaircraftimages.com/brisfit.html
  10. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=136
  11. http://www.militaryplanes.co.uk/f2b.html
  12. http://www.pioneerflightmuseum.org/aircraft/bristolF2/index.html
  13. http://www.shuttleworth.org/shuttleworth-collection/aircraft-details.asp?ID=10
  14. http://www.theaerodrome.com/aircraft/gbritain/bristol_f2b.php?pageNum_aces=17&totalRows_aces=247
  15. http://www.vintage-aerodrome.com/images/Bristol_F2B.pdf
  16. http://www.wwiaviation.com/british_2seaters1917.html
  17. https://www.flickr.com/photos/lrv890/8329424820/
  18. https://www.flickr.com/photos/private_custard/9883057906/
  19. http://www.simplyplanes.co.uk/bristol_f-two_fighter.shtml