КБ 11 Фазан


авион КБ 11 Фазан

КБ 11 Фазан / KB 11 "Fazan"  је лаки извиђачки авион и авион за везу. Произведен у Бугарској 1940. године у Kaproni Bulgarski бугарској филијали италијанског концерна Società Italiana Caproni. Коришћен је током Другог светског рата и након њега све до 1958. године.

Пројектовање и развој

Пројектант авиона италијанске фирме Società Italiana Caproni, инж Carlo Caligaris је за потребе Бугарске филијале ове фирме (Капрони Булгарски) почео 1940. године пројект авиона намењен потребама извиђања и курирске службе Царске бугарске армије. Пројект и прототип су завршени за непуну годину дана.

Први прототип Фазана полетео у 1941. г. као једнокрилац са  радијалним мотором Алфа Ромео 126 RC34 750 КС (559 kW) и трокраком металном елисом са променљивим кораком.  Имао је конвенционални фиксни (неувлачећи) стајни трап са трећим точком испод репа авиона. Овај авион је добио ознаку КБ–11-I.


Први прототип авиона КБ 11 Фазан

Тестирање прототипа је показало да је авион нестабилан при слетању због тешког носа и као такав био је несигуран поготову код принудних слетања. Уколико би се при принудном слетању авион преврнуо на леђа посада би остала заробљена у кабини што би у већини случајева то била за њих сигурна смрт. Због свог незграпног изгледа и несигурности при слетању добио је надимак "Квазимодо".

Други прототип је задржао као код првог прототипа: исти мотор Алфа Ромео 126 RC34 са трокраком елисом, конструкцију, облик и димензије крила, реп и репни део трупа. Темељно је промењен предњи део трупа. Крила су подигнута изнад кабине тако да је то сада био висококрилац (парасол), крила су ослоњена V упорницама на труп авиона а предњи точкови стајног трапа се ослањају на труп а не за крило. Све ово је проузроковало и ново застакљење кабине. Тако пре пројектован авион успешно је обавио свој лет  и произведен је у малој серији од шест авиона са ознаком КБ–11-II.

Током градње прве серије авион је додатно модернизован захваљујући доступности великих количина PZL - лиценцно израђеног Bristol Pegasus 21 мотора које су Немци као ратни плен заробили током инвазије Пољске. Мотор PZL-Pegasus 21 са дрвеном елисом са два крака заменио је мотор Алфа-Ромео са трокраком елисом док је застакљивање трупа поново промењено. С обзиром да је и мотор Алфа Ромео 126 RC34 такође била лиценца Bristol-овог Jupiter Pegasus-а супституција овог мотора није представљала неки посебан проблем. Овако модернизовани авион је преименован на КБ-11А "Фазан" и изграђено је укупно  43 примерака до краја 1942. године. Сви авиони из предсерије (6 примерака) доведени су на стандард КБ-11А.

Технички опис

Авион КБ 11А Фазан је једнокрили, висококрилни (парасол) двоседи једномоторни авион мешовите конструкције. Труп му је елипсастог попречног пресека. Авион је сем прототипова био опремљен ваздухом хлађеним радијалним деветоцилиндричним мотором PZL-Pegasus 21 пољске производње, снаге од 810 до 850 KS. Мотор је био обложен NACA прстеном у циљу побољшања хлађења мотора. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона. Испод мотора са независним улазом за хладан ваздух био је смештен хладњак за уље. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака и пречника 3,4 m.

Носећа структура трупа авиона је била направљена као решеткаста конструкција од високо легираних хром молидбен челика високе чврстоће. Носач мотора је био од заварених челичних цеви. Облога трупа авиона је била делимично од алуминијумског лима а репни део трупа је пресвучен импрегнираним платном. У трупу са налазила пространа кабина са два седишта у тандем распореду (један иза другог). На првом седишту је био пилот а на другом је седео извиђач-радио оператер а кад затреба и стрелац. Авион је имао удвојене команде тако да је служио и за обуку пилота. Стрелац је на располагању имао митраљез за одбрану задње сфере авиона. Кабина је била затворена са великим стакленим површинама које су омогућавале и пилоту и извиђачу лепу прегледност околине авиона. Испод и иза седишта пилота су се налазила два резервоара за гориво укупне запремине 460 литара, што му је омогућавало аутономију лета од приближно три сата.

Крила су била дрвене конструкције, елипсастог облика са две рамењаче обложена дрвеном лепенком. Покретни делови крила су такође дрвене конструкције обложене дрвеном лепенком. Оса крила је била управна на осу авиона. Ради повећања крутости, крила су металним упорницама у облику латиничног слова "V" била ослоњена на труп авиона. 

Конструкције непокретних делова репних крила и вертикални стабилизатор су биле направљене као металне конструкције пресвучене дрвеном лепенком. Кормило правца и висине су били металне конструкције пресвучени импрегнираним платном.

Aвион је имао класичан стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и клавирски гумени точак на репу авиона као трећу ослону тачку авиона. Стајни орган је био направљен од челичних цеви, класичан фиксан без осовине тј. свака нога стајног органа је била независна. Један крај ослонца ноге је био везан за конструкцију кабине а други за троугласту виљушку која је била везана за доњи део трупа авиона. Ти ослонци предњих ногу су били доста дугачки у њима су били смештени уљни амортизери. Точкови су били обложени аеродинамички обликованим блатобранима у циљу смањења аеродиманичког отпора.

Наоружање овог авиона је било веома јако с обзиром да му је намена била курир-извиђач. Имао је напред два митраљеза Збројевка М-30 калибра 7,92 mm синхронизована са елисом којима је гађао пилот авиона и један митраљез такође Збројевка М-30 која се налазила на месту извиђача. Сваки од ових митраљеза је имао 600 метака. Поред митраљеског наоружања авион је могао да понесе укупно 400 kg бомби (алтернативно 4 х 100 kg  или 8 х 50 kg бомби) на подвесним носачима постављених испод трупа авиона.

Варијанте

КБ–11-I "Квазимодо" - Први прототип направљен 1 примерак.

КБ–11-II - Други прототип и предсерија направљено 6 примерака, сви ови авиони су касније доведени на стандард КБ-11А.

КБ-11A "Фазан" - Серијски произвођен авион, укупно је направљено 37 примерака овог авиона.

Техничке карактеристике


авион КБ 11 Фазан цртеж у три пројекције

Опште

име                   =Капрони Булгарски КБ 11А "Фазан"

намена              =извиђач - курир

посада              =2

број путника      =

порекло             =Бугарска

произвођач        =Kaproni Bulgarski

први лет            =1940.

почетак производње  =1941.

уведен у употребу     =1942.

повучен из употребе  =1958.

статус                   =неактиван

први корисник       =Бугарско ратно ваздухопловство

број примерака      =43

Димензије

дужина                  =10,06 m

размах крила         =12,80 m

висина                   =4,3 m

површина крила     =26,30 m2

Маса

маса празан            =1.570 kg

маса полетна          =2.777 kg

Погон

КЕМ                       =1 х PZL PEGAZ 21

КЕМ снага              =596 - 625 kW


Мотор PZL PEGAZ 20 авиона КБ 11 Фазан

КЕМ снагаКС          =810 - 850 KS

Перформансе

брзина максимална   =394 km/h

долет                        =810 km

плафон лета             =8.500 m

брзина пењања         =391 m/min 

Наоружање

Авион је био наоружан са:

2 х митраљез Збројевка калибра 7.92 mm, синхронизовани са елисом и 600 метака сваки

1 х митраљез Збројевка калибра 7.92 mm, нишанђија, 600 метака

4 х 100 kg бомби

8 х 50 kg бомби

Земље које су користиле Авион

Бугарска

Југославија

Оперативно коришћење

КБ-11А је пројектован да замени авионе Летов S-328s  и  PZL P.43 који су се користили у извиђачким ескадрилама кратког домета бугарског ратног ваздухопловства, а било их је четири ескадриле. На почетку рата "Фазани" су коришћени за намену за коју су и пројектовани служили су као извиђачи кратког домета и за курирске задатке. Током Другог светског рата од 1943. године КБ-11А "Фазани" су због својих добрих антигерилских својстава (добро наоружање, изванредна прегледност и прилагодљивост брзине) кориштени у заједничким бугарско- немачко- италијанским операцијама против Титових партизана у Србији, на Космету и Македонији. Након потписивања примирја Бугарске са Совјетским Савезом и проглашења рата против Немачке у септембру 1944. године, бугарско ваздухопловство је користило КБ-11А  као подршку снагама бугарске војске у Србији и Македонији који су се борили против својих бивших савезника.

Авион у Југославији


авион КБ 11А Фазан са ознакама ЈРВ

После Другог светског рата на основу Париског мировног уговора Бугарској је било ограничено наоружање па се морала ослободити вишка. Тако је 1947. године 30 авиона  КБ-11А пребачено у Југославију као део ратне одштете. Пошто су ови авиони били у веома лошем стању извршен је њихов генерални ремонт а дотрајала дрвена крила ових авиона су замењена металним крилима произведених у Земунској фабрици авиона Икарус. После завршеног ремонта авиони су испитани у ВОЦ-у и предати јединицама на коришћење. Авиони КБ-11А су наставили службу у Југословенском ратном ваздухопловству (ЈРВ) до 1958. године. У ЈРВ ови авиони су кориштени за тренажу, за везу као  и за тегљаче мета за гађање противавионске атриљерије.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  4. Јанић, Чедомир. Годишњак српског ваздухопловства за 2007. Београд: Аерокомуникације. 2007. ISSN 1820-9122

Спољашње везе

  1. http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=1665.0;imode
  2. http://www.airwar.ru/enc/spyww2/kb11.html
  3. http://www.ultraligero.net/Sitios/Papel/KB-11.pdf
  4. http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Caproni-KB-11a.html
  5. http://otpisani.niceboard.com/t1385-kaproni-bugarski-kb-11-fazan
  6. http://forum.valka.cz/topic/view/57179/BGR-SFKB-KB-11-Fazan
  7. http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft26109.htm