- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 1099
Ј-20 крагуј је југословенски лаки наоружан авион, пројектовао га је Ваздухопловнотехнички институт, а финална производња је реализована у фабрици авиона Соко у Мостару.
Прототип авиона Ј-20 крагуја полетео је 1962. године, а серијска производња му је започета 1964. године. Произведене су две мање серије, укупно (14 + 27) 41 примерака.
Крагуј је малих димензија и једноставан за одржавање. Способан да полеће и слеће са кратких травнатих и неприпремљених стаза. Прототип је први пут полетео 21. новембра 1962. са пробним пилотом капетаном прве класе, Рудолфом Хумаром.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 920
БПЛ „Гром“ је у статусу тазвоја, имаће вишенаменска својства. Користиће све најсавременије руско авио наоружање у функциији уништавања линија непријатељске одбране, сачињене од снажних система ПВО.
Развој „Гром“-а је најављен општом информацијом и изложеном макетом летелице на изложби „АРМИЈА-2021“
Показна макета „Гром“-а, са планираним наоружањем
Опширније: РУСКА ВИШЕНАМЕНСКА БЕСПИЛОТНА ЛЕТЕЛИЦА (БПЛ) „ГРОМ“
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 1165
Ваздухопловнотехнички институт је био јединствена југословенска научноистраживачка и развојна институција, националног значаја, у домену ваздухопловних технологија. Плански је радио на реализацији и вођењу задатака из те области, у складу државне стратегије ослонца на властите снаге. Организационо и буџетски је био повезан за структуру Југословенске народне армије (ЈНА), у периоду свога постојања, од 1946. до 1992. године. У томе периоду је био носилац научноистраживачког и развојног рада, у домену ваздухопловне технике у ФНРЈ/СФРЈ.
Основан је 10. августа 1946. године, укинут је половином 1992. а кроз асимилацију неких његових преосталих делова у Војнотехнички институт копнене војске, настављена му је провизорна и минимизирана функција.
- Детаљи
- Аутор: Сава
- Категорија: Чланци
- Погодака: 1043
Прве идеје о покретању тога програма настале су након полетања прототипа авиона Орао,1974. године. Програм је покренут ради опремања РВ и ПВО са борбеним авионима на бази стеченог искуства на Орлу и ради одржања континуитета запошљавања капацитета ваздухопловне индустрије, кроз властити развој и производњу. Та прва идеја се заснивала на надоградњи концепције авиона Орао, за развој његовог наследника, под називом Орао 2.
После прелиминарних разматрања и анализа, идеја је амбициозније артикулисана у развој напредног, вишенаменског ловачког авиона, четврте генерације. Та одлука је практично била искорак од ранијег послератног определења да ловачке авионе прве линије искључиво увозимо.
- Детаљи
- Аутор: м
- Категорија: Чланци
- Погодака: 914
АПАЧ је контејнер-летелица (крстарећа ракета), испуњена разорном муницијом за дејство по отпорним циљевима на тлу. Његов развој је започет у кооперацији Француске и Немачке. Када је Немачка одустала Французи су самостално наставили развој.
Пројектован је као модуларан, што му даје флексибилне могућности различитог пуњења, избора муниције и једноставије реализације у више варијанти.
Подкачиње се под авион – носач, лансира га пилот авиона сагласно задатку и условима извршења истог. Аутономно лети по задатој трајакторији према циљу, а у завршном делу се на исти самонаводи. Основна опција АПАЧ АП, масе од 560 kg и долета/домета самосталног лета од 140 km, користи се на авионима Мираж 2000 N и Рафал.
У идејном пројекту југословенског надзвучног авиона (НА), између осталог, усвојен и интегрисан је АПАЧ АП као једна од опција ношењанаоружања.