Браћа Њепор: 

                    ЕДУАРД -  EDOUARD,  ( 1875 – 1911. )

                    ШАРЛ    -  CHARLES,    ( 1878 – 1913. )

су били пилоти, конструктори и фабриканти авиона. Едуард је рођен у Алжиру, вероватно и Шарл, где им је отац био пуковник артиљерије у француској војсци. Студирао је у Вишој електротехничкој школи, затим је  са својим братом 1902. године отворио предузеће подименом Nieuport-Duplex за израду свећица, магнета и акумулатора за аутомобиле. Када је Анри Фарман 1907. године први пут у историји ваздухопловства прелетео растојање од 1 км, на авиону Воазен са мотором Антоанет, који је имао њихов систем за електрично паљење, изблиза су упознали авијацију и одмах изабрали свој пут...

У јануару 1908. своје предузеће су претворили у Societe General d Aero-Locomotion (SGAL). Едуард Њепор је 1909. године купио један биплан Ваазен да би се научио да лети и да испитује електричне производе свога предузећа.  Са својих 35 година и спортском прошлошћу – шампион у бициклизму у млађим данима -  пожелео је да прави авионе за такмичења. Први авион који су направили био је врло лаки моноплан „Њепор 1“ са мотором од 20 кс и којим су постигли брзину од 70 км/час.

Авионом „Њепор 2“ са мотором од 28 кс  Едуард је  6.марта 1911. постигао брзину око 101 км/час, а 21.маја 1911. поставио је светски рекорд од 119 км/час, и 6. јуна 133 км/час. Исте године је отворио ново предузеће за производњу моноплана „Њепор“ – Societe Nieuport et Deplante.

На такмичењу за куп Гордон-Бенет 1.јула 1911. у Вел. Британији Едуард је освојио треће место.

Као резервиста био је мобилисан са својим авионом за учешће у великим војним маневрима у Арденима. Одлазећи у своју будућу јединицу близу Вердена, Едуард је полетео из Париза (Issy les Moulineaux) 15.септембра 1911. и стигао на своје одредиште и поред врло јаког супротног ветра.

Официри на летилишту, изненађени да је могао да долети по тако лошем времену, замолили су га да направи још један лет и покаже своју вештину. Полетео је, попео са на 8оо м, затим је искључио мотор и пошао на спуштање у слободном планирању. При самој земљи претрпео је снажан удар ветра, авион је изгубио стабилност и ударио у земљу...  Пилот је претрпео велике повреде и умро следеће ноћи од унутрашњег крварења.

Брат Шарл је наставио рад сада без свог старијег брата, али је и он страдао у авионском удесу 1913. године.  Њихово предузеће откупила је фирма Deutsch de la Meurth, a технички послови били су поверени Густаву Делаж (Gustave Delage). Под његовим вођством фирма је производила успешне ратне авионе ловце све до 1918. године, од којих су били најпознатији „Њепор 11“ (Bebe), „Њепор 17“ и „Њепор 28“. 

На ловцима „Њепор“ летели су и српски пилоти на Солунском фронту...

Београд, 2013.                                                                                                                                    Владимир Лепојевић