Авион Аеро А-12

Аеро А-12 / Aero A-12 (чеш. Aero A-12) је чехословачки једномоторни, двоседи, двокрилни авион, мешовитe конструкције који се користио као лаки бомбардер и извиђач, између два светска рата. Производиле су га је чехословачке фирме Аеро  и Летов (чеш. Aero и Letov) а пројектовао га је инж. Антонин Хусник (Antonin Husnik).

Први пробни лет је направио 1923. године а производио се до пред крај 1925. Кад је избачен из војне употребе, коришћен је као школски авион за обуку војних пилота. А највећи број примерака је уступљен Аеро клубовима за обуку и тренажу спортских и резервних пилота.

Пројектовање и развој


Авион Аеро А-12

У периоду непосредно после Првог светског рата фирма Аеро је производила школске и извиђачке аионе по лиценци Ханза-Бранденбург (нем. Hansa-Brandenburg). То нису биле пуке копије ових авиона него су чехословачки конструктори откањали недостатке ових авиона и правили боље и савременије авионе. Тако се дошло до идеје да се направи властити чехословачки авион. Око пројекта Авиона А-12 су се окупи сви значајни чиниоци а подршка није изостала ни од Министарства војске које је поручило известан број ових авиона иако испитивања авиона нису завршена. Главни конструктор авиона који је добио и званични назив Аеро А-12 био је инж. Антонин Хусник (чеш. ing. Antonín Husník 18.11.1894 - 20.08.1948.).

Везано за овај авион је скандал у коме је опозиција оптужила Министарство војске да је склопило уговор о куповини авиона на основу цртежа, па је захваљујући томе сваки авион пролазио кроз ригорозну техничку контролу приликом преузимања авиона што је као последицу имало побољшање квалитета авиона који су излазили из фабрике Аеро. Авион А-12 иако је подсећано на Ханза-Бранденбург био је потпуно Чехословачка конструкција и производња сем мотора који се у њега уграђивао (Мајбах). Авион је био добар, што су потрврдила и четири светска рекорда које је он поставио. Још значајније је било то што се на основу овог авиона резвио веома успешан А-11 и читава серија сличних авиона.

Технички опис


Реплика авиона Аеро А-12 у музеју

Авион Аеро А-12 је био двокрилац, мешовите конструкције, двосед, опремљен течношћу хлађеним шестоцилиндричним линијским мотором Maybach Mb.IVa снаге 240 KS. Труп му је био челична просторна решетка, пресвучена до прве кабине алуминијумским лимом а надаље према репу дрвеном лепенком. Попречни пресек трупа је био правоугаоног облика са заобљеним ивицама. У трупу се налазиле две отворене кабине у тандем распореду (једна иза друге) за смештај пилота и стрелца-извиђача. Друга кабина је имала обртну рунделу на коју је монтиран двоцевни митраљез.

Носећа конструкција крила је била од дрвета са две рамењаче. Крила су била пресвучена импрегнираним платном и била су правоугаоног облика. Крилца за управљање авионом су се налазила само на горњим крилима. Крила су између себе била повезана са сваке стране по једним паром упорница. Затезачи су били од клавирске челичне жице. Доње и горње крило су била истих димензија правоугаоног облика и поравната са предњим, нападним ивицама. Осе крила су биле управне на осу авиона.

Вертикални и хоризонтални стабилизатори као и кормила правца и висине су имала дрвану конструкцију а облогу од импрегнираног платна

Aвион је имао класичан фиксни стајни трап са крутом осовином и два точка а еластична дрвена дрљача на репу авиона представља трећу ослону тачку авиона.

Варијанте авиона Аеро А-12 

Постојале су две варијанте авиона Аеро А-12

  • Авиони са хладњацима поставњеним са обе стране мотора. Код овог типа авиона долазило је до прегревања мотора па је хладњак измештен изнад горњег крила.
  • Авиони са хладњаком постављеним изнад горњег крила авиона. Код овог типа авиона је нарушена аеродинамика тако да су авиони овог типа били спорији од свог претходника.

Техничке карактеристике

Опште

име                   = Аеро А.12

намена              = вишенаменски 

посада              = 2

број путника      =

порекло             = Чехословачка

произвођач        = Аеро и Летов

први лет            =  новембар 1923

почетак производње  = март 1924 до октобар 1925.

уведен у употребу     = 1924

повучен из употребе  =  

статус                   = неактиван


Мотор Maybach Mb.IVa  авионa Aero A.12

први корисник       = Чехословачко ратно ваздухопловство 

број примерака      =  68 (Аеро) + 26 (Летов)

Димензије

дужина                  = 8,30 m

размах крила         = 12,80 m

висина                   = 3,10 m

површина крила     = 36,50 m2

Маса

маса празан           = 1.080 kg

маса полетна          = 1.537 kg

Погон

КЕМ                       = 1 х  Maybach Mb.IVa

КЕМ снага              = 176,52 kW

КЕМ снагаКС          = 240 KS

Перформансе

брзина максимална   = 201 km/h

долет                        = 760 km

плафон лета             = 7.500 m

брзина пењања         = 208 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан са:

1 x фиксни митраљез напред Vickers калибра 7,7 mm са 250 мeтака/митраљезу

2 х покретни митраљез назад Lewis калибра 7,7 mm са 300 мeтака/митраљезу

Могао је да понесе 200 kg бомби.

Земље које су користиле Авион Аеро А-12

Оперативно коришћење

Након Међународне ваздухопловне изложбе у Прагу 1924. године, где је нови авиона Аеро А-12 приказан јавности, војска Чехословачке је почела да преузима прве авионе овог типа и да их распоређује  у сва три ваздухопловна пука.

Авион Аеро А-12 је у своје време био брз и једноставан за коришћење, то је први авион чехословачке производње који је освојио светске рекорде. Била су то четири светска рекорда у брзини лета на 100 и 200 km са теретом од 250 и 500 kg. Рекорди су постигнути на купу за Награду председника Републике одржаној 7. септембра 1924. године, који су уједно били и национални рекорди.  

Након уклањања из војне службе, тридесетих година, ови авиони су разоружани и уступљени националном Аероклубу где су летели до почетка немачке окупације Чехословачке.

Авион Аеро А-12 у Југославији

Обласни одбор Загреб Аероклуба Југославије је добио на поклон један авион Аеро А.12 од чехословачког Аероклуба из Плзена јула месеца 1930. године. Крштен је именом "Плзен" 24.5.1931. године. Нажалост авион је уништен половином 1931. године не добивши југословенску регистрациону ознаку.  

Види још

Литература

    1. Крунић Чедомир; Цивилно ваздухопловство Краљевине Југославије, Књига 2, Аутор, Београд,2013, ISBN 978-86-901623-4-5
    2. О. Петровић; Цивилни аероплани Краљевине СХС/Југославије 1925 до 1941, Лет 1. Београд, 2004.

Спољашње везе

    1. http://www.goldenyears.ukf.net/reg_YU-.htm
    2. http://www.airwar.ru/enc/other1/aero12.html
    3. http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_aero_a12_en.php
    4. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=879
    5. http://forum.valka.cz/topic/view/8293/Aero-A-12
    6. https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_A-12
    7. http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_L-B.html
    8. http://www.airliners.net/photo/Czechoslovakia---Air/Aero-A-12/1622810/L
    9. http://www.aero.cz/en/about-us/about-aero/history/
    10. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Pinn/10082.htm
    11. http://www.vinar.cz/mitte/a12.htm
    12. http://home.arcor.de/f111raven/