Млазни ловац прве генерације

Ме 262, ловачки авион из
Другог светског рата, представник је
1.генерације.

Млазни ловац прве генерације припада групи првих ловачких авиона са примењеним млазним мотором. Развијени су и почели су се серијски производити крајем Другог светског рата. Борбени авиони са млазним мотором прве генерације, концепционо, уопште се не разликује од дотадашњих, са клипним мотором. Једина разлика је била интеграција млазног мотора уместо клипног. Први млазни борбени авиони, произведени у серији, били су немачки Me 262, Me 263 и британски Глостер метеор, сва тројица су ушли у оперативну употребу, отприлике у исто време, у 1944. години. Мали и ограничен су имали борбени утицај током завршних операција Другог светског рата.

По завршетку рата настављен је развој авиона ове генерације. Наредни авиони из 1. генерације, доказали су се у Корејском рату. Најистакнутији су били F-86 сејбр и МиГ-15.

Период Другог светског рата

Почетни покушаји су били на доказаним концепцијама авиона са елисно-клипним погоном. Неки од тих ловаца су испитани помоћу клипним мотором за процену и доказ конструкције, пре него што су на њих уграђени млазни мотори. То је био безбедан поступни метод.

Глостер метеор, ловачки авион из
Другог светског рата.

Први авион са млазним мотором полетео је 1939. године. Тај успех је био основа за каснији први серијски авион Ме 262. Сличан британски пројекат је Глостер метеор. P-59 аерокомет је први амерички ловац са млазним мотором, који је уведен у оперативну употребу. Сматрало се да је инфериоран пројекат и никада није уведен у борбу. То је било и логично, пошто је њихов P-51 мустанг, са елисно-клипним погоном био супериорнијих карактеристика.

Јапанци су имали експерименталне конструкције, као што су Накајима J9Y кика, али ниједан није доживео оперативну употребу.

Хибридни погон

Млазни мотори у принципу мају спорији прираст потиска од прираста вучне сила код елисно клипног погона, а у почетку њихове примене, то је било још израженије. Да би се тај проблем превазишао у раној примени млазних мотора покушано је са „хибридном“ применом погона авиона. Амерички пројекат FR-1 фаирбол је користио мешовити погон авиона, са клипним мотором и елисом (уграђенима напред) и млазним мотором (уграђеним назад). Руски И-250 (МиГ-13) и Су-5, били су сличног концепта.

Послератни експерименти са мешовитим погоном укључени су у пројекте XF2R дарк шарк и XF-84H тандершрич, један од најбучнијих авиона икада изграђених у историји ваздухопловства. Ниједан од ових авиона, са мешовитим погоном, није увођен у борбену употребу, мада је FR-1 фаирбол био две године у оперативној употреби.

Авиони са хибридним погоном FR-1 фаирбол и Су-5
Накајима J9Y Кика
 
 

Изграђени авиони 1. генерације


 
 

Пројекат првог оперативног млазног ловца Ме 262, сачињен је у 1939. години, а први авион је полетео у 1942. У оперативну употребу, уведен је 1944. године. Недостатак напредних материјала су лимитирали перфомансе и век трајања његовог млазног мотора. Други светски рат се пре завршио него што су недостаци мотора отклоњени и овај ловац што се усавршио. Сједињене Америчке Државе и Велика Британија су такође имали оперативне ловце са млазним мотором пре краја рата. Британски Глостер метеор је коришћен за пресретање немачких ракета V-1 (летећа бомба) преко британског острва, а не за борбу у ваздушном простору изнад Европе до 1945. године, али још увек се држао даље од окупиране територије да би се сачувала његова технологија да не дође у посед Немаца или Совјета. До 1946. године је 16 ескадрила опремљено „метеором“. Амерички Локид P-80 је уведен у оперативну употребу у завршним фазама рата и био је распоређен у Европи, али су стигли исувише касно да би учествовали у борби.

Први ловачки авиони са млазним мотором нису имали радар или другу софистицирану опрему. Били су слично опремљени као дотадашњи авиони са елисно клипним погоном. Митраљези и топови су били примарно наоружање, иако је Ме 262 користио ракете ваздух-ваздух против савезничких бомбардера.

Уведени авиони 1. генерације у оперативну употребу

Током Другог светског рата

ДржаваАвионИлустрације
 Нацистичка Немачка Ме 262 HAWKER SEA HAWK FGA.6 WV908.jpg
Си ховк
Ме 263

 

Велика Британија

Глостер метеор
Хевиленд вампир
Си ховк
Супермарине атакер

 

САД

P-59 аерокомет
P-80 шутинг стар
FH фантом Dassault Ouragan.jpg
Дасо ураган
FR-1 фаирбол

 

 СССР

МиГ-9
Јак-15
Јак-17
Француска Дасо ураган

 

После Другог светског рата

ДржаваАвионИлустрације
 Канада CF-100 канук Vampire t11 wz507 g-vtii cotswoldairshow 2010 arp.jpg
Хевиленд вампир
 Кина Шенунг J-5

Велика Британија

Хевиленд венон
Хевиленд си венон
Хевиленд вампир

Шведска

Саб 21R
Саб тунан
Саб лансен

 

 

 

САД

F-89 скорпион F-84e-36fbw-1951.jpg
F-84 тандерџет

McDonnell F2H-3 landing CVA-42 1958.-3.JPG
F2H банши
F-94 старфаир
F3D скајнаит
F-84 тандерџет
F-84F тандерстрик
F-86 сејбр
F2H банши
F3H демон

 

 СССР

Јак-25
Ла-15 La-15.jpg
Ла-15
МиГ-15
МиГ-17
Јак-23
Француска Дасо мистер
Дасо мистер IV
Аустралија/САД CAC сејбр
 Канада/САД Канадер сејбр

Корејски рат

После Другог светског рата, нови авиони су резултат прецизијним о идејама од оних које су се користиле у првим пројектима. Неки од њих (F-86 и МиГ-15) су у пројекат укључили стреласто крило и прекорачили су брзину звука у лету, у обрушавању, пошто још увек није било мотора са довољним потиском.

Радар је почео да се користи код пресретача и ноћних ловаца. Ови авиони су углавном били учесници у Корејском рату. Неки пресретачи, као што су F-94, користили су ракете попут Mk 4/Mk 40, као своје примарно оружје уместо ватреног.

F-86 сејбр и МиГ-15, били су директни противници у Корејском рату

Види још

  • Генерације млазних авиона
  • Борбени авион
  • Ловачки авион
  • Вишенаменски борбени авион

Извори