авион Бенеш-Мраз Be-51

Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор / Beneš-Mraz Be-51 Beta Minor  је лаки спортско туристички авион произведен у Чехословачкој уочи Другог светског рата. Припада породици авиона Бенеш Мрáз Be-50 коју је пројектовао чехословачки конструкторски тандем Павел Бенеш и Јарослав Мраз. У овој породици авиона су била три авиона: Бенеш Мрáз Be-50 Бета-Минор; Бенеш Мрáз Be-51 Бета-Минор и Бенеш Мрáз Be-52 Бета-Мајор. Авиони су били двоседи дрвене конструкције, једнокрилни-нискокрилци са конзолним слободно-носећим крилима, са Walter-овим моторима и фиксним неувлачећим стајним трапом. Први лет, првог прототипа ове фамилије авиона је имао 1935. године.

Пројектовање и развој


авион Бенеш-Мраз Be-60 Бестиола

Почетком 1935. године у Choceň-у Чехословачка, ваздухопловни инжењер Павел Бенеш који је већ био пoзнат као конструктор авиона а радио је за чехословачку фирму Авиа и инжењер Јарослав Мраз власник локалне фирме за производњу расхладних уређаја, удружили су се и формирали фирму за производњу лаких авиона "Benes & Mraz Tovarna na Letadla". Фабрика је почела веома скромно са једном радионицом и канцеларијом која је била у исто време и конструкциони биро. Први авион који је овде пројектован и направљен, био је двоседи авион дрвене конструкције са једним крилом постављеним изнад трупа авиона (парасол). Авион је добио назив Be-60 Бестиола и на први поглед је изгледао као "склепан" у некој локалној гаражи. Међутим захваљујући свом квалитету и практичности нашао је пут до купаца и произведен је у 23 примерака које су откупили аеро клубови. Предност овог авиона је била у томе што је имао дупле команде и два седишта једно поред другог што је било идеално за обуку пилота почетника.


авион Бенеш-Мраз Be-50 Бета Минор

Осокољени успехом прве летилице тандем Бенеш-Мраз је прионуо на посао и за само нешто више од два месеца пројектовао и направио прототип новог авиона који је добио име Бенеш-Мраз Ве.50 Бета Минор. То је био модерно конципиран двосед нискокрилац дрвене конструкције са мотором Walter Minor 4 снаге 85 до 95 KS, а посада је смештена у два одвојена тандем отворена кокпита. Прототип је тестиран већ у 1935. године, а прва серија овог авиона произведена је 1936. године. Авион је имао добре летне карактеристике, за полетање и слетање су му биле потребне веома кратке стазе. Био је намењен спортском ваздзхопловству и обуци пилота.

Следећи авион из ове фирме је био побољшани авион Ве.50 и добио је ознаку Ве.51. У односу на свог претходника имао је редизајнирано крило које је уместо правоугаоног облика добио облик једнокраког трапеза са смањеним размахом, а кабина му је била затворена поклопцем од плексигласа што је повећало употребну вредност овог авиона. Наиме са овим авионом је продужена сезона обуке пилота с обзиром да је посада била заштићена од временских непогода и ниских температура. Уједно је покривена кабина омогућила коришћење овог авиона у туристичке сврхе.


авион Бенеш-Мраз Be-252 Бета Сколар

Након овога авиона конструисан је авион за потребе акробатског летења Ве.52. У односу на своје претходнике из ове фамилије авиона овај авион је имао појачану структуру авиона због повећаног g оптерећења, мања крила и појачан мотор Walter Major снаге130 KS а имао је отворене кабине попут модела Ве.50.

Иако се производња и продаја постојећих модела одвијала на задовољавајући начин, конструкторски тандем је у релативно кратком периоду избацио читав низ прототипова лаких спортских авиона међу којима је најуспешнији био Бенеш-Мраз Ве.550 Биби, авион заснован на моделу Ве.50 с том разликом што су била укључена сва побољшања каснијих типова а основна предност у односу на модел Ве.50 је то што су пилот -инструктор и пилот-ученик седели један до другог (раме уз раме) а не један иза другог што је омогућавало ефикаснију обуку пилота.

 

Технички опис


Кокпит авиона Бенеш-Мраз Be-50

Авион је био опремљен ваздухом хлађени четвороцилиндрични линијски мотор са висећим цилиндрима Walter Minor IV снаге од 85 до 95 KS. На вратило мотора се директно постављала двокрака дрвена елиса фиксног корака.

Труп авиона је био потпуно направљен од дрвета како носећа конструкција тако и оплата од шперплоче. Предњи део авиона (кљун у који је смешен мотор) је био обложен са алуминијумским лимом. Између мотора и прве кабине налазио се резервоар за гориво запремине 100 литара. Резервоар је противпожарним зидовима био одвојен од мотора и пилотске кабине. У трупу су се налазиле две кабине са основним инструментима смештених на табли испред пилота. Кабине су у трупу авиона смештене у тандем распореду (једна иза друге). Кабине су имале поклопац од плексигласа који је штитио посаду авиона од ветра и атмосверских утицаја. Поклопац кабина се отварао у страну. Стандардна верзија авиона је имала дупле команде. 

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче. Крила авиона су била дрвене конструкције са две рамењаче, обложена дрвеном лепенком сем покретних делова који су имали конструкцију од дуралуминијума обложену дрвеном лепенком. Облик крила је био трапезаст са заобљеним крајем. крило је било управно на труп авиона.


Репни део авиона Бенеш-Мраз Be-50

Крила су конструктивно изведена у три дела, заједнички део изведен са трупом (центроплан) и два конзолна дела трапезастог облика који су се повезивали са трупним делом крила. Овакав начин извођења крила је доприносило повећаној крутости трупа авиона и олакшавало производњу и сервисирање крила и авиона а и утире пут модуларном пројектовању и производњи авиона. За део крила који је припадао центроплану биле су причвршћене предње ноге стајног трапа. На том делу крила са горње стране су биле залепљене гумене траке које су омогућавале посади да се лакше (без клизања) попну у кабину авиона. Управљање авионом преко крилаца и кормила правца и висине обављао се уз помоћ сајли које су се кретале кроз труп и крила авиона преко ужетњача.

Конструкције репних, стабилних делова крила и вертикалног стабилизатора су изведене као дрвене конструкције обложене дрвеном лепенком, док су конструкције покретних делова репа, кормила правца и висине били направљени као конструкције од дуралуминијума обложене дрвеном лепенком.

Стајни трап је био класичан са две независне ноге са уљаним амортизерима и точковима са нископритисним гумама. Ноге стајног трапа су биле причвршћене испод крила. Трећи точак се налазио испод репа авиона. Стајни трап је био неувлачећи у току лета (фиксан).

Варијанте

Be-60 Bestiola - Први произведени авион двосед, једнокрилни парасол, мотор Walter Mikron II произведено 23 авиона

Be-50 Beta-Minor - Први серијски произведен авион из ове фамилије, произведено је укупно 43 авиона.

Be-51 Beta-Minor - Модел авиона са измењеним крилом и покривеном кабином за пилоте, произведено је 65 авиона овог модела.

Be-52 Beta-Major - Акробатска верзија авиона са мотором Walter Major снаге 130 KS, произведен 1 авион.


Авиони Бенеш-Мраз Be-50 и Be-51 на прашком аеродрому
  Be-50Be-51Be-52
први лет 31.08.1935. dd.10.1936. dd.mm.1936.
посада 2
дужина 7,76 m 7,86 m 7,00 
размах 12,60 m 11,44 m 10,66 m
висина 1,80 m 2,05 m
површина крила 15,30 m² 15,25 m² 14,00 m²
маса празног 460 kg 480 kg 550 kg
маса пуног 730 kg 760 kg 820 kg
погон  Walter Minor 4cil Walter Minor 4cil Walter Major 4cil
снага 85 do 95 KS 85 do 95 KS  130 KS
брзина   195 km/h 205 km/h 235 km/h
долет 750 km 800 km 600 km
плафон лета 5200 m 5000 m  5200 m 
брзина дизања 90 m/min 100 m/min 125 m/min 
произведено ком. 43 65 1

Авион Бенеш-Мраз Be-550 Биби

Be-56 Beta-Major  - произведено 1 комад

Be-150 Beta-Junior - произведено 5 комада

Be-250 Beta-Major  - произведено 1 комад

Be-252 Beta-Scolar - произведено 1 комад

Be-501 Bibi - произведено 1 комад

Be-502 Bibi - произведено 1 комад

Be-550 Bibi - произведено 25 комада

Be-555 Bibi Super - произведено 10 комада 

Техничке карактеристике


авион Бенеш-Мраз Be-52 Beta Major

Опште

име                   =Бенеш Мрáз Be-51 Бета-Минор

намена              =спортско - туристички

посада              =2

број путника      =1

порекло             =Чехословачка

произвођач        =Benes & Mraz Tovarna na Letadla, Choceň

први лет            =1936.

почетак производње  =1937.

уведен у употребу     =1937.

повучен из употребе  =1945.

статус                   =неактиван

први корисник       = аеро клуб

број примерака      =65

Димензије

дужина                  =7,76 m

размах крила         =11,44 m

висина                   =2,05 m

површина крила     =15,3 m2


Мотор Walter Minor 4 авиона Бенеш-Мраз Be-51

Маса

маса празан            =480 kg

маса полетна          =760 kg

Погон

КЕМ                       =1 х Walter Minor 4 cilindra

КЕМ снага              = 71 kW

КЕМ снагаКС          = 95 KS

Перформансе

брзина максимална   =205 km/h

долет                        =800 km

плафон лета             =5.000 m

брзина пењања         =100 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион

Чехословачка

Словачка

Нацистичка Немачка

Независна Држава Хрватска

Југославија

Оперативно коришћење


Авион Бенеш-Мраз Be-51 са нацистичким ознакама

Сви авиони које је пројектовала и произвела фирма "Benes & Mraz Tovarna na Letadla" су своју популарност стекли летећи у бројним аеро клубовима а успешани су били на домаћим међународним такмичењима. Ови авиони су се одликовали својом поузданошћу и одличним летним карактеристикама.

Када је Нацистичка Немачка окупирала Чехословачку део Бенеш-Мраз авиона који се затекао у Чешкој је укључен у Луфтвафе као авиони за везу и за новоформиране пилотске школе Луфтвафе у Чешкој. Део авиона који се затекао у Словачкој Немци су препустили ваздухопловству формиране квислиншке државе Словачке. У првој половини 1943. године Немачка продала 25 авиона Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор ратном ваздухопловству квислинсшке Хрватске (НДХ). Сви Бенеш-Мраз авиони су са успехом летели до краја Другог светског рата.

Авион Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор у Југославији

Зракопловству НДХ је у првој половини 1943. године Немачка продала 25 авиона Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор који су заробљени приликом окупације Чехословачке. Ове авионе су хрватски пилоти прелетели у Загреб. Коришћен је за везу и извиђање, а 10 авиона је предато пилотској школи у Борову, а остали су разврстани по базама.

Када су Партизани први пут заузели Бања Луку 21 септембра 1944. године, успели су да заузму и аеродром Залужани, који је биo велика ваздухопловна база Зракопловства НДХ. На њему су се затекле три ескадриле и пратећи састав. Већ у току борбе део земаљског састава базе и неки пилоти прешли су на страну Партизана. А то се наставило и по завршетку напада.


Партизани поред авиона Бенеш-Мраз Be-51 у Бугојну

Тако да је одмах сутрадан од исправних авиона и људства из НДХ формирана Ескадрила 5 корпуса НОВЈ. Исправни авиони су били: три  Моран Солниер MS.406, два Kапрони, два Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор и један Бикер Bu-131 Јунгман. Одмах су употребљени  за напад на тврђаву Каштел која се налази у Бања Луци, у којој су били усташки и немачки војници, а који су одбили  да се предају. Напади нису били нарочито успешни и браниоци у тврђави су одолевали све док им у помоћ нису стигли Немци. По доласку Немаца Авиони су пребазирани на аеродром код Санског Моста. Успели су да прелете два Бенеш-Мраз Be-51 Бета Минор, један  Моран Солниер MS.406, један Бикер Bu-131 Јунгман и неколико камиона са алатом, деловима и горивом. За седам дана борбених дејстава (колико је трајала бањалучка операција овог корпуса) ова ескадрила је остварила 36 борбених летова и остварила једну ваздушну победу.

Аеродром код Санског Моста је био мали, помоћни и импровизован, услови су били далеко од услова у бази Залужани. У то време је настало затишје и авиони су само 10 октобра извршили један извиђачки лет. Вршена је тренажа пилота и припрема авиона за будуће задатке. Убрзо је потрошен материјал донет из базе. И поред тога  крајем октобра је извршено неколико борбених летова.

20 октобра 1944 су пребазирани на аеродром Ћурчића Луг код Бугојна, због оперативних захвата. Ту је формирана нова Ваздухопловна база 5 корпуса, која је имала задатак да снабдева ескадрилу петог корпуса и да прикупља и преноси ратни материјал који су савезници дотурали падобранима. Овде су презимили са мало полетања у то све у циљу извиђања, међутим, у фебруару су већ имали већи број полетања због одржавања везе између јединица и пренос поште на релацији Бугојно-Сански Мост и Бугојно-Тузла. У том циљу су извршена 12 авио полетања .

При завршним операцијама за ослобођење земље заробљено је још 4 ова авиона тако да је ратно ваздухопловство ЈА користило 6 ових авиона у току 1944/45. године.

Види још

Литература

  1. Němeček, V. (1968). Československá letadla. Praha: Naše Vojsko.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Команда РВ и ПВО, Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  4. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  5. В.Микић; Зракопловство НДХ 1941 - 1945, ВИИВЈ, Београд, 2000.
  6. В.Микић, Авијација окупаторских сила и НДХ у Југославији 1941-1945., МВЈ, Београд, Лет-Flight, br. 1, 1998.
  7. Beneš-Mráz Be 52 Beta Major, AeroHobby No. 3/2015, 20. May 2015.

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/law1/be50.html
  2. http://www.airplane-pictures.net/type.php?p=6354
  3. http://www.vhu.cz/letoun-beta-minor-be-50-ze-sbirek-vhu-se-poprve-vznesl/
  4. http://www.letecke-muzeum-metodeje-vlacha.cz/exponaty/letadla-letuschopna/benes-mraz-be-50-beta-minor/
  5. http://technet.idnes.cz/benes-mraz-be-50-beta-minor-krest-repliky-fcr-/tec_technika.aspx?c=A150619_180905_tec_technika_erp
  6. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft26481.htm
  7. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft26482.htm
  8. http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/bem52.htm
  9. http://www.gonzoaviation.com/clanok/benes-mraz-b-51-beta-minor
  10. http://farm4.staticflickr.com/3669/12742457793_66b4ef5c58_b.jpg
  11. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=19724.0
  12. http://en.valka.cz/topic/view/8840
  13. http://en.valka.cz/topic/view/8843
  14. http://en.valka.cz/topic/view/8845