Амерички програм развоја и увођењем у оперативну употребу будућег супериорног ловца шесте генерације F/A-XX, требало би да се замене садашњи авиони F/A-18E/F супер хорнет у америчкој морнарици, почев од краја друге и почетка треће деценије двадесет и првог века. Захтев је први пут идентификован у јуну 2008.

Анимација авиона F/A-XX

У априлу 2012. године, морнарица је издала званични захтев за информације за F/A-XX. Позива се на своју потребу за вишенаменским авионом који би заменио F/A-18E/F супер хорнет и EA-18G гровлер, а допуњавао би капацитете летелица F-35C и UCLASS без пилота, који тренутно могу да извршавају задатке обезбеђења превласти у ваздушном простору. Нови ваздухоплов мора бити способан да се користи на одређеним бродовима носачима авиона. Планиране су примарне мисије: борба у ваздушном простору, напади на циљеве на тлу и потпуна ваздухопловна подршка. Друге допунске намене су извиђање, надгледање и електронско ратовање. Алтернативно се разматра пилотирана и непилотирана летелица.

Развој F/A-XX се наставља пошто ће F/A-18E/F супер хорнет, до почетка 2030. године потрошити свој ресурс од 9.000 сати лета. Поред могућности куповине више F-35C, са новим авионом F/A-XX тражи се замена у свим досадашњим мисијама Супер хорнета. Пројекат ће бити отворене архитектуре, тако да се различити сензори, корисна средства и оружје могу по потреби укључити за одређени задатак и бити у могућности да се мењају за више различитих мисија у различитим данима и појединачним летовима.

Добијени пројекат отворене архитектуре вероватно ће се усвојити у зависности од тога који прилаз усвоји авионска индустрија. До увођења овог авиона у оперативну употребу F -35C ће успорити старење F/A-18E/F супер хорнета, пошто ће га он заменити у неким његовим задацима.

Морнарица је 9. септембра 2014. године најавила почетак преговора за авионе F/A-XX још у 2015. години. Састанци са индустријом су усредсређени на изградњу нових авиона испуњавањем неопходних захтева (ТТЗ), дефиницију њихових система и мисија, према захтевима нове шесте генерације. Уједначен заједнички приступ могао би смањити трошак развоја и производње F/A-XX који ће користити скупо оружје, великих могућности и учинка за отклањање противничких претњи. У складу са концептом борбене мреже морнаричке интегралне контроле ватре - из ваздушног простора (NIFC-CA), појединачна платформа не би морала да има потпун комплет сензора, могло би да се ослања на важне податке добијене са других платформи како би се употпуниле информације о циљу и за вођење лансираног оружја. F/A-XX платформе ће бити способне да носе ракете, имаће потенцијал за усмерено енергетско оружје и сензоре који омогућују гађање циљева малог попречног радарског пресека. Иако Морнарица сарађује са америчким копненим ваздухопловством у дефиницији тактичке борбене способности следеће генерације авиона, постоји значајно неслагање по тврђењу копненог ваздухопловства око одређених технологија. Морнарица има одређену резерву у конкретним разговарима о том новом авиону и његовој намени, јер је пројекат још у раним фазама развоја. Може се истражити низ технологија следеће генерације укључујући максималну повезаност сензора, супер постојећу способност и електронски конфигурисану „паметну оплату“. Максимална међусобна повезаност преко „паметне оплате“ се односи на значајно повећану комуникацију и интеграцију софистициране сензорске технологије, као што су способност повезивања са сателитима, другим авионима и другим изворима, размењујући информације о ситуацији на бојном пољу у реалном времену. Напредне технологије погона, као што су надзвучни набојномлазни мотор, омогућиће авиону супер крстарење великом брзином и на великој висини лета. „Паметне оплате“ би обезбедиле интеграцију сензора и електронике кроз структуру змаја авиона, како би се повећала технолошка способност сензора уз истовремено смањење дужине кабловских преносника па и укупне масе авиона.

У јулу 2009, фирма „Боинг“ је представила концепт авиона шесте генерарације F/A-XX. Конфигурација је двомоторна са комбинованим крилом. Иако је приказан двосед, „Боинг“ је изјавио да може бити са и без пилота, у зависности од мисије. Концепт ловца је у класи масе од око 18.000 [kg].

У извештају Конгреса, од 31. маја 2011. године, Министарство одбране је открило да размишљају о куповини више F-35C ловаца у функцији замене 556 примерака Супер хорнета. У марту 2011. анализа морнаричких алтернатива је показала да могу да купе више авиона F-35C, развију нову платформу и користе оба типа авиона за борбене задатке.

„Боинг“ је у априлу 2013. представио ажурирани авион F/A-XX шесте генерације без хоризонталног репа. Овај концепт је ловац са два мотора смањене уочљивости, са и без пилота. Поседује продужени део кореног  дела крила, који обично повећава предњи радарски пресек, али недостатак репа даје нагласак на значајне аспекте прикривања. Такође, има и надзвучне усиснике фиксне геометрије, сличне као и F-35. Изгледа да је укупна верзија ограничене видљивости и из задње хемисфере авиона.

Извори

    • С. Пустиња, ЛОВАЧКИ АВИОНИ, Београд, 2018. године, COBISS.SR-ID 264243212, ISBN 978-86-920833-1-0
    • "US Navy hopes for next generation F-A-XX as soon as late 2020", Jane’s
    • Trimble, Stephen (2010-05-07), "Boeing plots return to next-generation fighter market", The Dewline, Flight Global
    • Majumdar, Dave. "US Navy issues F/A-XX RfI." Flight Global. April 17, 2012.
    •  "USN, Industry Seek New Concepts For 6th-generation Fighter", Defense news, 10 July 2013.
    • "US Navy already looking beyond carrier-based F-35", Flight global, 9 September 2014.