Локид Мартин SR-72
 
Опште
Намена Неуочљив, хиперсоничан стратешки извиђачки авион
Посада Без посаде
Земља порекла Flag of the United States.png САД
Произвођач Локид Мартин
 

Локид Мартин SR-72 је беспилотни, хиперсоничан авион намењен за обавештајне задатке, надзор и извиђање, а предлаже га Локид Мартин да наследи SR-71 блекбирд. По чињеницама да је беспилотни, неуочљив и да лети у домену хиперсоничних брзина, може се сматрати да је увод у борбене авионе 6. генерације.

Пројекат и развој

SR-72 је предложен за наследника познатом авиону SR-71 блекбирду, који је повучен из оперативне употребе у 1998. години, очекује се да попуни оно што се сматра „јаз“ у задацима између покривености сателитима, подзвучним авионима с посадом и беспилотним летелицама, за обавештајне потребе, надзор и за борбене потребе. Са растом анти-сателитског оружја, тактика против дејства ваздух-земља и налажења одговора за примену „невидљивих“ технологија, авион великом брзином може успешно да продре у заштићени ваздушни простор и да изврши задатке извиђања или оружаног удара по циљевима, пре него шта га противник може детектовати или пресрести и напасти га. Локид Мартин сматра да је њихов предлог авиона 6. генерације, базиран на изузетно великој брзини, ефикаснији да продре у брањени ваздушни простор противника од авиона 5. генерације, који се првенствено заснива на неуочљивости и ефикаснији је од примене беспилотних летелица. Развој авиона SR-72 је потврђен 1. новембра 2013. године, а непотврђене информације о томе програму датирају још од 2007., када је обелодањено од извора из Локид Мартина да се развија авион који лети са брзином која одговара Маховом броју 6.

Да би се постигле хиперсиничне брзине потребан је одговарајући погон, Локид Мартин сарађује са на томе програму са фирмом АЕРОЏЕТ РОКЕТДАИН од 2006. године. Компанија развија систем погона, са набојно млазни мотором HTV-3X, који је отказан у 2008. години. SR-72 је предвиђен да може да се убрза од мировања до Маховог броја 6.0, користећи за погонски систем напајање истим ваздухом тога надзвучног струјања, што је отприлике два пута брже него на SR-71 блекбирду. Нормални набојно млазни мотор не може обично да ради на брзинама преко Маховог броја од 4.0, а турбомлазни мотори су обично ефикасни до Маховог броја 2,2. За SR-71 блекбирд су специјално пројектовани турбомлазни мотори, који се на већим брзинама конвертују у набојно млазни, преусмеравањем протока ваздуха око језгра и брзинама које одговарају Маховом броју већем од 2,5. SR-72 користи моторе са турбином на бази комбинованованог циклуса, система турбина на малим брзинама, а на суперсоничним и хиперсоничним набојно млазни принцип рада мотора. Овај систем мотора користи заједнички усисник и издувну цев за турбинску и набојно млазну функцију, стим што су засебни канали проток ваздуха.

Планирано је да прототип демонстратор авиона SR-72 буде изграђен у 2018. години. Пројектом му је предвиђена дужина 18 m, слично авиону F-22 раптор, а да га погони један мотор, у целом процесу постизања Маховог броја 6, за неколико минута. Демострациони летови треба да буду почетком у 2023. године. Испитивање у лету SR-72, планирано је и на хиперсоничним брзинама у одређеном року. Коначна варијанта SR-72 треба да буде сличне величине као SR-71, дугачак преко 30 m и исти размах крила, са увођењем у оперативну употребу од 2030. године. SR-72 следи планове америчког ваздухопловства, за увођење надзвучних авионе за ударе ваздух-земља и продир извиђача до 2030. године. У откривању и образложењу концепта, Локид Мартин је ангажован у разговорима са државним званичницима, али није обезбедио средства за финансирање демонстратора и развој мотора.

Америчко аздухопловства је открило, 13. новембра 2013.године, да је заинтересовано за авион са хиперсоничним брзинама, али се нису изјашњавали конкретно о SR-72. Његова велика брзина наглашава на оперативну употребу, при којој ће противник имати краће време да реагује у току операције. Они су следили стратегију са надзвучном технологијом, али још увек немају стварну могућност за изградњу амбициозног беспилотног авиона 6. генерације SR-72. Овај авион је предложен у сред ограничења са смањивањем буџета, који су приморани ваздухопловство на редукцију набавке, опремања и подржавања напредних пројеката, као и делимично жртвовање борбене способности. До средине двадесетих година, овога века, верује се да ће стране земље производити и извозити напредне одбрандбене технологије које би се могле користити против америке. Ово намеће обавезу америчком ваздухопловству да изнађе могућности да даље развија нове системе, укључујући и хиперсонични авион, да замени постојеће системе, који ће бити инфериорни у тим ситуацијама.

SR-72 може да се суочи са великим изазовима у неизвесности да концепт буде прихваћен од стране авијације, јер се такође нуди развиј Нортроп Грумман RQ-180 беспиотни авион смањене уочљивости, за извршавање борбених задатака у спорном ваздушном простору. У односу на SR-72, RQ-180 је мање сложен за пројектовање и производњу, мањим проблемима за куповину и може се увести у оперативну употребу 2015. године.

Беспилотни хиперсонични авион Локид Мартин SR-72

Види још

  • Аеродинамика
  • Надзвучни набојномлазни мотор
  • DARPA фалкон проџект
  • Боинг X-51
  • Промпт глобал страик
  • Аурора (авион)

Извори