САИМАН 202


авион Сајман 202

Саиман (Сајман) 202 / SAIMAN 202  је италијански једномоторни, вишеседи, нискокрилни авион са затвореном кабином, који се користио као школски, тренажни авион или авион за везу у току и након Другог светског рата. Произведен је у италијанској фирми Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Naval (SAIMAN) одакле му и потиче име.

Пројектовање и развој

Авион Саиман 202 је пројектован као одговор на захтев италијанског Министарства ваздухопловства за школски једнокрилац двосед са затвореном кабином. Пројектант овог авиона је био инж. Марио Ботини (Mario Bottini). Прототип САИМАН 202 полетео је почетком 1938. године. Био је једнокрили, нискокрилац са конзолним крилом, потпуно дрвене конструкције, са фиксном класичним стајним трапом. У кљуну авиона имао је ваздухом хлађени линијски мотор де Хавилланд Гипси Мајор снаге 120 KS (88 kW). Имао је затворен кокпит са два паралелна седишта постављених раме уз раме. На бази прототипа направљена је варијанта САИМАН 202бис која је била намењена за коришћење у италијанским аеро клубовима за школовање спортских пилота. Касније је направљено још неколико варијанти описаних у поглављу "Варијанте авиона Саиман 202".

Технички опис


Кокпит авиона Сајман 202

Авион Саиман (Сајман) 202 је једнокрили, нискокрилни, двоседи једномоторни авион дрвене конструкције. Труп му је правоугаоног попречног пресека, са полукружном горњом страном. Авион је најчешће био опремљен ваздухом хлађеним линијским четвороцилиндричним мотором, Alfa Romeo 110/1 снаге од 120 KS заснованог на мотору de Havilland Gipsy Major. Пошто су код ових мотора цилиндри били окренути на доле (висећи), нису заклањали поглед пилоту. Издувне цеви из цилиндара мотора су изведене кроз капотажу мотора на трбух авиона. На вратилу мотора је била причвршћена двокрака, вучна, дрвена елиса, непроменљивог корака и пречника 2,1 m.

Носећа структура трупа авиона је била направљена као дрвена решеткаста конструкција. Предњи део трупа где се налазио мотор, био је пресвучен алуминијумским лимом, а остатак трупа био је обложен дрвеном лепенком (кабински део) или импрегнираним платном репни део трупа. Приступ мотору је једноставан а његово расклапање и склапање врло лако. Главни резервоар за гориво капацитета 150 литара се налазио у трупу авиона.

У трупу се налазила кабина са два седишта постављена једно поред другог. Кабина је била затворена покривена великом стакленом површином која је омогућавала изванредну видљивост околине авиона. Авион је имао дупле команде, а јединствену инструмент таблу су користила оба пилота. Са обе стране ове кабине су се налазила врата која су се отварала ка споља и служила су за улаз и излаз пилота из кабине. На вратима су се налазили прозори који су омогућавали лако проветравање пилотске кабине.


Труп авиона Сајман 202

Крила су била дрвене конструкције, трапезастог облика делимично обложена дрвеном лепенком а делом пресвучена импрегнираним платном, са две рамењаче. Оса крила је била управна на осу авиона. Конструкције репних крила и вертикални стабилизатор као и кормило правца су била направљена од дрвета пресвучена платном.

Aвион је имао класичан неувлачећи стајни трап са два точка опремљена гумама ниског притиска (балон гуме) напред и клавирски гумени точак на репу авиона као трећу ослону тачку авиона. Стајни орган је био направљен од заварених челичних цеви, класичан фиксан са независним ногама, у ногама стајног трапа су били уграђени уљни амортизери.

Варијанте

SAIMAN 202 – прототип са de Havilland Gipsy Major мотором од 120 KS (88 kW).

SAIMAN 202bis –цивилни авион.

SAIMAN 202/I – побољшана верзија.

SAIMAN 202RL – авион специјално направљен за трке авиона.

SAIMAN 202M – војна верзија, са мотором Alfa Romeo 110, направљено је 365 авиона.

SAIMAN 202R – направљен је један авион са 4 седишта за трке авиона, са мотором Alfa Romeo 115.

Техничке карактеристике


Цртеж авиона Сајман 202

Опште

име                   =Саиман 202

намена              =школски, авион за везу

посада              =2

број путника      =0

порекло             =Италија

произвођач        =Società Industrie Meccaniche Aeronautiche Naval (SAIMAN)

први лет            =почетком 1938.

почетак производње  =1939.

уведен у употребу     =1939.

повучен из употребе  =1960.

статус                   =неатктиван

први корисник       =Италијански Аеро клуб

број примерака      =392

Димензије

дужина                  =7,65 m

размах крила         =10,66 m

висина                   =1,91 m

површина крила     =17,66 m2


Мотор Alfa Romeo 110 авиона Сајман 202

Маса

маса празан            =670 kg

маса полетна          =930 kg

Погон

КЕМ                       =1 х Alfa Romeo 110/1

КЕМ снага              = 88 kW

КЕМ снагаКС          = 120 KS

Перформансе

брзина максимална   =221 km/h

долет                        =602 km

плафон лета             =5.050 m

брзина пењања         = 160 m/min 

Наоружање

Авион није био наоружан.

Земље које су користиле Авион

Италија

Хрватска НДХ

Нацистичка Немачка

Велика Британија

САД

Југославија

Оперативно коришћење


Aвион Сајман 202 са енглеским ознакама

Ови авиони су се користили за обуку спортских пилота у италијанским аеро клубовима у очи Другог светског рата. Увођењем савремених ловаца нискокрилаца у италијанско ратно ваздухопловство, варијанта авиона SAIMAN 202M се користила за обуку војних пилота као прелазни авион. Поред овога овај авион се користио као авион за везу у току рата. Италијани су за време рата, 1943. године продали два авиона SAIMAN 202 ратном зракопловству квислиншке НДХ, а коришћени су као авиони за везу. После капитулације Италије савезници су заробили известан број ових авиона и користили их за своје потребе. 

После Другог светског рата преостали авиони овог типа су се користили у италијанским аеро клубовима за спортске активности и обуку спортских пилота. Из употребе су повучени крајем шездесетих година двадесетог века.

Авион у Југославији

Из зракопловства НДХ прелетела су на ослобођену територију у току лета 1944. године два авиона овог типа и били су у саставу ескадриле за везу Врховног штаба на острву Вису.

Види још

Литература

  1. Команда РВ и ПВО,Чувари нашег неба, Војноиздавачки завод, Београд, 1977.
  2. Бојан Димитријевић, Југословенско ратно ваздухопловство 1942 - 1992., ИЗСИ и МЦО, Београд, 2012, ISBN 978-86-7403-163-6
  3. Јанић, Чедомир; Петровић, Огњан (2011). Кратака историја ваздухопловства у Србији . Београд: Аерокомуникације. ISBN 978-86-913973-1-9
  4. Јанић, Чедомир. ''Век авијације - [илустрована хронологија]''. Беочин: Ефект 1. 2003.(COBISS).
  5. Јанић, Чедомир. Годишњак српског ваздухопловства за 2007. Београд: Аерокомуникације. 2007. ISSN 1820-9122
  6. В. Микић; Италијанска авијација у Југославији 1941—1943., ВИИВЈ, Београд, 1998.
  7. В. Микић; Зракопловство НДХ 1941—1945., ВИИВЈ, Београд, 2000.
  8. Савић, Драган; Лет на другу страну, Лет - Flight (YU-Београд: Музеј југословенског ваздухопловства) 1: pp. 241-252. ISSN 1450-684X
  9. Thompson, Jonathan. Italian Civil and Military Aircraft 1930-1945. Aero Publishers, 1963. ISBN 0-8168-6500-0. 

Спољашње везе

  1. http://www.airwar.ru/enc/other2/saiman202.html
  2. https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=64189
  3. http://www.alieuomini.it/catalogo/dettaglio_catalogo/saiman,78.html
  4. http://www.museoaviazione.com/de/saiman-202/
  5. http://www.eichhorn.ws/html/body_saiman_202_.htm
  6. http://1000aircraftphotos.com/Contributions/DelfiniClaudio/11298.htm
  7. http://www.aviarmor.net/aww2/trainer/italy/saiman_202.htm
  8. http://forum.valka.cz/topic/view/175943/SAIMAN-202
  9. http://www.museocaproni.it/index.php/it/collezioni/48-saiman/107-saiman-202m
  10. http://www.aviastar.org/air/italy/saiman-202.php